V nejisté době mění firmy přístup k zajištění mobility svých pracovníků. Jedním z trendů jsou flexibilní pronájmy automobilů. Podniky i živnostníci je využívají podle aktuálního vývoje zakázek, který je během pandemie v řadě oborů velmi rozkolísaný. Auta si pronajímají od leasingové společnosti jen na období, kdy je skutečně potřebují. Například leasingová společnost LeasePlan má pro tyto účely vyčleněnou flotilu automobilů, kterou nově rozšířila o vozy kategorie SUV.
„Dříve se flexibilní pronájmy týkaly takřka výhradně vozů určených pro zaměstnance zajišťující běžnou agendu, například pro obchodní zástupce. V poslední době ale pozorujeme zvětšující se zájem i o pronájem manažerských vozidel. Zcela jistě to souvisí s tím, že během pandemie se některé firmy nechtějí vystavovat dlouhým závazkům, zároveň ale potřebují zajistit pracovníkům odpovídající komfort,“ řekl generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Martin Brix. LeasePlan nabízí střednědobé pronájmy, tedy pronájmy na jeden až dvanáct měsíců, prostřednictvím programu FlexiPlan. Dosud měli zákazníci k dispozici tři kategorie vozidel rozdělených podle velikosti – typickými zástupci těchto kategorií jsou Škoda Fabia, Škoda Octavia a Škoda Superb. Nyní přibyly další dvě kategorie: kompaktní SUV, kam patří například Volvo XC40, a větší SUV, tedy vozy typu Volvo XC60.
V praxi to funguje tak, že zákazník poptá vozidlo vybrané kategorie a LeasePlan mu vybere adekvátní vůz na základě momentální dostupnosti. Automobil je v podstatě okamžitě k dispozici. Zákazník pak platí měsíční splátky, které jsou neměnné po celou dobu pronájmu. Měsíční splátka počítá s neomezeným nájezdem, to znamená, že po skončení pronájmu nejsou účtovány žádné nadlimitní kilometry. Po jednom měsíci užívání může klient auto kdykoli vrátit bez jakékoli penalizace. Měsíční splátka pokrývá všechny nezbytné služby, které souvisejí s provozem automobilu: vedle financování vozu také jeho kompletní servis, sezónní pneumatiky, pojištění, konkrétně povinné ručení, havarijní pojištění i pojištění skel, a dále asistenční služby i všechny povinné platby, tedy silniční daň, dálniční známku a koncesionářský poplatek za rádio. „Klient má k dispozici úplně stejný komfort, jaký firemním zákazníkům poskytujeme pomocí tradičního full-service operativního leasingu. Řada klientů využívá kombinaci obou produktů – větší část flotily pokrývá klasickým tříletým či čtyřletým operativním leasingem a v případě dočasného navýšenízakázek anebo třeba v období sezónních prací flotilu doplní flexibilním pronájmem,“ vysvětlil Martin Brix.
Podle společnosti LeasePlan bude zájem o flexibilní pronájmy růst i po ústupu koronavirové nákazy. „Jde o dlouhodobou tendenci, kdy stále větší část firem i běžných uživatelů přestává uvažovat o automobilu jako o komoditě. Vnímá jej spíše jako službu, za kterou hodlá platit pouze tehdy, kdy ji opravdu využívá. Pandemie tento vývoj jenom urychlila,“ doplnil Martin Brix.
LeasePlan počítá s tím, že ani nejnovější rozšíření nabídky o automobily SUV není definitivní. Do programu FlexiPlan už brzy zařadí také lehká užitková vozidla. Jejich časově nelimitovaný pronájem dnes poptávají zejména rozvážkové společnosti, které musejí rychle reagovat na dynamické výkyvy v objemu zakázek.
(tz)