Stlačený zemní plyn (CNG) je v ČR již dobře známá a zavedená pohonná hmota. Od roku 2005, kdy se CNG začal pomalu dostávat do podvědomí veřejnosti, zaznamenal vývoj v této oblasti obrovského nárůstu. Ovšem asi největšího rozvoje dosáhl v loňském roce. Jak to všechno vlastně bylo a zda se něco podobného dá očekávat i v tomto roce, jsme se zeptali předsedy představenstva Asociace NGV, pana Zdeňka Prokopce.
Jaký je vlastně současný stav v oblasti CNG?
Dnes je v ČR přes 4,3 tisíce vozidel na zemní plyn. Což je oproti stejnému období vloni nárůst přes 32 procent. Tento nárůst je sice veliký, ale již několik let se meziroční nárůsty počtu CNG vozidel pohybují kolem třiceti procent. Co se ale minulý rok velice povedlo, je nárůst počtu veřejných CNG plnicích stanic. Jen za minulý rok jich přibylo 11 a motoristé tak mají nyní k dispozici již 45 veřejných plnicích stanic.
plnicí stanice CNG v Žebráku
Jaká jsou tato čísla ve srovnání s Evropou a se světem?
Tak samozřejmě pokud si porovnáme naše čísla s Evropou či se světem, pak stále máme co dohánět. V Evropě je dnes 1,73 milionů vozidel na zemní plyn a ve světě je těchto vozidel přes 16,2 milionů. Také počty CNG stanic jsou vysoké – v Evropě je 4 080 stanic a ve světě je jich přes 8 tisíc. Ale myslím, že počet CNG stanic je u nás již dostatečný. Navíc sériově vyráběná vozidla na zemní plyn mají i dojezdovou benzinovou nádrž, takže se nikdo nemusí obávat, že by s vozidlem někam nedojel. Myslím, že dostatečnost CNG stanic potvrzuje především markantní zvýšení počtu osobních a užitkových vozidel. Za minulý rok jich totiž přibylo 36 procent, což je myslím rekordní nárůst v této oblasti.
Co je podle Vás důvodem takového nárůstu vozidel na zemní plyn?
Tak jednak je to určitě porovnání cen klasických pohonných hmot s cenou CNG. V současné době stojí jeden metr krychlový CNG cca 18 Kč, kdy tento metr krychlový odpovídá jednomu litru benzinu, který ovšem stojí více než 35 Kč. Mluvíme tedy o úspoře 50 procent na palivu. Pak je tu také fakt, že domácí výrobce aut přišel s nabídkou vozu na CNG. Jedná se o Citigo od Škoda Auto. V tomto roce pak lze očekávat i další modely, jako např. Octavii. No a v neposlední řadě je to i zájem velkých firem o plynofikaci svých vozových parků. Jako například Česká pošta, která od loňského roku využívá přes 470 CNG vozidel.
Co se změnilo od roku 2005, kdy se vlastně o CNG začalo poprvé více hovořit?
Rok 2005 byl pro všechny v oblasti CNG tzv. zlomový. Tehdy bylo v květnu podepsáno k Programu podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn Usnesení Vlády ČR č. 563, na základě kterého se o rok později podepsala tzv. Dobrovolná dohoda. Od roku 2005 se oblast CNG velmi posunula. Počet CNG vozidel se zvýšil více než 9,5 krát, počet CNG autobusů 2,2 krát, CNG stanic je dnes 5 krát více a spotřeba CNG se zvedla 4 krát. Nejmarkantněji se ale vyvíjí oblast osobních a dodávkových vozidel. Jejich počet se od roku 2005 zvýšil 16,6 krát.
Zmínil jste alternativní paliva v dopravě, jak si vlastně vede CNG mezi ostatními alternativními palivy?
CNG má dnes oproti ostatním alternativním palivům veliký náskok. CNG má totiž mnoho vyřešených problémů dávno za sebou. Vyřešena je cena vozidel, rychlé tankování i nabídka malých domácích plniček, dostatečný výběr sériově vyráběných vozidel, vhodná legislativní opatření, velká dojezdová vzdálenost, podzemní garážování, příznivý vývoj ceny CNG, úlevy na spotřební i silniční dani, podpora CNG autobusů ze strany plynárenských společností, ad. CNG vozidla jsou velmi bezpečná, ekologická, moderní, nádrže nezabírají zavazadlový prostor. Ovšem největší výhodou CNG je jednoznačně jeho cena. Náklady na palivo jsou poloviční a řekněte mi, který motorista by nechtěl jezdit za polovinu?
