V České republice se v roce 2017 prodalo přibližně 735.000 ojetých vozidel. Nejprodávanější značkou byla domácí ŠKODA v provedení hatchback s modelem Octavia následovaná modelem Fabia. Zákazníci nejvíce kupovali bílou barvu.
Druhou nejoblíbenější barvou pak byla modrá a stříbrná metalíza. Svoji činnost ukončilo v roce 2017 67 autobazarů. Díky příznivému kurzu koruny vůči euru také mírně vzrostl vývoz ojetých vozů z České republiky do zahraničí (cca + 4 %), Vyplývá to ze statistik Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA).
„Za rekordními čísly roku 2017 stoji především příznivá ekonomická situace, kvalita prodávaných vozidel a zvyšující se kvalita služeb jednotlivých prodejců,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. Právě tlak na kvalitu vozidel i služeb prodejců stojí podle Přikryla za rekordním počtem zaniklých autobazarů. „Nebyli schopni nebo ochotni akceptovat požadavky zákazníků a ti prostě odešli jinam.“ Přesto podle Přikryla existuje velké množství malých rodinných firem, které se prodejem ojetých vozidel úspěšně zabývají. „Jde především o malé prodejce, kteří dováží vozidla na zakázku svých klientů a vyplňují tak drobnou mezeru na trhu,“ říká Přikryl, podle nějž tito prodejci hlásí meziroční nárůst dovezených/prodaných vozidel o cca 6 %. Průměrné stáří prodávaných ojetin je 9 let, průměrná cena pak 181.000 Kč.
Největší nárůsty prodejů hlásí prodejci s nabídkou minimálně 100 vozidel. Nárůsty činí v průměru 12 %. Naopak prodejci s nabídkou 30 vozidel a méně hlásí propady prodejů o cca 7 %. Roste poptávka po vozidlech značky Hyundai, KIA a Dacia. Naopak nejméně žádanou značkou je Alfa Romeo, Fiat a americké značky včetně modelů určených pro evropské trhy.
Mírným překvapením je podle Přikryla ústup dieselových motorů. „Zpočátku to tak nevypadalo, ale podle statistik počet benzínových motorů mírně převýšil počet naftových,“ říká Přikryl. Podle něj se tento trend projevil spíše u menších vozidel typu ŠKODA Fabia nebo Rapid. U vozidel vyšší kategorie stále převládá nafta. „Typicky to je u vozidel typu ŠKODA Superb, Audi A6 nebo BMW řady 5. Stejně tak v kategorii SUV stále dominují naftové motory,“ popisuje situaci Přikryl.
(tz)
Ilustrační foto Pixabay.com