Víte, jaká je nejprodávanější publikace o daních v ČR? Je to kniha pod názvem Daňové zákony 2025 (úplné znění) platné k 1. lednu daného roku. Autorkou je Hana Marková s přispěním odborníka v této oblasti JUDr. Romana Vybírala, Ph.D.
Daně totiž bývají na začátku roku nebývale frekventovaným pojmem. Majitelé velkých firem, živnostníci, účetní, advokáti a další experti se musí každý rok připravit na novinky či změny. Nakladatelský dům GRADA jim vychází vstříc. Jmenované dílo vždy v lednu nabízí dokonalý přehled všeho, co platí a co je nutné vzít v potaz. Tentokrát tedy obsahuje úplná znění všech daňových zákonů s účinností k 1. lednu 2025, včetně všech čísel novel publikovaných ve Sbírce zákonů.
Roman Vybíral je členem Katedry finančního práva a finanční vědy Právnické fakulty Univerzity Karlovy, kde se zaměřuje především na daňové a pojišťovací právo. Je autorem či spoluautorem desítek odborných publikací v oblasti finančního práva a pravidelně se účastní tuzemských i mezinárodních vědeckých konferencí. Vedle své akademické činnosti rovněž vykonává advokátní praxi. Patřily mu následující otázky:
Jakých novinek doznají zákony nebo jejich novely vztahující se k podnikání v roce 2025?
Systémových změn pro rok 2025 naštěstí není moc, ďábel však bývá ukryt v detailu. Do značné míry to vychází z aktuální politické reality, neboť jsme v roce sněmovních voleb a daně jsou vždy velmi citlivým politickým tématem. Dílčích daňových změn bychom mohli uvést celou řadu, avšak v rámci omezeného prostoru uvádím pouze vybrané.
V oblasti daní z příjmů se od roku 2025 například zavedl limit ve výši 40 miliónů korun pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob v případě příjmů z úplatného převodu podílu v obchodní korporaci nebo z příjmů z úplatného převodu cenného papíru (za podmínky splnění časového testu pěti, resp. tří let). Podnikatelů se zaměstnanci se dále dotknou změny v oblasti srážkové daně u dohod o provedení práce nebo u zdanění zaměstnaneckých akcií. Největší počet změn nastal v oblasti DPH, kde např. dochází ke změně rozhodného období pro povinnou registraci k DPH (z max. 12 měsíců na kalendářní rok), k zavedení nové hranice obratu pro okamžitou registraci k dani ve výši 2 536 500 Kč a k zvýšení obratu pro kvartální plátcovství na 15 miliónů korun.
Částečně se dále rozšiřuje systém reverse charge, upravují se podmínky pro některá osvobození od daně a prodlužuje se lhůta pro opravy základu daně na sedm let. U spotřebních daní dochází např. k dalšímu růstu sazeb daně u tabákových výrobků nebo u tvrdého alkoholu. Vedle ryze daňových změn se v podnikatelském prostřední mění i další oblasti, např. nová pravidla pro tzv. měrné ceny u nepotravinářských výrobků.
Přibude letos a v příštím roce práce účetním a společnostem poskytujícím daňové poradenství?
Pokud jde o rok 2025, nezdá se, že účetním, daňovým poradcům nebo advokátům v daňové oblasti nějak zásadně přibude práce. Společnost podléhá neustálému vývoji, ať už politickému, technologickému, nebo právnímu, a zástupci uvedených profesí jsou tedy zvyklí na pravidelné a neustálé změny daňových a souvisejících předpisů. Jejich práce ostatně mnohdy spočívá právě v monitoringu změn a následném posuzování daňového compliance v rámci činnosti jejich klientů. Pokud tito klienti nespadají do některého ze specifických segmentů výrazněji dotčených množstvím daňových změn, řekl bych, že mohou očekávat celkem standardní rok.
Lze hovořit o zvyšování byrokracie, i když například Ministerstvo průmyslu a obchodu tvrdí, že usiluje o její snižování?
Neřekl bych úplně, že se permanentně zvyšuje všeobecná podnikatelská byrokracie. V České republice v poslední době zažíváme dobu digitalizace, která se zcela logicky projevuje i v daňové oblasti (lze to sledovat na vývoji daňových formulářů, na vývoji portálu Moje daně, resp. Online finančního úřadu, zvláštního režimu jednoho správního místa apod.). Restart paušální daně od roku 2023 měl za jeden ze dvou hlavních cílů usnadnit vybraným podnikajícím fyzickým osobám právě byrokracii. Na druhou stranu je od loňska poměrně značnou zátěží pro vybrané nadlimitní poplatníky daně z příjmů právnických osob existence nových dorovnávacích daní. Pokud jde o roli MPO, to v létě 2024 představilo balíček 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů, která se postupně přetavují do praxe, a mnohdy život podnikatelům objektivně skutečně usnadní.
Část agendy postupně přechází na digitální platformu. Šetří se tím už nyní čas a práce podnikatelům, nebo jsou to stále začátky, které své ovoce teprve přinesou?
