Obor IT a podnikových služeb patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty české ekonomiky a stává se jedním z jejích hlavních pilířů. V České republice se v tomto oboru dnes pohybuje zhruba 175 000 zaměstnanců, přičemž tento počet každý rok roste – za poslední rok přibylo 10 000 nových pracovních míst. Jeho přínos narůstá nejen počtem zaměstnanců, ale i ekonomickým významem a technologickými inovacemi, které se z Česka šíří dál do světa. Právě inovace budou tématem listopadové konference asociace ABSL, které letos organizátoři dali novou, téměř festivalovou podobu. Účastníky nechá nahlédnout „pod pokličku“ a naživo ochutnat atmosféru a dynamiku tohoto oboru. I proto ji zasadili do pražského Karlína. Více už s prezidentem ABSL Jaromírem Starobou.
Je nějaký skrytý důvod v tom, proč konferenci situujete do Karlína?
Vlastně ano. Karlín je do značné míry téměř synonymem našeho oboru. Díky tomu, že zde postupně vyrostly jedny z nejmodernějších kancelářských budov v ČR, přilákal celou řadu center, ať už z oblasti IT, výzkumu a vývoje, nebo podnikových služeb. Celkem v nich pracuje přibližně 4000 zaměstnanců, což je tolik jako třetina všech obyvatel této městské čtvrti. A není to zdaleka vše, míří sem stále další investoři. Mám radost, že během naší konference celá řada center otevře účastníkům své dveře a nechá je zažít podnikové služby LIVE.
V čem je tajemství úspěchu vašeho oboru? Jeho každoroční růst je opravdu ohromující.
V každém případě v jeho odolnosti a inovativnosti. Obojí je pak dáno vysokou mírou digitalizace a adopce moderních technologií, které umožňují centrům vytvářet vysokou přidanou hodnotu. Dnes v našem oboru pracuje zhruba 175 000 zaměstnanců a do roku 2025 se očekává, že toto číslo vzroste na 200 000. Centra přitom už dávno nejsou jen poskytovatelé podpůrných firemních funkcí, ale inovativní jednotky, které rozvíjejí globální business. V rozmachu pokračujeme i dále, a to navzdory vyprahlosti trhu práce, krizím, inflaci či geopolitickým otřesům. Považujeme to za velký úspěch, protože za uplynulých deset let neprokázal žádný jiný obor české ekonomiky takovou odolnost a konzistentní růst jako ten náš.
Hraje v rozvoji vašeho odvětví nějakou roli i dnes tolik diskutovaná umělá inteligence?
Ano, nástroje jako umělá inteligence a robotická automatizace procesů (RPA) umožňují centrům zvyšovat efektivitu, produktivitu a také poskytovat inovativní služby s vysokou přidanou hodnotou. Tím rozhodně přispívají k rozvoji. Ale zároveň mění i způsob, jakým musíme přistupovat k řízení lidí. Jak se technologie stále více integrují do každodenní práce, je klíčové, aby firmy přizpůsobily svůj styl vedení a podporovaly flexibilní pracovní kulturu. Lidé nejsou nahrazováni stroji, ale jejich práce se mění, a to vyžaduje nové přístupy k vedení týmů.
Právě tomu se má věnovat i naše letošní konference. Bude se diskutovat o tom, jak správně nastavit firemní kulturu, aby byla inovativní a adaptivní na změny, a jak využít nové technologie k růstu. A co je zásadní – centra, která už AI nasadila, rostou co do počtu lidí dvojnásobně rychleji, než je oborový průměr. Proto je nutné si uvědomit, že úspěšná transformace není jen o technologiích, ale především o lidech a jejich schopnostech přijmout nové způsoby práce.
Podnikové služby jsou tedy výraznou součástí úspěšné transformace české ekonomiky na služby s vysokou přidanou hodnotou. Prezentujete jeho úspěchy i mimo ČR?
Ano, právě například naší každoroční konferencí, která představuje jedinečnou příležitost pro zviditelnění českého úspěchu v oblasti podnikových služeb na mezinárodní scéně. Akce se zúčastní několik set hostů z celého světa, kteří budou mít možnost poslechnout si osmdesátku špičkových řečníků. Ti budou odpovídat na nejdůležitější otázky a prezentovat příležitosti, kterým dnes sektor podnikových služeb čelí. Ať už jste personalista, člen managementu, IT specialista, pracovník v zákaznické podpoře, expert na automatizaci procesů, nebo třeba datový analytik, získáte cenné poznatky, které vám pomohou posunout vaši společnost vstříc digitální transformaci.
Mohou účastníci očekávat i praktické ukázky, jak si v těchto oblastech poradit s digitální transformací?
Na konkrétních příkladech a řešeních je konference postavená. V rámci jednotlivých okruhů budou prezentovány různé strategie a nástroje zaměřené na efektivní implementaci změn v podnikových službách. Účastníkům nabídneme odpovědi na otázky typu: Jak mohou české firmy využít generativní AI pro zefektivnění pracovních procesů? Jaké osvědčené postupy vedou k úspěšné transformaci obchodních modelů na udržitelné strategie? A jakým způsobem lze zlepšit angažovanost zaměstnanců a úspěšně relokovat zahraniční pracovníky? A mnoho dalších. Celkově konference nabízí široké spektrum příkladů a praktických řešení v rámci workshopů a diskuzních panelů, které účastníkům umožní aplikovat získané znalosti ve svých organizacích a efektivně řídit digitální transformaci.
připravila Marta Lipovská