INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

23S7490Zvítězit v soutěži kvality je nejen prestižní, ale i obdivuhodné. Je to meta, jíž se ne každé firmě podaří dosáhnout. Na stupeň nejvyšší loni v soutěži Ambasador kvality ČR, v podnikatelském sektoru, vystoupala společnost ČEZ, a.s., divize jaderná energetika.

Česká společnost pro jakost je nejen uznávaným vzdělávacím centrem a autoritou v oblasti systémů managementu kvality. Jejím posláním je také popularizovat subjekty, tedy jednotlivce i organizace, které kvalitu šíří, kvalitou žijí a aktivně se zasazují o její implementaci. Každoročně tak Česká společnost pro jakost uděluje tituly Ambasador kvality České republiky, Manažer kvality roku, Cenu za návrat do života, Cenu Františka Egermayera či Cenu Anežky Žaludové.

Tradičně jsou ceny slavnostně předávány v rámci galavečera, který je součástí konference Dny kvality. Loňský ročník se konal 12. a 13. listopadu v Praze.

Předsedkyně České společnosti pro jakost Elena Stibůrková při této příležitosti uvedla: „Jsme nadšeni, že se každoročně o naše ceny ucházejí organizace, které udržují vysoký standard řízení, pečují o své zaměstnance a vnímají kvalitu jako významnou konkurenční výhodu. Oceňujeme jejich odvahu sdílet své přístupy v oblastech kvality, společenské odpovědnosti a inovací. Tímto dávají ostatním inspirativní příklad hodný následování.“

Charakterizovat ČEZ, nositele titulu Ambasador kvality České republiky, by asi bylo zbytečné. Jde o významnou českou energetickou společnost zaměřující se na výrobu, distribuci a prodej elektrické energie a tepla. Divize jaderná energetika ČEZ se specializuje na bezpečnou a efektivní výrobu elektřiny z jaderných zdrojů, přičemž jejími hlavními provozy jsou jaderná elektrárna Dukovany a Temelín. Tato divize klade důraz na maximální bezpečnost provozu, spolehlivost dodávek a minimalizaci ekologického dopadu, čímž přispívá k energetické soběstačnosti a ke snižování emisí v České republice.

Hodnotitelé ocenili především zapojení účastníka v mezinárodních strukturách zaměřených na kvalitu a bezpečnost, rovněž tak angažovanost v oblasti kvality na národní úrovni (vlastní konference Kvalita, zapojování do struktur a přispění k naplňování Národní politiky kvality). Dále byl vysoce hodnocen komplexní systém vzdělávání budoucích pracovníků od základní školy až po vysokou školu, rozvoj kompetencí dodavatelů a efektivní práce s ISO normami.

Při této příležitosti jsme se Ing. Zdeňka Čančury, Ph.D., ředitele útvaru řízení kvality jaderných elektráren společnosti ČEZ, a.s., zeptali:

DSC 8703Loni jste zvítězili v prestižní soutěži Ambasador kvality. Jak jste se o ní vlastně dozvěděli?

Dozvěděli jsme se o ní díky naší dlouhodobé spolupráci s Českou společností pro jakost. Neustále se snažíme zdokonalovat naše procesy, porovnávat je s těmi nejlepšími a čerpat inspiraci z osvědčených postupů. Věříme, že právě sdílení zkušeností a osvojení si nejnovějších trendů v oblasti kvality nám pomáhá udržet vysoký standard a neustále kráčet kupředu.

Váhali jste, zda se přihlásit, nebo to bylo jasné rozhodnutí?

Přihlásit se do soutěže bylo pro nás naprosto přirozeným krokem. Kvalita a bezpečnost jsou pro nás na stejné úrovni a tvoří klíčové pilíře našeho fungování. Neustále se snažíme posouvat naše standardy kvality na vyšší úroveň, a proto je pro nás cenné získat nejen zpětnou vazbu od hodnotitelů, ale také sdílet naše zkušenosti s ostatními. Soutěž vnímáme jako prestižní tuzemskou platformu, která nám umožnila porovnat se s nejlepšími a přinést nové impulzy pro další rozvoj.

Co zahrnuje management kvality v prostředí jaderných elektráren?

