INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Cena másla a marže 2017 2018Obchodní řetězce se důrazně ohrazují proti tvrzením Potravinářské komory, která obviňuje obchodníky z umělého navyšování cen másla. V kontextu aktuální diskuze o příčinách nárůstu cen másla jsou obchodníci ze strany Potravinářské komory obviňováni z umělého navyšování ceny této potraviny.

V tiskové zprávě Potravinářské komory ze 4. 11. 2024 je přitom hlavním argumentem relativně vyšší nárůst ceny másla mezi srpnem a zářím v obchodech ve srovnání s průměrnou dodavatelskou cenou. Takové čtení statistiky, zcela vytržené z kontextu dlouhodobého vývoje cen, musíme jednoznačně odmítnout.
Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) za letošní rok ukazují, že od ledna do srpna 2024 prodávaly obchody máslo se zápornou marží. Například v červnu činila ztráta obchodníků -18,63 Kč na kilogram másla.

Dosavadní vývoj cen másla dle dat ČSÚ (které ve své komunikaci výběrově používá Potravinářská komora) ilustruje přiložená tabulka. Protože spotřebitelské ceny udává statistika včetně DPH, je pro reálné srovnání dodavatelských a spotřebitelských cen třeba tuto část konečné ceny odečítat. Z následného srovnání plyne nejen, že obchodníci jako celek z aktuální situace vysokých cen másla nijak neprofitují, jak je jim podsouváno, ale dosud dokonce konečnou cenu másla aktivně dotovaly z vlastních zdrojů.

Taková situace však není z pohledu obchodu dlouhodobě udržitelná. Letos v září zaznamenali obchodníci na prodeji másla poprvé kladnou marži. Její výše byla v průměru 9,37 Kč na 1 kg másla, což činí 2,34 Kč na balení 250 g, které zákazníci nejčastěji nakupují. Z této částky musí obchodník pokrýt veškeré své náklady na logistiku, chlazení, personál atp. Pouze malou část tvoří v tomto případě zisk. Je třeba zdůraznit, že aktuální zvýšení marže na oněch 2,34 Kč za 1 balení másla nemůže za žádných okolností pokrýt ztráty, které na této potravině obchodníci akumulovali od začátku roku. Tento vývoj tak z pohledu obchodu pouze částečně narovnává nepřijatelnou situaci na trhu s máslem – žádné podnikání nelze vést dlouhodobě se ztrátou.

Aktuální statistika ČSÚ tedy ilustruje, že oběťmi navyšování cen másla způsobeným jak vstupními faktory na straně zemědělců, tak nárůstem cen výrobců másla, nepadli za oběť pouze zákazníci, ale rovněž samotné obchody, které déle než půl roku korigovaly vysoké ceny másla na svých pultech za cenu vlastních ztrát.

Návrat máslové paniky
Český trh s máslem zažívá déjà vu: „máslová krize“ z roku 2017, kdy se kvůli manipulaci s daty a šíření paniky ocitli spotřebitelé ve zmatku, se znovu opakuje. Tentokrát Potravinářská komora obviňuje obchodníky z neodůvodněného zvyšování cen másla, ačkoli její argumentace ignoruje dlouhodobý vývoj na trhu a skutečné příčiny růstu cen. Namísto přijetí zodpovědnosti za vlastní nečinnost a neochotu inovovat, která v zahraničí vede k levnější a efektivnější produkci, se český potravinářský sektor uchyluje k zastrašování veřejnosti.

Ověřujte fakta, vyhněte se panice
Na závěr apelujeme na veřejnost a média, aby si ověřovali fakta o cenách potravin, včetně másla. Prosíme, čerpejte z důvěryhodných a relevantních zdrojů, jako jsou data Českého statistického úřadu, a věnujte pozornost reálným pohybům cen na trhu a delším časovým řadám, které jasně ukazují trendy. Srovnávejte také situaci v ČR se zahraničím – například v případě másla cena od výrobců roste v celé Evropě a bohužel nejde o nějakou českou výjimku. Žádáme novináře, aby se vyhýbali nejasným a manipulativním informacím šířeným ze strany Potravinářské komory, které mohou z neznalosti či dokonce záměrně nepřesně interpretovat příčiny růstu cen a vyvolávat zbytečnou paniku a poškozovat tak i jejich média. Bez ohledu na opakovanou snahu Potravinářské komory obhajovat plošné zdražování potravin za obchody říkáme jasně: dominantní čeští dodavatelé zkouší zdražovat nad rámec toho, co je obhajitelné objektivními příčinami, protože spoléhají na své výsadní tržní postavení a chybějící konkurenci.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3