INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Česká e-commerce už přes rok čelí dynamickému nástupu zahraničních online tržišť. Zatímco v jiných zemích online tržiště generují až polovinu obratu e-commerce, u nás si dál drží silnou pozici nezávislé e-shopy.

Odborníci odhadují, že marketplaces si v Česku ukrojí přibližně třetinu trhu. Podle zjištění poskytovatele e-shopových řešení Upgates vnímá hrozbu pro svůj byznys každý druhý e-shopař. Přesto si dvě třetiny stojí za svým a na tržištích nenakupují.

Zahraniční online tržiště před rokem rozvířila českou e-commerce, přesto zde i na Slovensku silnou pozici hájí nezávislé e-shopy. „V zahraničí jsou online tržiště běžnou součástí e-commerce. V západní Evropě marketplaces tvoří téměř polovinu všech online nákupů. V Česku se jejich podíl ustálí na jedné třetině, tedy pod evropským průměrem,“ predikuje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Pro srovnání: v Německu a Itálii marketplaces generují 44 % e-commerce obratu. V sousedním Polsku pak Allegro ovládá 40–50 % trhu. V Česku má k marketplace nejblíž Alza – původně dominantní e-shop, který se postupně proměnil v tržiště. Podíl marketplaces na celkovém obratu české e-commerce scény ale roste. Zatímco v roce 2020 činil jen 5 %, dnes už dosahuje 20 %, zaznělo na konferenci Gecomcon 2025.

Češi sází na vlastní e-shopy
Česká a slovenská e-commerce je v Evropě unikátní a velká zahraniční tržiště jako Allegro, Kaufland nebo Trendyol zde pořád hledají své místo. „Většina českých prodejců se soustředí na budování vlastního e-shopu, a tak se zde online tržiště až do nedávna příliš neetablovaly. V jiných zemích Evropy šel rozvoj e-commerce ruku v ruce s růstem dominantního tržiště,“ vysvětluje Michal Benatzky.

I tak mohou být online tržiště pro tuzemské příležitost, a to hlavně při expanzi do zahraničí. Díky marketplaces mohou obchodníci snadno a levně zjistit, o co je v zahraničí zájem. Díky tržištím zjistí, které produkty a trhy mají šanci na úspěch.

Názor na tržiště je rozpolcený
Čeští obchodníci přistupují k tržištím obezřetně. Podle společnosti Upgates přibližně každý druhý majitel e-shopu vnímá určitou hrozbu svého podnikání, hlavně kvůli cenovému tlaku. Zatím z něj těží hlavně zákazníci, kteří zde hledají širší nabídku zboží a právě nízké ceny. Ty jsou často pod hranicí rentability lokálních e-shopů, protože zahraniční prodejci využívají úspor z rozsahu. Druhá polovina českých prodejců se tržišť nebojí, protože jednoduše cílí na jinou skupinu zákazníků.
Dvě třetiny e-shopařů jsou zásadové a marketplace se vyhýbají, jen třetina na nich občas objednává. Vstřícnější jsou obchodníci vůči Alze, přestože ji také považují za tržiště.

Online tržiště ale mají i své stinné stránky. „České spotřebitele nejčastěji trápí špatná komunikace, komplikované reklamace a dlouhé dodací lhůty – zejména pokud zboží putuje od zahraničních prodejců. Ti často odesílají zboží rovnou z Asie, takže do Česka putuje i několik týdnů,“ upřesňuje Michal Benatzky.

České e-shopy musí 
Marketplaces představují výzvu, ale české e-shopy se jí dokážou postavit čelem. Klíčem k úspěchu je silná značka, loajalita zákazníků a individuální přístup. To žádné odosobněné tržiště nenahradí. „Nejde jen o prodej kvalitních produktů, ale především o špičkový servis. Pokud zákazníkovi utkví v paměti pozitivní nákupní zkušenost, nebude hledat alternativu na tržištích,“ dodává závěrem Michal Benatzky ze společnosti Upgates.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3