Jaderné elektrárny patří mezi technologicky nejsložitější průmyslová zařízení a zároveň je tato oblast jedním z nejpřísněji regulovaných průmyslových odvětví, kde bezpečnost a kvalita nejsou jen prioritou, ale absolutním základem. Útvar řízení kvality se organizačně člení na útvary zvláštních procesů, technické kvality, kvalifikace a hodnocení dodavatelů, kontroly kvality, kontroly a měření a zlepšování řízení kvality. Management kvality obsahuje stanovení požadavků na kvalitu, kompetence zaměstnanců ČEZ, a. s., a dodavatelů v oblasti technické kvality a zvláštních procesů, řízení kvality technologických zařízení, zlepšování kvality celků, komponent a systémů, kontrolní mechanizmy, dokumentace apod. a současně je také zahrnuta schopnost prokazování kvality vůči dozorným orgánům. Cílem je zajištění dlouhodobě bezpečného, spolehlivého a efektivního provozu, který obstojí i v budoucnosti.

Prosazují se jednotlivé kroky složitěji než v jiných průmyslových provozech?

Jaderná energetika podléhá mimořádně přísným regulacím, a proto je implementace jakýchkoliv změn velmi pečlivě plánována a kontrolována. Každý nový proces nebo technologie musí splnit náročné bezpečnostní, legislativní a kvalitativní požadavky. To sice prodlužuje dobu implementace, ale zároveň zajišťuje maximální bezpečnost a spolehlivost provozu. Kvalita pro nás není jen otázkou technologických postupů, ale i otázkou kultury společnosti či jedince. Proto věnujeme velkou pozornost systematickému školení zaměstnanců i dodavatelů.

Pojem kvalita svým způsobem tedy zastřešuje mnohé procesy. Které to ve vašem případě jsou?

Náš systém řízení kvality stojí na třech základních pilířích:

  • Quality Assurance (QA) – zajištění kvality, tedy nastavení standardů a procesů v oblasti technické kvality a zvláštních procesů,
  • Quality Control (QC) – kontrola kvality, která zahrnuje kvalifikaci a hodnocení dodavatelů s cílem zajistit nejvyšší kvalitu materiálů a služeb,
  • Quality Inspection (QI) – inspekční činnosti, včetně NDT kontrol, speciálních měření a metrologie.

Kvalitu vnímáme jako kombinaci jasně definovaných požadavků, odborné způsobilosti lidí a pečlivé kontroly technologických zařízení. Neustále se zaměřujeme na zlepšování procesů, komponent i systémů, aby odpovídaly nejvyšším standardům. Klíčovou roli zde hraje i důsledná dokumentace a schopnost prokázat kvalitu naší práce vůči dozorným orgánům.

DSC 9043Přivedlo vás umístění v Ambasadorovi k novým podnětům, myšlenkám, jak se dále zdokonalit? Inspirovalo vás při vyhlášení akce něco od ostatních oceněných?

Vítězství v soutěži nám potvrdilo to, že máme správně nastavené procesy a jdeme správným směrem. Zároveň je to pro nás velká motivace se neustále rozvíjet a zlepšovat se. Setkání se zástupci ostatních oceněných organizací bylo pro nás velmi přínosné a umožnilo nám vzájemně sdílet zkušenosti. V rámci soutěže jsme se setkali se zajímavými přístupy, které by mohly být aplikovány i v našem prostředí.

Vyvíjejí se standardy kvality či přístupy k ní postupem let?

Žijeme ve velmi dynamickém prostředí, na které musíme včas reagovat. Sledujeme nejnovější vědecké poznatky, technologické inovace i požadavky regulátorů, abychom zajistili soulad s nejpřísnějšími normami a mezinárodními standardy. Digitalizace, automatizace, moderní analytické nástroje nebo drony, kamery, laserové scannery a vyhodnocení prostřednictvím umělé inteligence nám pomohly např. zmapovat stav chladicích věží, včetně ověření funkčnosti nových technologií. Tyto přístupy nám pomáhají udržovat vysokou úroveň kvality a dále pracovat na tom, aby byly jednotlivé procesy ještě efektivnější.

A čeho byste rádi v blízké budoucnosti v tomto směru dosáhli?

Naší hlavní prioritou je pokračovat v systematickém zvyšování bezpečnosti, spolehlivosti a efektivity jaderných zdrojů. Chceme dále rozvíjet digitalizaci, automatizaci a inovace, které nám pomohou optimalizovat provoz a zjednodušit procesy řízení kvality. Kromě technologického rozvoje je klíčovým faktorem i odborná příprava zaměstnanců a dodavatelů. A také návrat k původním hodnotám kvality, jako jsou respekt, pokora, autentičnost, komunikace a naslouchání. Naše ambice směřují k tomu, abychom zůstali lídrem v oblasti kvality a jaderné bezpečnosti nejen v České republice, ale i v mezinárodním měřítku.

otázky připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3