INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Screenshot 01 02Téměř všechny české firmy (96 %) slyšely o Obecném nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a znají termín jeho zavedení. I přesto, že tři ze čtyř firem se už začaly připravovat, tak hned v první fázi příprav narazily na zdržení při seznamování se s právním rámcem. Jen 54 % společností se domnívá, že bude v době, kdy vejde GDPR v účinnost, v poslední fázi příprav.

Čtvrtina odhaduje, že všechny potřebné změny dokončí měsíc až půl roku po termínu. Popsaný stav nastane i přes to, že 90 % společností si uvědomuje, jak velký postih jim hrozí, pokud neupraví své IT systémy. Svůj podíl na celkovém zpoždění má i stát, protože stále nepřijal adaptační zákon, který firmy a další organizace potřebují ke správné implementaci GDPR. Údaje vyplývají z exkluzivního průzkumu auditorské a poradenské společnosti BDO mezi různě velikými firmami z různých segmentů. 

Do konce roku 2018 budou mít správně upravené databáze tři čtvrtiny firem

Již nyní je jasné, že téměř každý druhý český podnik nebude mít v první den účinnosti evropského nařízení GDPR správně nastavené systémy evidující osobní údaje. Do konce roku 2018 to podle průzkumu stihne jen 77 % českých firem. Přibližně čtvrtina (27 %) společností, které budou provádět změny ještě po termínu, netuší, kdy budou mít databáze osobních údajů v plném souladu s nařízením. Odsouvání potřebných příprav na nejzazší možnou dobu ukázal průzkum auditorské a poradenské společnosti BDO.

Zhruba polovina (54 %) firem se s novým nařízením teprve seznamuje. Téměř každý čtvrtý podnik (23 %) ale již nyní uvádí, že v první den platnosti (25. května 2018), nebude mít dokončené všechny nutné změny. Dalších 23 % neví, zda stihne dokončit všechny změny do stanoveného termínu. „Úpravy IT systémů zaberou ve větších firmách i několik měsíců a v některých případech může jít i o půl roku. U velkých firem, které nezačnou se systémovými změnami co nejdříve, hrozí velké riziko, že přípravný proces nestihnou v termínu, který stanovila Evropská unie,“ uvedl Ondřej Šnejdar z auditorské a poradenské společnosti BDO.

Pokuty hrozící za nedodržování nového nařízení nejsou malé. Dosáhnout mohou až 20 milionů eur (zhruba 512 milionů korun) nebo až 4 % celkového ročního obratu firmy. „Většina podniků s velkou pravděpodobností spoléhá na to, že hned ze začátku nebudou chodit kontroly a první pokuty padnou až znatelně později,“ dodal Ondřej Šnejdar.

Většina firem osloví odborníky

Zhruba polovina (52 %) dotázaných společností je kvůli GDPR již v alespoň nějakém kontaktu s odborníkem nebo odbornou firmou. Každý třetí podnik plánuje vyčlenit alespoň jednoho pracovníka, který by dohlížel na realizované změny v souvislosti s GDPR. Necelá polovina (48 %) podniků počítá, že pro splnění nových pravidel bude potřebovat externího dodavatele, který nakládání s osobními údaji adekvátně upraví.

Zhruba čtyři z deseti (42 %) společností neví, jak vysoké finanční prostředky si v jejich případě změny související s GDPR vyžádají. Téměř každý pátý podnik (19 %) počítá s výdaji do 30 000 korun, 13 % odhaduje výdaje v rozmezí 50 000 až 100 000 korun. Šest z deseti (63 %) firem se domnívá, že úpravy databází kvůli GDPR znamenají větší bezpečnost osobních informací.

Vláda by měla co nejrychleji představit českou legislativní úpravu

GDPR se týká všech firem, státních institucí, neziskových organizací i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Stávající komplikací je skutečnost, že česká vláda zatím nezveřejnila přesné znění nového zákona, který bude požadavky GDPR začleňovat do české legislativy. Mnoho firem proto tápe a otálí s přípravou, protože neví, na co se přesně připravovat.

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3