Od března jezdí známý herec a moderátor Vlasta Korec autem na stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se o Volkswagen Passat TSI Ecofuel, který mu zapůjčila společnost CNG expert. Na propagaci zemního plynu jako výhodné pohonné hmoty spolupracuje Vlasta Korec i se společností RWE. Cílem dlouhodobé spolupráce je porovnání naftového a CNG pohonu především z ekonomické stránky.
A protože již uběhly skoro dva měsíce, zeptala jsem se Vlasty Korce na jeho první zkušenosti s CNG pohonem: První ujeté kilometry s tímto novým vozem jsou pro mne skutečně překvapující. VW Passat je vybaven technologiemi, které řidič mého typu, tedy ten který najezdí ročně kolem 50 tisíc km, vyžaduje. Mám na mysli sadu handsfree, automatickou převodovku, již napoprvé dobře „padnoucí“ volant, instinktivní ovládání, atd.
Jak ostatní motoristé reagovali na nepřehlédnutelný vůz s vaším jménem na kapotě?
První trasy mých cest byly doprovázeny pohledy okolních řidičů. Koukali po mém voze, koukali po mně. Nevěděl jsem proč a byl trochu nervózní. V autě má totiž člověk pocit soukromého prostoru, kam nepustí kdekoho, sem tam si zazpívá svou oblíbenou rockovou pecku, sem tam dělá kašpárka pro děti na zadních sedadlech. Pak mi to ale došlo. Mám na autě napsáno své jméno a všichni tedy vědí, kdo řídí toho polepeného Passata na zemní plyn. Od toho okamžiku se jen usmívám a poskytuji informace o technologii CNG. Myslím si, že bych už o zemním plynu v dopravě také mohl přednášet. Ať přijedu kamkoliv čelím otázkám typu: „Jak to jezdí?“ „Fakt to jede jen za korunu na km?“ „A kolik to má dojezd?“ Už jsem přemýšlel, že s sebou budu vozit malý skládací informační stánek. Ale s tím jsem do tohoto projektu šel.
A jaká je tedy praxe z pohledu uživatele CNG technologií?
Když jsem si ze začátku studoval materiály o CNG, říkal jsem si, že to moc dobře zní, ale jaká bude asi praxe. Je až překvapivě skvělá. Auto jezdí dynamicky, i když má motor o obsahu jen 1,4 litru. Snažím se auto zbytečně nepřetáčet, protože vůz je třeba s rozumem zajet. Spotřeba se pohybuje kolem 5 kg na 100 km. Díky počítači, který mi měří okamžitou i dlouhodobou spotřebu, začal také můj osobní boj s čísly, resp. se spotřebou.
Co srovnání s předchozí zkušeností?
Baví mě zajíždět " rekordy ". Zároveň i porovnávám. Dieselové auto, se kterým jsem jezdil předtím, má obsah motoru 3,0 litru a náklady na km tak byly kolem 3,5 Kč. Za ujetý km VW Passatem ale skutečně zaplatím jen 1 Kč (!) A na závěr mám ještě jedno překvapivé zjištění. Vlastním také motocykl, cestovní enduro o obsahu 650 ccm. Spotřeba na 100 km jde lehce nad 5 litrů benzinu. Ve srovnání s Passatem v otázce spotřeby ale motorka prohrává, což jsem tedy rozhodně nečekal. Pro příště chystám podrobnou tabulku se spotřebou, takže CNG zdar.
rozmlouvala Markéta Schauhuberová