Společnost E.ON Energie pokračuje v rozšiřování své sítě dobíjecích stanic pro elektromobily E.ON Drive. Během října spustila osm nových dobíječek, a navíc i svou třetí ultrarychlou dobíjecí stanici, kterou řidiči najdou u Vyškova. Do konce roku by E.ON rád atakoval hranici 200 otevřených veřejných dobíječek. Stanice staví nejen kolem hlavních dopravních tahů, ale i v menších městech, u supermarketů nebo parkovišť.
„Často slýcháme, že dobíjecích stanic je v Česku nedostatek a že cestování elektromobilem je pouze pro dobrodruhy a je nutné si jej pečlivě plánovat. Nicméně za poslední dva roky se situace natolik změnila, že cestování elektromobilem je dnes po většině území naší republiky zcela bez problémů a s poměrem devět vozidel na jeden veřejný dobíjecí bod jsme na tom velmi dobře i v kontextu více rozvinutých trhů,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Výrazně k tomu přispívá i společnost E.ON, která jen v říjnu tohoto roku spustila do provozu sedm veřejných rychlodobíjecích stanic, jednu AC dobíjecí stanici a jednu ultrarychlou dobíjecí stanici. Celkem už má ve své sítí 138 veřejných dobíjecích stanic, další ve výstavbě a ráda by na konci roku atakovala hranici 200 veřejných dobíječek, a do konce příštího roku dokonce 300 stanic.
Ultrarychlá stanice, kterou E.ON v tomto týdnu zprovoznil, stojí u Vyškova, a doplňuje tak už další dvě ultrarychlé dobíječky, které využívají řidiči už více než rok u Rozvadova a na Vystrkově u Humpolce. Tam E.ON spustil vůbec první ultrarychlou dobíječku v Česku před dvěma lety.
„Stejně jako předchozí dvě i tato stanice stojí u páteřního tahu, protože právě v těchto místech má smysl stavět stanice s velkým výkonem,“ upozorňuje Martin Klíma a jeho slova potvrzují i statistiky společnosti E.ON, protože využití ultrarychlých stanic neustále roste.
Za minulý rok společnost evidovala u ultrarychlé stanice ve Vystrkově 559 dobití. Jen do konce října tohoto roku se počet téměř zdvojnásobil a takřka dvojnásobné bylo i množství odebrané energie. Podobný vývoj mají i statistiky ze stanice v Rozvadově, kde se letos nabíjelo už 542krát. Zajímavý je i poměr odebrané energie. Zatímco na Vystrkově řidiči využili letos na jedno dobití v průměru 30 kWh, na Rozvadově dobíjeli v průměru o 10 kWh více.
Stejně jako u předchozích dvou stanic i u této dodala technologii společnost ABB. Stanice má výkon 175 kW a řidiči u ní dobíjejí své vozidlo na další cestu do deseti minut. I tato stanice je modulární a její výkon se dá navýšit podle potřeb na 350 kW, pokud to trh bude vyžadovat.
„Trendy, které můžeme vidět v západních zemích, jsou instalace více stanic na jednom místě, proto je i tento ultrafast doplněný druhou rychlodobíjecí stanicí tak, aby naráz mohly dobíjet až tři vozy. Navíc jsou dobíječky poblíž čerpací stanice, kde se řidiči mohou občerstvit,“ doplňuje Martin Klíma.
Společnost E.ON se nesoustředí při výběru lokalit jen na hlavní dopravní tahy, ale dobíječky rozšiřuje i v dalších lokalitách po celém Česku. V říjnu spustila například novou AC stanici na brněnském letišti. Rychlodobíjecí stanice pak nově využívají také řidiči v Pelhřimově, Soběslavi a Staré Pace. V rámci spolupráce se sítí prodejen Penny fungují tři nové dobíječky u těchto marketů v Pardubicích, Dobřanech a Hořovicích.
„Všechny stanice najdou řidiči v naší aplikaci E.ON Drive nebo na webové mapě dobíjecích stanic. Stejně tak tam uvidí i aktuální obsazenost,“ přidává Helena Švejdová z oddělení Mobility Services.
(tz)