Po překonání obtížného období, které vyvolaly opatření proti šíření onemocnění covid-19 a následně raketový růst inflace, kdy majitelé restaurací, barů, kaváren či bister museli bojovat o zákazníky, přišlo v tomto segmentu podnikání oživení.
Podle aktuální analýzy poradenské společnosti Dun & Bradstreet, světového lídra v oblasti poskytování klíčových obchodních dat, se trh v roce 2022 odrazil ode dna a od té doby roste.
„Největší boom podnikání v oblasti stravování zažilo v letech 2016 až 2017. Tehdy vznikalo rekordní množství firem. V roku 2018 odstartoval několikaletý kontinuální pokles, přičemž minima bylo dosaženo v roce 2022, kdy vzniklo 922 firem, což je téměř 3x méně než v rekordním roce 2016. Loni bylo založeno 1 224 gastro podniků, tedy nejvíc za poslední tři roky a letos bude vývoj s největší pravděpodobností ještě optimističtější,“ říká obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová.
Podle databází Dun & Bradstreet v Česku aktuálně podniká 24 237 restaurací, společností s ručením omezeným nebo akciových společností. Od začátku roku jich vzniklo 967. Budou-li nové firmy přibývat stejným tempem až do konce roku, bude letos založeno nejvíc gastropodniků za poslední čtyři roky. Zároveň zaniklo 435 společností. Na jednu zaniklou firmu připadá 2,2 nových subjektů, což je nejvyšší hodnota od roku 2021. „Znamená to, že podnikatelská základna se rozrůstá rychleji než v předchozích čtyřech letech,“ doplnila Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.
Vývoj počtu firem (s.r.o. a a.s.) s předmětem činnosti stravování a pohostinství (NACE 56)
*data k 3. 10. 2024
Zdroj: Dun & Bradstreet
Kromě právnických osob je v gastrobyznysu registrováno 91 330 živnostníků. Jejich celkový počet od roku 2020 klesá, současně se však snížil i podíl spících subjektů. Zatímco v roce 2020 bylo na trhu 112 488 OSVČ podnikajících v oblasti stravování a pohostinství a počet neaktivních podnikatelů dosahoval 55,7 %, aktuálně počet neaktivních subjektů přesáhl 50,6 %. „Poměrně výrazný pokles počtu podnikatelů v segmentu stravování na jedné straně souvisí s pročišťováním trhu vyvolaném obtížnými podmínkami jako byl například Covid a vysoká inflace a na straně druhé neochota podnikatelů povinně si zřídit datovou schránku,“ uzavřela obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová.
(tz)