INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jo0Takřka polovina z nich má bydlení na hypotéku, jezdí vlastním autem, spoří, investuje a každý druhý tohoto věku je spokojený se svým příjmem. Současná generace třicátníků je však jiná, než byla před pěti lety. Umí sice stále tvrdě pracovat a stále lpí na tradičních věcech, je však také plně online a nebojí se si naplno užívat života. I takto by se dala popsat současná generace 30+, kterou se opět po pěti letech rozhodla UniCredit Bank detailně prozkoumat.

Dnešní třicátníci stojí na rozcestí. Se starší generací Husákových dětí i mladší skupinou tzv. mileniálů toho mnoho sdílí, ale odlišností od obou je také celá řada. Na jednu stranu jsou třicátníci odpovědní a s financemi nakládají s rozmyslem, zároveň však již fungují plně online a od života chtějí mnohem víc, než dřív bývalo v tomto věku zvykem. Současní třicátníci si s tímto dilema ale umí poradit.

Třicátníci se mají dobře

Většina Čechů mezi 30 a 39 lety se dnes cítí finančně zabezpečená. „Téměř každý druhý uvádí, že mu z výplaty zbývá dost, aby si mohl nakoupit, co potřebuje, a ještě si k tomu něco ušetřit. Před pěti lety to přitom tvrdila jen necelá třetina z nich,“ přiblížil rozdíly mezi třicátníky dnes a před pěti lety Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

            Kromě vlastní píle a možností, které se jim jako jedné z prvních generací po roce 1989 otevřely, k tomu samozřejmě přispívá i celkový růst ekonomiky a bohatství ve společnosti. Pravdou ale zůstává, že bez tvrdé práce by se ke své spokojenosti nepropracovali. Třicátníci se práce nebojí, po vzoru mladších mileniálů si svoji kariéru ale mnohem víc plánují. Chtějí dělat to, co je baví, ale rozhodně nechtějí být v práci od rána do večera. Svůj volný čas si cení nade vše.

            Potvrzuje to i Lenka Šváchová z Prahy, která se rozhodla pověsit zaměstnání na hřebík a rozjet vlastní podnikání pod značkou 27Jewelry zaměřené na ruční výrobu šperků: „Je skvělé být dnes třicátníkem. Máme o mnoho víc možností,“ řekla na adresu své generace. „Řada mých klientek i klientů jsou lidé pod čtyřicet, kteří se stejně jako já nebáli a šli do toho. Založili firmu, rodinu, koupili byt a začali žít podle svých představ a snů. A to je úžasné,“ dodala Lenka, která se po založení vlastní firmy rozhodla s přítelem i pro založení rodiny.

První generace třicátníků, která se nebojí opravdu investovat

Hlavní změnu lze pak spatřit v tom, jak dnes třicátníci myslí na svou budoucnost. Před pěti lety aktivně spořila polovina (45 %) z nich, dnes se na svou budoucnost zajišťují již dva ze tří (69 %). Obrovský boom lze pak vidět v přístupu k investicím. „Současní třicátníci jsou první českou generací skutečných investorů. Jestli před pouhými pěti lety tato generace investice teprve objevovala, dnes se o ně zajímají již tři čtvrtiny z nich. Celá jedna třetina pak dokonce pravidelně investuje, což je v reálných číslech přes půl milionu lidí,“ popsal nový trend Petr Plocek.

Hypotéky jsou v kurzu, ale (ne)dostupné pro všechny

Oproti mladší generaci, která žije sdílenou ekonomikou a krátkodobými pronájmy čehokoliv, chtějí dnešní třicátníci věci stále spíše vlastnit. A tak i hypotéku považují za výhodnější řešení pořízení vlastního bydlení než dlouhodobé pronájmy. Šest z deseti třicátníků již má bydlení vyřešené a řada z nich právě s pomocí hypotečního úvěru. Jasně se tak ukazuje, že vlastní domov je v této generaci na prvním místě. „Bude zajímavé sledovat, jak se tento trend bude s ohledem na měnící se trh hypoték vyvíjet. Ti, kteří nemovitost ještě nevlastní, se už hlasitě ozývají. Na 30 % lidí z generace 30+ říká, že si hypotéku nemohou dovolit,“ uvedl Petr Plocek.

Auto na pronájem zatím nevítězí

Ač je operativní leasing pro generaci 30+ lákavý, v drtivé většině sáhnou po jiném řešení a auto chtějí spíše vlastnit, než si ho pronajímat. „Vlastnictví auta je pro mnoho třicátníků stále důležité, dá se říct, že pro některé je dokonce statusovou záležitostí,“ komentoval vlastnictví auta Petr Plocek. Drtivá většina třicátníků (90 %) si tak auto chce vždy koupit do osobního vlastnictví, velká část z nich dokonce tzv. za hotové. „Roste ale skupina těch, kteří auto vnímají jen jako pracovní nástroj nebo dopravní prostředek. Chtějí s ním mít co nejméně starostí a volí operativní leasing – v UniCredit Leasing dnes operativní leasing tvoří až osm z deseti leasingových smluv u nefiremních klientů,“ dodal Petr Plocek.

Třicátníci jsou chytří

Třicátníci drží krok s dobou a po vzoru mladší generace žijí plně online. Přes internet si pořizují spotřebitelské půjčky či refinancují hypotéky, stejným způsobem si zařizují i běžný účet. Zatímco v roce 2015 si o hypotéku přes internet zažádalo nebo tuto možnost zvažovalo 39 % lidí okolo třicítky, letos jejich podíl stoupl na 44 %.

            Finanční gramotnost se jim vyplácí i v řešení otázek okamžité spotřeby. Jako jedna z mála generací se i přes své relativní bohatství nebojí sáhnout po různých formách půjčky. „Jde o generaci, která se na bankovním a finančním trhu umí orientovat. Díky získaným znalostem či informacím od přátel moc dobře vědí, že řadu věcí se vyplatí financovat úvěrem. Každý třetí z nich tak má spotřebitelskou půjčku, kontokorent nebo kreditní kartu,“ řekl k chování třicátníků Petr Plocek. Kreditní kartu dnes drží o celou třetinu třicátníků víc (36 %), než tomu bylo v roce 2012 (22 %).

Umí žít

Generace dnešních třicátníků je zodpovědná a ve svých financích má jasno. Vyšší příjem, kterému dnešní doba napomáhá, přispívá k jejich většímu sebevědomí, a tím i menším obavám o životě po čtyřicítce. „Oproti svým předchůdcům se o svou budoucnost rozhodně bojí méně. Jestli jsme o generaci třicátníků z roku 2012 říkali, že budou žít brzy jako milionáři, ti současní se tak snaží žít již dnes. Otázkou však zůstává, jestli jim rychlé tempo vydrží stejně jakonynější ekonomický vývoj,“ uzavřel Petr Plocek.           

(tz)

Jak žijí dnešní třicátníci

    Každý druhý si může koupit, co chce

    Většina vlastní nebo spoluvlastní bydlení, 42 % má hypotéku

    7 z 10 se zajišťuje na budoucnost

    3⁄4 se zajímají o investice, každý třetí pravidelně investuje

    Třetina využívá krátkodobé půjčky, spotřební úvěry, kontokorent i kreditní karty

    80 % má auto, polovina jej kupuje z úspor, třetina na leasing

zdroj: Generace 30+. 2017. UniCredit Bank, Data Collect, ČSÚ

Ilustrační foto: pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3