Možnost dalšího vzdělávání, osobního rozvoje a kariérního růstu. Tato lákavá formulka je součástí téměř všech inzerátů, které oslovují potenciální zaměstnance. Finanční příspěvky na vzdělávání, ale i nabízení firemních kurzů tak dlouhodobě patří mezi trojici nejčastějších benefitů nad rámec mzdy, což dokazují i výsledky rozsáhlého průzkum společnosti Jobs.cz.
Čtyři pětiny lidí považují průběžné vzdělávání za dlouhodobě důležité pro své pracovní uplatnění. „Hlavním přínosem pro zaměstnance není obvykle nárůst mzdy či povýšení, ale to, že svou práci zvládnou rychleji a získají tak více volného času. Zároveň tím zvyšují svou cenu na trhu práce,“ říká manažer segmentu vzdělávání společnosti LMC, která provozuje server Jobs.cz, Jan Nehasil. Znalosti z kurzů pak více než polovina lidí uplatňuje i mimo zaměstnání. Tato čísla vyplývají z průzkumu společnosti Jobs.cz v české populaci 15 – 59 let.
Průzkum ukázal, že pro plných 82% lidí je motivací pro vzdělávání pocit uspokojení a naplnění vlastního zájmu. K individuálním potřebám vzdělávání zaměstnanců a manažerů přihlížejí například v bance ČSOB. Systém vzdělávání zde zohledňuje také aktuální potřeby i dlouhodobé strategické cíle. „Náš systém vzdělávání je tvořen jak dílčími kurzy, které reflektují nové požadavky jednotlivých profesních skupin zaměstnanců, tak kurzy standardizovanými i řadou rozvojových a adaptačních programů pro nové i stávající zaměstnance,“ říká HR manažer ČSOB Martin Vejplacha.
Praktické znalosti vedou
Průzkum dále ukázal, že zájem zaměstnanců o jazykové kurzy je převýšen zájmem o jiná odborná školení a kurzy nejazykové. To reflektuje i způsob financování vzdělávání. Mnohem větší počet firemních příspěvků jde na oblast nejazykovou. „Zde firmy hradí zcela či částečně 74% kurzů. Na jazykové kurzy pak zaměstnavatelé přispívají jen v 58% případů,“ komentuje výsledky Jan Nehasil. Zaměstnavatelé ve většině případů však do výběru kurzů příliš nezasahují. Pouze ve 24% případů kurz přímo určí a v 31% případů výběr pouze zúží. A ve 45% případů si zaměstnanci volí kurzy zcela svobodně.
V ČSOB evidují velký zájem je o jazykové a počítačové kurzy, dále se mohou zaměstnanci banky zdokonalovat v tzv. měkkých dovednostech. To jsou kompetence v oblasti chování a komunikační dovednosti jako je řešení konfliktů, vyjednávání, asertivita, sebereflexe, tvůrčí či týmové řešení problémů nebo strategické myšlení. Martin Vejplacha zdůrazňuje, že většinu těchto kurzů je možné absolvovat formou e-learningu, jehož prostřednictvím v ČSOB probíhají i všechna zákonem předepsaná školení.
(tz)