Při hledání nových, perspektivních trhů se českým vývozcům nabízí Vietnamská socialistická republika. Pro naše firmy má mnoho výhod, které je třeba využít. Velkou šanci uplatnit se ve VSR mají zejména potravináři s mléčnými výrobky.
V 93 milionovém Vietnamu i v malých obchodech najdete mléko a sýry z Holandska nebo z Dánska, ale také krabicové čerstvé mléko z Německa. Dokonce zde mají mléko pro děti v papírových krabicích až z daleké Uruguaye. Vietnamským zákazníkům zde nabízí sušené mléko z Holandska, Francie i z dalších 6 zemí. Máslo z Francie, Belgie a z Dánska vietnamské obchody také nabízejí. Ve vietnamských obchodech jsou potraviny i mléčné výrobky z Německa, Holandska, Dánska, Francie, Belgie, Itálie, Polska a z mimoevropských zemí z USA, Austrálie, Nového Zélandu i z Uruguyae.
Od nás ve Vietnamu žádný mlékárenský produkt nenajdete, i když tam žije přes 200 tisíc česky, nebo slovensky mluvících Vietnamců. Mlékaři, přebytečné mléko v okresech a v krajích zpracujte na sušené mléko, nabídněte a exportujte je do Vietnamu i do dalších asijských zemí! Mlékárny mohou úspěšně exportovat také máslo a sýry.
Vietnam je členem sdružení zemí ASEAN, které tvoří dohromady trh se 600 miliony obyvatel a pokud sušené mléko i mléčné deriváty nakoupí vietnamští zpracovatelé, kteří je budou brzy bezcelně vyvážet z Vietnamu do všech zemí ASEAN, pomůže to částečně vyřešit přebytek mléka u nás. Navíc vietnamské firmy budou brzy smět bezcelně vyvážet potraviny a mléčné výrobky také do Ruska.
Upozorňuji naše exportéry, že Vietnam nepoptává, ale do Vietnamu se jezdí nabízet. Vzhledem k mým uskutečněným 47 návštěvám Vietnamu i k předloňskému 8 měsíčnímu pobytu v Hanoji rád nabízím našim mlékařům, výrobcům mléčných výrobků, odpovědným sdružením, komorám i ministerstvům svoji pomoc i s předáním zkušeností z 20leté praxe v marketingu a akvizici ve vietnamském teritoriu.
Mlékaři spojte se, nelikvidujte zbytečně své chovy, mléko nevylévejte na pole, ale nechte jej zpracovat na sušené mléko, které nabídněte a exportujte, protože se vám to i finančně vyplatí. Mlékárny, zařaďte do svých marketingových plánů Vietnam a uvidíte, bude líp. Je však nutné znát vietnamské obchodní zvyklosti, mít správně zhotovenou nabídku a neposílat do Vietnamu zástupce, kteří se domnívají, že to co platí v EU a třeba v Rusku nebo v Číně, tak platí ve Vietnamu, protože to není pravda. Dnes již každé teritorium má svá vlastní specifika.
Marcel Winter
Předseda Česko-vietnamské společnosti
Teritoriální marketingový specialista na Vietnam
Nositel 16 zlatých medailí z mez. veletrhů v Hanoji
Nositel 3 vietnamských státních vyznamenání
Vizionář roku 2012 v ČR
Mobil: 602 363 009