Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO s dojezdem až 800 km byl v České republice poprvé k vidění. Vůz, který místo produkce škodlivých emisí vzduch přímo čistí, byl představen u příležitosti konference Čistá mobilita, kterou pořádalo Ministerstvo životního prostředí na zámku Loučeň.
Vůz Hyundai NEXO, jehož prodej byl v Koreji velmi úspěšně zahájen na konci března letošního roku, je prvním SUV na světě konstruovaným výhradně pro vodíkový pohon a upevňuje tak vedoucí postavení značky v oblasti elektromobilů s palivovými články. Nová generace vozidel s palivovými články ukazuje budoucnost automobilové dopravy a umožňuje zákazníkům tuto budoucnost prožívat již dnes i díky inovativním prvkům komfortní výbavy, jakými jsou autonomní dálkové parkování, kamerové sledování slepého úhlu a funkce autonomní jízdy po dálnici.
„Nexo posouvá vlastnosti vozů s nulovými emisemi na zcela novou úroveň. Nabídne bezkonkurenční dojezd až 800 km na jedno doplnění vodíku při rychlém času plnění cca. 5 minut. Výkonný elektromotor poskytuje 163 koní a 395 Nm točivého momentu. Elektrický proud si Nexo vyrábí v palivovém článku prostřednictvím reakce vodíku se vzduchem, kdy jediným vedlejším produktem je čistá voda (H2O). Vzduch, který Nexo vypouští do ovzduší, je dokonce čistší než nasávaný. Současně vůz nabídne unikátní aerodynamický design spojený s praktičností karoserie SUV včetně velkého a dobře přístupného zavazadlového prostoru o základním objemu 461 l spolu s dlouhou řadou nejmodernějších komfortních a asistenčních systémů,“ vysvětluje produktový manažer Hyundai Motor Czech Marek Trešl.
„V energetice nám vodík umožňuje ukládat energii, která je nadbytečná z obnovitelných zdrojů – například uschovat ji na pozdější užití. V mobilitě nám vodík umožňuje jezdit s automobily a autobusy zcela bez emisí. V příštím roce by v ČR mělo začít vznikat několik vodíkových plnicích stanic. Já osobně doufám, že jich bude například šest,“ uvedl vedoucí oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež Aleš Doucek.
Hyundai však aktivně podporuje rozšiřování vodíkové infrastruktury, a to jak na národní, tak mezinárodní úrovni. Hyundai je členem Rady pro vodík, která byla založena na Světovém ekonomickém fóru 2017 v Davosu. Cílem Rady je zrychlit podíl investic do rozvoje vodíku a palivových článků. Na zrychlení budování infrastruktury vodíkových plnicích stanic se Hyundai aktivně podílí také v České republice, kde je společnost Hyundai zapojena do vládní skupiny, jejímž cílem je realizovat budování právě národní vodíkové infrastruktury. Inspiraci lze nalézt v celé řadě západoevropských zemí. Například v roce 2012 byla v oblasti kolem Frankfurtu pouze jedna vodíková plnicí stanice. V současné době zde nalezneme hned čtyři – ve Wiesbadenu, v Höchstu, ve Frankfurtu a v centrále společnosti Hyundai Motor Europe v Offenbachu.
Většina obyvatel České republiky je soustředěna ve městech a dojíždění za prací do měst je rovněž obrazem současné doby. Doprava emitující rizikové látky a hluk je, z hlediska životního prostředí a zdraví, ve stávajícím technickém provedení prozatím hlavním limitujícím faktorem zvyšování kvality života obyvatel právě ve městech.
Emise rizikových látek z dopravy (z naftových a benzinových motorů) zásadní měrou ovlivňují nepříznivou emisní situaci ve velkých a středních městech a dokonce v celých regionech. Dochází i k častému překračování emisních limitů pro zdravotně škodlivé látky.
Hlavním cílem čisté mobility by mělo být především snižování zdravotně rizikových emisí z dopravy, kterými jsou zejména rizikové emise prachových mikročástic menších než 10 mikrometrů. Jedním z nejdůležitějších úkolů MŽP je zajištění pro člověka kvalitního a zdravého životního prostředí. Doprava je jedním z fenoménů, který má výrazný vliv na kvalitu životního prostředí a zdraví obyvatel.
(tz)