Tisková řešení v českých společnostech všech velikostí čím dál více operují s neoriginálními tonery a inkoustovými náplněmi. Jejich kvalita je přitom ve většině případů na srovnatelné úrovni, čímž odpadl pro české firmy hlavní důvod pro nákup originálních. Podle aktuálního průzkumu jednoho z největších serverů na prodej originálních i ostatních náplní tiskáren vyplynulo, že ty originální využívá méně než jedna pětina. Živnostníci a SMB firmy pak už jen z cca 16 %. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu serveru TonerMania.cz.
Prodeje originálních tonerů a náplní do tiskáren, kopírek a faxů meziročně opět poklesly ve prospěch těch nových kompatibilních a repasovaných. Nové výsledky průzkumu za I. pololetí 2012 serveru TonerMania hovoří o 3% poklesu ve srovnání se stejným obdobím za rok 2011.
Které firmy preferují více originální tonery?
Odchylky v preferencích byly zjištěny především s ohledem na velikost firmy. Z výsledků například vyplývá, že velké firmy (nad 250 zaměstnanců) využívají programů na repasování svých vlastních použitých tonerů. Oproti průměru volí takovéto tiskové náplně o 8 % více velkých společností. Nemalá část velkých firem však razí zcela odlišnou filozofii a nakupuje výhradně nejdražší originální tonery a inkousty. Středně velké společnosti (50-250 zaměstnanců) nevykazují oproti zjištěnému průměru výraznější výkyvy. Trend u živnostníků a malých firem (do 50 zaměstnanců) jednoznačně ukazuje snahu uspořit náklady nákupem renovovaných a kompatibilních tonerů.
Velikost společnosti Originální Nové kompatibilní Renovované
Enterprise (nad 250 z.) 20,2 % 52,7 % 27,1 %
Medium (50 – 250 z.) 17,1 % 63,1 % 19,8 %
Živnostníci a malé firmy 15,3 % 60,7 % 24 %
* I. pololetí 2012, TonerMania.cz
Cena není jediným důvodem
Většina, kterou tvoří šedesát procent firemních zákazníků, nakupuje nové, leč neoriginální tonery a inkousty generických značek.
Trend preference nových kompatibilních, ale neoriginálních náplní do tiskáren, kopírek a faxů má rostoucí tendenci meziročně především díky své dostupnosti na trhu a kvalitativní zaměnitelnosti s originálními. Hlavním důvodem však zůstává cena, jež může zejména u tonerů dosáhnout až jedné třetiny oproti originálním výrobkům.
O úzkostlivé šetření nejde
„Náklady za tisk tvoří pro většinu firem nezanedbatelnou položku. V mnoha společnostech mají celá interní nařízení a směrnice upravující hospodaření s tiskovými náplněmi. Není proto divu, že zvýšenou pozornost firmy věnují i jejich nákupu. Ač se může zdát pouze pětinový počet prodaných originálních náplní nízký, české firmy bych z úzkostlivého šetření nenařknul," komentuje výsledky průzkumu Roman Novotný ze společnosti TonerMania.cz.
„Je třeba si uvědomit, že nákupem neznačkového toneru či inkoustu uspoří často i dvojnásobek nákladů. Rozdíl oproti originálu přitom u produktů osvědčených výrobců není v běžném kancelářském využití postřehnutelný," dodává Novotný.
Komentáře k výsledkům a grafy viz níže:
Originální tiskové náplně (prodejnost 20,8 %)
Koupí nových tonerů a inkoustů stejné značky jako je tiskárna získá zákazník garantovanou kompatibilitu, kvalitu tisku a barevnou stálost. Někteří výrobci také podmiňují záruku na svou tiskárnu používáním výhradně originálních náplní.
„Originální tonery se hodí pro podniky, kterým záleží na stoprocentní tiskové kvalitě. Zákazníky jsou grafická a architektonická studia. Cena originálů je však oproti kompatibilním náplním a repasům často dvoj- i trojnásobná," uvádí Roman Novotný z TonerMania.cz.
Nové kompatibilní tiskové náplně (prodejnost 60 %)
Nové náplně v doposud nepoužitých obalech od jiného výrobce, než je značka tiskárny nabízí typicky jen nepatrně nižší tiskovou kvalitu než originál. Spolehlivost a životnost kompatibilních náplní je dnes však zpravidla na stejné úrovni. Riziko vadného kusu a možného poškození tiskárny je velmi nízké.
„Nové kompatibilní náplně tvoří většinu našich prodejů bez ohledu na velikost firmy. Z našich zkušeností vyplývá, že procento reklamovaných kusů je u těchto tonerů a inkoustů stejně nízké, jako u originálních výrobků," vysvětluje dále Roman Novotný.
Renovované/repasované tiskové náplně (prodejnost 19,2 %)
V případě renovovaných cartridgí resp. tonerů se jedná o použité obaly, do kterých je znovu doplněn prášek či inkoust. Kvalita tisku, stejně jako spolehlivost, u nich mohou být na různých úrovních. Solidní výrobci nabízí záruku kompatibility a kromě doplnění prachu či inkoustu také výměnu nejvíce namáhané součástky.
„Renovované náplně kupují jednak firmy, jež chtějí na tisku maximálně ušetřit, ale ve velké míře i naši stálí zákaznicí ze středních a velkých společností, kteří tiskové náplně vyměňují velmi často," dodává Roman Novotný z TonerMania.cz
O serveru TonerMania.czTonerMania.cz je jedním z největších specializovaných českých e-shopů s náplněmi do tiskáren, kopírek a faxů. Nabízí širokou škálu tonerů i inkoustů pro kancelářská zařízení všech nejběžnějších značek, zejména Hewlett-Packard, Canon, Samsung, Dell, Brother, Epson, Kyocera, Lexmark, Konica-Minolta, Oki, Sharp nebo Xerox. Prodejní portfolio doplňují vysoce kvalitní kompatibilní tonery značek TEKO a EKOTEC a inkoustové náplně ActiveJet. Svým zákazníkům nabízí TonerMania.cz odběr zboží na šesti místech po celé České republice, dále odbornou pomoc na speciální telefonní lince a také svoz použitých náplní a tonerů zdarma. Stálí odběratelé navíc mohou využít atraktivního věrnostního programu. Všechny prodávané výrobky jsou šetrné k životnímu prostředí a jsou vyrobeny z recyklovatelných materiálů. Zárukou kvality služeb e-shopu TonerMania.cz jsou oborové certifikáty kvality ISO 9001/14001. Více na http://www.TonerMania.cz