INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Obrázek1 copy copy copy copy copyGenerace Z mění zaměstnavatele častěji než starší zaměstnanci. Důvodem je nízké finanční ohodnocení, nedostatek kariérních příležitostí a neodolatelná pracovní nabídka, zatímco u ostatních generací převažuje jako důvod zejména výše mzdy.

Pro mladé je klíčová rovněž rovnost na pracovišti, přičemž třetina z nich se domnívá, že jsou znevýhodněni. Při hledání zaměstnání preferuje generace Z zejména sociální sítě a je nejotevřenější k používání umělé inteligence v práci. Vyplývá to z průzkumu Employer Brand Research 2024 společnosti Randstad.

Generace Z mění podobu pracovního trhu a přináší nové trendy v hledání zaměstnání, používání technologií i v očekávání vůči zaměstnavatelům. Podle průzkumu Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) společnosti Randstad se mladí Češi od starších generací v přístupu k práci a k hledání pracovních příležitostí významně odlišují. „Generace Z ovlivňuje pracovní trh díky své orientaci na moderní technologie, rovnost a individuální přístup,“ komentuje výsledky průzkumu Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika.

Změna zaměstnání a důvody pro odchod
Pokud jde o stabilitu zaměstnání, generace Z je při změně zaměstnavatele nejaktivnější – za poslední rok změnilo zaměstnání 23 % jejích příslušníků. A ačkoli nízké finanční ohodnocení je nejčastějším důvodem odchodu z původního místa u všech generací (průměrně 47 %, u mladých potom 37 %), pro generaci Z hrají významnou roli také jiné faktory jako příležitost k profesnímu růstu (31 %) nebo atraktivní nabídka (34 %). „Pro generaci Z není otázka peněz jediným faktorem při změně zaměstnání. Mladí lidé preferují dynamické prostředí, které jim poskytuje možnost kariérního růstu a nové výzvy. Firmy, které jim nedokáží nabídnout dostatečný prostor pro růst a osobní rozvoj, riskují jejich ztrátu,“ upozorňuje Martin Jánský.

Důraz na rovnost a spravedlivé podmínky
Generace Z přikládá velký význam rovnosti a spravedlivému přístupu na pracovišti. Průzkum REBR ukázal, že se 33 % mladých zaměstnanců identifikuje jako členové menšinových skupin. „V porovnání s ostatními je generace Z mnohem citlivější na otázky spravedlivého přístupu a rovnosti. Mnohem častěji zdůrazňuje například potřebu rovného ohodnocení za stejnou práci,“ uvádí Martin Jánský.

Technologie a umělá inteligence v práci
Pro generaci Z jsou technologie a sociální sítě přirozenou součástí každodenního života a tento trend se projevuje i na pracovišti. Podle průzkumu REBR pravidelně využívá umělou inteligenci každý sedmý zaměstnanec, přičemž nejčastěji právě generace Z a mileniálové. „Generace Z očekává od zaměstnavatelů moderní pracovní nástroje a technologie, které jim pomohou v jejich rozvoji,“ poznamenává Martin Jánský. „Je proto pravděpodobné, že omezený přístup k využívání umělé inteligence v pracovním procesu se může časem odrazit i ve fluktuaci mladých zaměstnanců,“ dodává.

Co se týče nástrojů pro hledání pracovních příležitostí, generace Z se spoléhá nejčastěji na sociální sítě. „Zatímco kariérní webové stránky firem jsou stále nejoblíbenějším kanálem pro hledání práce napříč všemi generacemi, generace Z více spoléhá na sociální sítě a Google. Mezi nejpoužívanější sociální platformy patří Facebook (70 %) a Instagram (59 %),“ vysvětluje Martin Jánský.

„Generace Z představuje pro zaměstnavatele výzvu i příležitost. Její požadavky na spravedlivé podmínky, rovný přístup, kariérní růst a využívání moderních technologií jsou jasným signálem, že tradiční modely zaměstnávání budou muset projít změnou. Firmy, které dokáží těmto novým očekáváním vyhovět, budou na trhu práce mnohem konkurenceschopnější,“ shrnuje závěrem výsledky průzkumu Martin Jánský.

(tz)

Slovo ke dni

  • Radši kašmírový než směsový

    Pomalu se blížíme k podzimu, i když tomu teploty vůbec neodpovídají. Ráda bych se při té příležitosti zamyslela nad spotřebním chováním, protože i sem patří nákup oděvů. Ale nutně to tak být nemusí. Zkusila jsem orientačně spočítat, jak se člověku vyplatí kvalitně zpracovaný kašmírový svetr. Když máte doma kousek ze směsi polyesteru, akrylu, polyakrylu, viskózy, elastanu a možná trochu nepříliš kvalitní vlny, zaplatíte místo osmi až patnácti tisíc zlomek ceny, zhruba od tisícovky do osmnácti stovek. Ale teď přijde druhá část rovnice. Kolikrát ten směsový za sezónu budete muset vyprat? Každé tři až čtyři dny. Protože se v něm drží pachy. Víc chytá špínu. A má horší termoregulační vlastnosti než přírodní materiál na bázi zvířecího chlupu. Ten z kašmíru, a potažmo dalších druhů vlny, vyperete za sezónu jednou. A ve skříni byste měli mít...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Září 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3