V roce 2009 bylo během rozsáhlé razie Policií ČR zabaveno na Ostravsku 30 tun padělaných ložisek SKF a dalších výrobců. Součástí této razie bylo zajištění příchozího kontejneru padělaných ložisek Celním úřadem Kladno.
Dne 13.6.2011 byla padělaná ložiska z tohoto kontejneru protokolárně zlikvidována. Likvidace 7 273 kusů ložisek proběhla v areálu firmy Kovošrot Kladno a.s. Ložiska malých průměrů byla rozdrcena. Ložiska větších průměrů byla znehodnocena autogenem tak, aby nemohlo dojít k použití nebo opravě těchto potenciálně nebezpečných výrobků.
Padělky ložisek renomovaných výrobců jsou dnes na trhu stejně obvyklé, jako každé jiné zboží, které se stalo předmětem obchodu nepoctivých prodejců. Na rozdíl od padělků textilu, módních doplňků, audio či video nosičů, kdy kupující často kupuje padělek vědomě, jsou padělky ložisek, ostatních strojních dílů, náhradních dílů na automobily obvykle vydávány nepoctivými prodejci za pravé. Následky použití těchto dílů neznámého původu, neznámé kvality, zpracování, použitých materiálů mohou být fatální. Možné následky nečekaného selhání těchto součástí jsou dnes, zejména u
běžných spotřebitelů, stále ještě podceňovány.
Problematika padělků ložisek spojila významné světové producenty ložisek INA, FAG, Koyo, NACHI, NSK, NTN, SNR, SKF, TIMKEN v boji proti tomuto fenoménu. Světová ložisková asociace (World Bearing Association), kterou vytvořily, komunikuje rizika spojená s padělky ložisek a své cíle na www.stopfakebearings.com.
SKF věnuje problematice velkou pozornost s cílem ochránit své zákazníky a své dobré jméno, které je více než sto let spojováno s prvotřídní kvalitou svých výrobků. SKF má k dispozici úzce specializovaný tým profesionálů, kteří se věnují problematice padělků na globální úrovni. Úzkou spoluprací s celními úřady a orgány činnými v trestním řízení se podařilo odstranit z trhu desítky tun padělaných ložisek po celé Evropě i jinde ve světě.
Miloslav Hloušek
SKF Ložiska, a.s.