Projevů digitalizace, resp. elektronizace v rámci podnikatelské činnosti je celá řada a nelze paušalizovat. Každé nové opatření podobného typu s sebou obvykle přináší „dětské nemoci“, které je potřeba vyléčit. Dalším typickým rysem koncepčních změn, které se týkají modernizace správy daní, bývá nárůst administrativy, času a peněz věnovaných přechodu na nový systém s tím, že tento jednorázový pomyslný vklad se podnikatelům logicky musí vrátit v brzké budoucnosti ve formě celkové úspory času, a tím i peněz. Pokud k tomu nedojde, zjevně neplní dané opatření svou hlavní funkci a jeho původní účel a smysl byl buďto skryt, nebo jde prostě o objektivně špatně nastavený nástroj. Obvykle se však s časovým odstupem setkáváme spíše s pozitivními dopady.
Co českým firmám nejvíce vadí na daňové politice státu?
V dlouhodobém horizontu jde primárně o nestabilitu daňové soustavy. Četnost daňových změn a z toho pramenící nepřehlednost právních předpisů je pro Českou republiku dlouhodobým problémem. Nutno dodat, že v posledních letech se situace mírně zlepšuje. Současně je potřeba uvést, že ne vše je dáno daňovou politikou státu, neboť řada změn pramení z unijního práva, kde stát obvykle nemá možnost větší diskrece. Další dlouhodoběji namítanou oblastí je absence propojení různých digitálních systémů napříč státem, která může vést ke zbytečným ztrátám času v důsledku duplicit. Pokud jde o OSVČ, aktuálně ve společnosti rezonuje např. další navýšení minimálních záloh na sociální pojištění, které dopadá primárně na drobné živnostníky, nebo s tím související navýšení paušální daně pro 1. pásmo.
A mohou to podnikatelé nějak ovlivnit? Třeba prostřednictvím nejrůznějších profesních uskupení?
Od nepaměti samozřejmě vždy existovala různá uskupení osob, která zastupovala a chránila své zájmy prostřednictvím různorodého vlivu, ať už politického, nebo jiného. Nejinak je tomu samozřejmě dnes, kdy existují různé komory zaměřené na zastupování zájmů podnikatelů, které pravidelně s příslušnými rezorty projednávají konkrétní otázky. Politika je mnohdy uměním kompromisu, a někdy je velmi obtížné nalézt jediné objektivně správné a férové řešení, ať už s ohledem na konflikt mezi různými skupinami osob, resp. podnikatelů, nebo s ohledem na rozpor požadavků s aktuálně nastolenou vládní politikou. Nastavit pravidla tak, aby byli plně spokojeni všichni, to jednoduše nelze.
Objeví se v daňové legislativě výhledově něco hodně převratného?
Pokud jde o konkrétní vývoj v daních, šlo by nyní o věštění z křišťálové koule. Je před námi rok sněmovních voleb a jak známo, daňová politika státu vždy velmi silně vycházela z aktuálního vládního složení. Výsledky voleb nyní nelze předjímat, a na podzim tedy budeme chytřejší. Do té doby nelze očekávat žádné zásadní změny. Ve frontě je již nějakou dobu nový zákon o účetnictví, který měl původně nabýt účinnosti v roce 2025 a aktuálně se vychází z předpokladu minimálně ročního odkladu. S ohledem na vnitřní propojenost daňových a účetních předpisů by se tato výrazná změna odrazila stejně výrazně i v daňové rovině. Jednou bychom se mohli dočkat i zcela nového zákona o daních z příjmů, který by minimálně pomohl (alespoň na čas) zpřehlednit tuto oblast pro běžné adresáty právních norem.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi
Nejprodávanější daňová publikace v ČR!
Různým typem písma jsou odlišeny změny účinné k 1. lednu 2025 a změny, které nabývají účinnosti teprve v průběhu daného roku. Vzhledem k tomu, že řada ustanovení dříve přijatých zákonů nabývá účinnosti také až od 1. ledna 2025, bylo třeba i tyto změny do textu zákonů promítnout. Změny zákonů s účinností v pozdějších letech jsou z důvodu lepší přehlednosti textu uvedeny pouze v přehledu novel, a to s datem jejich účinnosti. Soubor obsahuje zákon o daních z příjmů, zákon o dorovnávacích daních, zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, zákon o dani z nemovitých věcí, zákon o dani silniční, zákon o DPH, zákon o spotřebních daních, vybraná ustanovení zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů, upravující tři energetické daně, a zákon o dani z hazardních her. Procesní ustanovení daňových zákonů jsou obsahem zařazeného daňového řádu. Stručně komentovaný přehled novelizací, které byly přijaty během roku 2024 a jsou účinné od počátku roku 2025, je soustředěn v úvodu publikace. Tvoří pro čtenáře významnou pomůcku pro sledování změn, ke kterým dochází v daňové oblasti. Mezi přednosti souboru patří nejen vyznačení novelizovaného textu odlišným typem písma, ale i to, že před textem zákona – u významných novel zákonů – jsou zařazeny odborné komentáře pracovníků, kteří se v různé míře podílejí na přípravě a aplikaci zařazených zákonů a jejich změn. Vydání souboru daňových zákonů tak vždy reaguje na přijaté významné změny zákonů, které se dotýkají velkého počtu osob.