Díky úspěšnosti uplatňování sankcí je od letošního roku garanční fond ČKP již zcela financován vlastníky nepojištěných vozidel. Z garančního fondu jsou vypláceny škody poškozeným, kteří utrpěli škodu v souvislosti s dopravní nehodou, kterou způsobilo vozidlo bez povinného ručení. Před novelou se do garančního fondu od viníků nepojištěných škod dařilo vracet jen přibližně 30 % finančních prostředků vyplacených poškozeným, zbytek dopláceli prostřednictvím svých pojišťoven poctiví plátci povinného ručení. Nyní je garanční fond financován jednak z peněz inkasovaných od nepojištěných viníků škod a zároveň z inkasa sankčního příspěvku nepojištěných do garančního fondu.
„Po dvou letech od účinnosti novely se nám podařilo dosáhnout stavu, kdy je garanční fond zcela financován z příspěvků od nepojištěných a vymožených postižních pohledávek od viníků nepojištěných škod. Podařilo se nám narovnat nespravedlivý a nelogický systém. Poctiví „platiči" povinného ručení tak přestávají doplácet na ty nepoctivé," doplnil Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Celkově od 1. ledna 2009 ČKP rozeslala přibližně 322 tisíc výzev k zaplacení příspěvku nepojištěných a do garančního fondu inkasovala 261 miliónů korun. V roce 2010 ČKP zvýšila intenzitu boje s neplatiči a jen za tento rok rozeslala 189 522 výzev k zaplacení sankčního příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP a od neplatičů inkasovala 195 533 008 korun. „Meziročně se nám podařilo navýšit jak počet odeslaných výzev, kterých jsme poslali o 56 tisíc více, tak výši inkasovaných příspěvků - vybrali jsme o 130 milionů korun více," srovnal Jakub Hradec, výkonný ředitel Česká kanceláře pojistitelů.
(tz)
Nepojištěných škod je výrazně méně
Úspěšnost strategie zvolené vůči neplatičům potvrzuje i příznivý vývoj škodných událostí způsobených nepojištěnými vozidly. Zatímco v roce 2008 dosáhly tyto škody celkové výše 355 mil. Kč, v roce 2010 jejich výše klesla na 211 mil. Kč. Celkový počet nepojištěných škod oproti roku 2008 poklesl ze 4 871 na 3 639 nepojištěných škod v roce 2010.
Nepojištěným dominují zejména mladí lidé s osobními automobily s menší kubaturou. Provinilci, kteří vlastní vozidlo bez povinného ručení, mají nejčastěji automobily do 1 850 ccm (58 % případů), nad 1 850 je jich 25 %. Nejrizikovější skupinou, která způsobuje nepojištěné škody, jsou muži (89 %) ve věku od 20 do 30 let.
Nemít povinné ručení se skutečně nevyplácí, jak dokládá příběh z praxe: Řidič s vozidlem Opel předčasně odbočil, čímž došlo ke střetu s vozidlem Ferrari. Obě vozidla byla odražena na dům, na místě nehody zůstali lehce zranění. Viník a zároveň neplatič povinného ručení způsobil vysokou škodu ve výši přes 2,5 mil. Kč. Navíc měl na vozidle falešnou SPZ.
Roste počet dlužníků, kteří skončili u soudu
V loňském roce (od 1. července 2010) podala ČKP první soudní žaloby na adresáty výzvy k úhradě příspěvku nepojištěných do garančního fondu. Pokud jej nezaplatí dobrovolně, je korektní, že je na nich tento nárok důsledně uplatňován, v konečném důsledku i včetně soudní žaloby či exekuce. K 31. březnu 2011 již bylo podáno necelých 13,5 tisíc žalob, z nichž v 77 % byly vydány platební rozkazy. Průměrná výše žalované částky včetně soudních nákladů je cca 11 tisíc korun.
„Tím, že nepojištění včas nereagují na výzvu od ČKP a nedají si své záležitosti do pořádku, jim zbytečně narůstají náklady. Průměrná výše příspěvku do garančního fondu u žalovaných případů činila 2 560 korun. Kdyby však byli zodpovědní a plnili to, co jim zákon ukládá, tak by za nárokované období za základní pojištění v průměru zaplatili 755 korun," uvedl Jakub Hradec.
Být nepojištěný se nevyplácí
Někteří řidiči se snaží povinnému ručení uniknout. Mylně se ale domnívají, že se jim tak podaří ušetřit. Za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno, na nich Česká kancelář pojistitelů uplatňuje sankční příspěvek nepojištěných do garančního fondu - u osobních vozidel 50 Kč, nebo 70 Kč dle objemu vozidla. Tato sazba je vždy výrazně vyšší, než kolik by motorista zaplatil na povinném ručení za stejné období. Z garančního fondu jsou pak hrazeny škodní události způsobené viníky nehod, kteří neměli uzavřené povinné ručení. I tyto částky pak ČKP na pachatelích těchto nehod důsledně vymáhá.
Česká kancelář pojistitelů
Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které mají oprávnění na území České republiky poskytovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (tzv. povinného ručení). K jejímu vzniku došlo v roce 1999, kdy vešel v platnost zákon č. 168/1999 Sb. Česká kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, do kterého jsou všechny členské pojišťovny povinny přispívat, a který slouží k úhradě škody způsobené vozidly bez povinného ručení. ČKP následně dlužné částky po majiteli tohoto vozidla vymáhá. Více informací naleznete na www.bezpojisteni.cz a www.ckp.cz