Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního plynu (LNG) je podle společností Vemex s.r.o. a Vemex Energo s.r.o. Slovensko velmi příznivá a tak společnosti plánují významně pomoci Gazpromu Germania při výstavbě prvních LNG stanic v ČR/Slovensku. Výhody LNG představil Gazprom Germania minulý měsíc právě u mobilní LNG plnicí stanice v Dunajské Stredě na Slovensku.
Město Dunajská Streda na Slovensku se stalo minulý měsíc centrem rozvoje nových technologií - LNG v dopravě. Výhody LNG zde představili všem zájemcům zástupci firem Gazprom Germania, Danube LNG a další. Nejméně 60 zájemců ze soukromých společností zde přihlíželo tankování paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice. Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobus Solcity 12. Palivová nádrž autobusu s objemem 367 litru byla naplněna zhruba 35 kilogramy LNG.
V roce 2016 bude potřebovat ČR první LNG stanici na zkapalněný zemní plyn,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX. Do pěti až deseti letby se měl LNG v ČR začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a návratnost velmi krátká. „Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této technologie a tím je společnost Chart-Ferox Děčín, se kterým již více než 5 let spolupracujeme. Rádi bychom se právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom Germania významně podíleli,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel společnosti VEMEX.
Hugo Kysilka (vlevo)
Autobus bude nyní po dobu asi 14 dní zapůjčen dopravci SAD Dunajská Streda na testování v běžném provozu. Dojezd takového autobusu je až 600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 litrů na 100 km. Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než jeho stlačením (CNG) a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG.„V tuto chvíli informujeme veřejnost o výhodách tohoto paliva a prezentace proběhnou ještě ve Zvolenu, Prievidzi a Trnavě. Máme plán vybudovat i LNG stanici na Slovensku, ale zatím si situaci jen monitorujeme,“ dodává Hugo Kysilka.
LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu, registrováno je v celé EU asi jen 500 LNG vozidel. 80 procent z nich je v Británii a Beneluxu, zbytek je z Francie, Itálie, Polska, Skandinávie a Španělska. V České republice zatím není registrováno žádné LNG vozidlo.
V celé EU je dnes asi 75 LNG stanic, ale do konce roku 2016 bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2-3 by měly být právě v ČR a na Slovensku. Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovila i maximální vzdálenost mezi plnícími stanicemi LNG na 400 km a také povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení, svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní paliva.
(tz)