INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

beach gaaef1I když nejpopulárnějšími zaměstnaneckými benefity zůstávají finanční bonusy či prémie, stále větší oblibu si mezi Čechy získává dovolená 5 týdnů a více. Napříč obory ji chce již více než 90 % pracovníků. Obecně v oblasti benefitů nadále přetrvává nesoulad mezi nabídkou zaměstnavatelů a poptávkou zaměstnanců. V některých případech je poptávka dokonce až osminásobně vyšší než nabídka. Vyplývá to z nového průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.

Dovolenou 5 týdnů a více mají již přibližně dvě třetiny modrých límečků a pracovníků z IT a o něco méně (61 %) bílých límečků. Převis mezi poptávkou a nabídkou tedy není nijak dramatický. Žádaná však není jen dovolená nad rámec zákona, ale také příspěvek na ni. V tomto případě je ovšem již rozdíl mezi tím, co zaměstnavatelé nabízí, a tím, co zaměstnanci chtějí, jeden z největších. To samé platí i o neomezeném placeném volnu, které by uvítaly přes dvě třetiny bílých límečků a IT pracovníků, dostává ho ale jen přibližně desetina z nich. „Neomezené placené volno je sice lákavé, v českém pracovním prostředí je však nabízeno jen výjimečně, nejčastěji v IT. Neočekáváme, že by zde v blízké budoucnosti došlo k nějaké výraznější změně,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Finanční benefity vedou napříč obory, poptávka ale výrazně převyšuje nabídku

Velké rozdíly mezi nabídkou a poptávkou jsou vidět také v případě finančních benefitů. Například u dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti je poptávka modrých límečků osminásobně vyšší než nabídka firem. U bílých límečků a IT pracovníků je největší rozdíl zase u 13./14. mzdy. „Finanční benefity jsou mezi zaměstnanci vůbec nejoblíbenější. Protože hrají důležitou roli i při rozhodování o přijetí pracovní nabídky, měly by jim zaměstnavatelé věnovat větší pozornost než dosud. Jejich význam navíc kvůli aktuálnímu rychlému zdražování a inflaci ještě poroste,“ říká Martin Malo. Nejpopulárnějším benefitem Čechů jsou dle něj letos bonusy a prémie. Uvítalo by je přes 95 % zaměstnanců. Častěji je dostávají lidé z výrobního sektoru (66 %), méně pak bílé límečky (60 %).

Nejvíce benefitů podporujících vzdělávání mají lidé z IT

Rostoucí popularita je vidět i v oblasti benefitů souvisejících se vzděláváním. Zájem o ně projevuje již více než 80 % zaměstnanců. Nejčastěji jde o lidi z IT, kterým je také zaměstnavatelé nejčastěji poskytují. Kromě oborových školení chtějí zaměstnanci také jazykové kurzy nebo individuální rozpočet na osobní růst. Právě ten ale patří u všech oborů na seznam benefitů, u kterých poptávka výrazně převyšuje nabídku. Bílé límečky a IT pracovníci pak chtějí i uhrazení mezinárodních zkoušek a certifikací. Tento typ benefitu však zaměstnavatelé poskytují jen 18 % bílých límečků a 30 % IT zaměstnanců.
Možnost nadpracovat si hodiny mají hlavně modré límečky
V pandemických letech rostl také význam benefitů umožňujících flexibilitu. Z pohledu generací poptává tento typ benefitů nejvíce generace Y, pro niž je prioritou sladění osobního a pracovního života. Výrazně vyšší zájem mají její zástupci jak o flexibilní pracovní dobu nebo home office, tak i o možnost nadpracovat si hodiny. Flexibilní pracovní dobu preferují zejména bílé límečky a IT pracovníci. Uvítalo by ji přes 90 % z nich, ovšem jen 65 % bílých límečků a 74 % zaměstnanců z IT ji může využívat. Možnost nadpracovat si hodiny pak má až 74 % modrých límečků, což je výrazně více než u ostatních oborů.
TOP 5 nejžádanějších benefitů

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3