INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jiri jemelkaJiří JemelkaNěkomu může podnikání připadat jako dobrý business, který přináší „bez práce velké koláče“. I když je to častý omyl, jsou lidé, kteří se takovou představou nechají svést a bývají pak nemile překvapeni, že skutečnost se velmi liší. Proto vznikl i tento rozhovor s ředitelem společnosti J.I.P. pro firmy, který uvádí pět důvodů, pro něž byste se asi neměli stát podnikateli.

Na volnou nohu se ročně postaví desetitisíce osob. Myslíte si, že to je dáno i „atraktivitou“ podnikatelského stavu z pohledu zvenčí?

Ano, začít podnikat láká čím dál více lidí. Podle dat společnosti CRIF za letošní první kvartál odstartoval své podnikání rekordní počet fyzických osob – oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku byl čistý přírůstek podnikatelů téměř o 4000 vyšší, což je nejvyšší číslo od ro-
ku 2012. Důvody pro odstartování vlastního podnikání mívají lidé různé. Jsou však i takové, které příliš vhodný podnikatelský start nepředstavují a mohou v konečném důsledku vést k neúspěchu a krachu podnikání. Rozhodnutí začít podnikat by mělo být učiněno z takových důvodů, které reflektují odpovědný přístup budoucího podnikatele. Ideální je, když za odstartováním podnikání stojí například originální nápad, skvělá znalost určitého oboru nebo dovednost daného člověka, v níž opravdu vyniká nebo je v ní o krok napřed před konkurencí. V naší firmě proto poskytujeme i revitalizace a interim management malým a středním podnikům.

Které důvody na počátku podnikání nejčastěji vedou ke krachu?

Chci podnikat, protože mě moje současná práce štve. Nespokojenost v zaměstnání není ojedinělým jevem. Nemálo lidí může frustrující den v práci přivést právě k myšlence rozjet vlastní podnikání. Nespokojenost se současným stavem a touha po změně za odstartováním vlastního podnikání stojí poměrně často a jako prvotní impulz není vysloveně špatná. Podstatné je, aby to nebyl jediný důvod, proč lidé chtějí podnikat.

Co vidina svobodného rozhodování a života bez šéfů?

Jistě, rozhodnutí podnikat, protože nesnesu svého šéfa a chci být vlastním pánem, bývá časté. Chcete začít podnikat, abyste se vyhnuli konfliktům s nadřízeným? Představa, že utečete stresu každodenních hádek se šéfem, je lákavá, avšak nenechte se jí zmást. Ani jako podnikatel se konfliktům s jinými lidmi nevyhnete. Nebude to sice váš šéf, ale třeba dodavatel, obchodní partner nebo zákazník, případně zaměstnanci. A to, že se nebudete muset nikomu za svou práci zpovídat? Ale ano, budete – opět jsou tu zákazníci, dodavatelé, partneři...
Peníze asi hrají roli „až na prvním místě“, jestli se nepletu...

Cílem každého podnikání je získat peníze, s tím netřeba polemizovat. Peníze ale nesmí být jediným a hlavním cílem vašeho businessu. Úspěšné podnikání vyžaduje víc než jen touhu snadno a rychle vydělat pořádný balík. Ve většině případů totiž dosáhnutí slušného výdělku z podnikání není ani snadné, ani rychlé.

Pracovat, kdy chci a jak chci, to musí být taky lákavé...

Pozor, podnikání bývá časově náročné, a to obzvláště na jeho začátku. Čeká vás nutná administrativa, jednání s dodavateli, komunikace se zákazníky, plánování či řešení problémů, kdykoliv nastanou. Kromě samotné práce dle typu vašeho podnikání navíc musíte zvládnout třeba i účetnictví a vlastní propagaci, alespoň do doby, než si budete moci tyto činnosti dovolit delegovat na zaměstnance nebo externí agenturu. Pro mnoho podnikatelů zkrátka platí, že čím méně času svému businessu aktivně věnují, tím méně jsou úspěšní.

A smí být motivem touha uniknout vyhoření?

V závislosti na typu vašeho podnikání samozřejmě může být možné, abyste pracovali v podstatě kdykoliv během dne nebo odkudkoliv, ve většině případů se ale připravte na to, že zkrátka budete pracovat tehdy, kdy to po vás budou vyžadovat vaši zákazníci. Urgentní zakázky, honění termínů přes víkend, pozdní noční telefonáty...Ano, i tak podnikání vypadá. A pokud se svojí volnosti nebudete chtít vzdát, pak počítejte s tím, že vám uteče spoustu obchodních příležitostí a na vašem podnikání se to negativně odrazí.

A když mi jako podnikateli hrozí konec, mám to vzdát?

Pokud svůj business odstartujete kvůli výše uvedeným důvodům, je poměrně velká šance, že se dříve nebo později setkáte s mnohými potížemi. Možná se vám je všechny podaří překonat kupříkladu pomocí pevné vůle a tvrdé práce, a nebo se naopak ocitnete na pokraji krachu. Ani v takovém případě si však ještě nemusíte zoufat. Podnikatelé potýkající se s neúspěchem dnes mohou využít celou řadu poradenských a dalších služeb, které jim mohou pomoci postavit jejich činnost opět na nohy. V případě firem se pak velmi osvědčují služby interim nebo krizových manažerů, kteří do firmy nastoupí s pevně zadanými úkoly a cílem obnovit nebo zvýšit prosperitu podniku. Značnou výhodou těchto manažerů jsou dlouholeté odborné zkušenosti, know-how z celé řady oblastí a společností a v neposlední řadě také to, že se na firmu dokážou podívat nezaujatýma očima člověka zvenčí.

otázky připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3