Uvědomují si tyto úspory i např. firmy, podnikatelé, města a další, kdo provozují vozové parky?
Přibývá samozřejmě i počet CNG autobusů, svozových vozidel nebo i čistících vozidel a vysokozdvižných vozíků. Roste počet měst, kde jsou postupně zaváděna různá vozidla na CNG. Ukázkovým příkladem je např. město Tábor. CNG vozy zde využívají Technické služby města Tábor, G centrum, dopravce Comett Plus, spol. s.r.o., také na úřadu města a i u společností zřizovaných městem Tábor. Dopravce provozuje již 30 CNG autobusů jak v městské, tak i v linkové dopravě. Do konce roku 2012 měl být uveden do provozu také plynový tahač IVECO a mimo autobusů je ve vozovém parku dopravce i 9 osobních vozidel a jeden malý nákladní automobil na zemní plyn. Dalším příkladem by mohla být Praha. Zde městem vlastněné Pražské služby provozují již skoro 60 CNG vozidel ve všech kategoriích, bohužel dopravní podnik zatím tohoto dobrého příkladu nevyužil. Další zajímavé aplikace a zkušenosti uživatelů mapuje server www.cngplus.cz, kde je možné se dozvědět, v jakých odvětvích se CNG osvědčuje a jak uživatelé provoz na CNG hodnotí. A tato hodnocení jsou veskrze velmi pozitivní.
Jaký vývoj nás čeká v letošním roce?
Pro letošní rok očekávám opět rekordní nárůsty, jak v počtu vozidel na CNG, tak v počtu nových veřejných stanic. Lidé i firmy potřebují šetřit. Jednou z cest je pak úspora na dopravě. Na našem trhu je nabídka 40 typů sériově vyráběných osobních či užitkových vozidel na CNG. V letošním roce má navíc končit Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, na základě kterého musí státní správa do roku 2014 obměnit 25 procent všech svých vozidel za tzv. „ekologicky přátelská“. Tento Program představuje roční nákup cca 1 000 vozidel, která jsou „ekologicky přátelská“ a mezi ta samozřejmě vozidla s pohonem na CNG patří. A pokud bude i nadále stoupat počet vozidel na zemní plyn, pak samozřejmě poroste i počet CNG stanic. Je ale zapotřebí zvýšit informovanost veřejnosti. Z průzkumu PPM Factum Research zveřejněného v listopadu 2012 totiž vyplynulo, že jen 33 % obyvatel ví, že má v každém kraji nejméně jednu plnicí stanici.
Dokážete odhadnout i vývoj v následujících letech?
V letech 1990-2000 stoupal počet CNG vozidel ročně o dvacet procent, posledních pět let už v průměru o třicet procent ročně a za rok 2012 dokonce o 32 %. Odhaduji, že tento růst se udrží až doku 2020, kdy se spotřební daň navýší na minimální hodnotu danou EU. V roce 2040 by se počet CNG vozidel mohl dostat přes 550 tisíc. Ale mnoho asociací či expertních skupin odhaduje, že již v roce 2020 se u nás spotřeba CNG zvýší až na 800 milionů metrů krychlových. Dokonce podle studie Asociace petrolejářského průmyslu vzroste 10 milionů m3 spotřebovaného CNG u nás v roce 2010 na 1,8 miliardy m3 v roce 2030. I když jsou odhadována různá čísla spotřeb CNG, je jasné, že žádné jiné alternativní palivo nečeká takový růst.
-MS-
Asociace NGV o. s. - asociace pro podporu využití zemního plynu a biometanu v dopravě (dále jen NGVA) byla založena v srpnu roku 2009 jako nezisková odborná platforma pro podporu implementace a provozu technologií pro využití zemního plynu a biometanu v dopravě. Hlavním cílem je sdružování odborníků a společností v oblasti technologií NGV, ustanovení technologické platformy na úrovni ČR, spoluvytváření metodiky, vzorů a sjednocení norem pro oblast NGV, vytvoření zázemí pro služby výrobcům a uživatelům NGV, posuzování a monitorování projektů v oblasti NGV, včetně jejich financování, národní a mezinárodní spolupráce na společných projektech, výměna know-how, využití fondů EU, grantů a státních dotací pro projekty, školení a osvěta. Asociace je členem NGVA Europe - Evropské asociace NGV, IANGV – International Association for natural gas vehicles prostřednictvím členství v NGVA Europe a dále je členem CzBA - České bioplynové asociace. Bližší informace lze získat na www.ngva,cz, případně prostřednictvím e-mail adresy: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo využít tel. 602 946 758.