Snadno si jej zapamatujete. Na ulici jej nepřehlédnete. Má sexappeal. Ale umí nabídnout i řadu praktických vychytávek. Jestli se bude někde skvěle vyjímat, je to firemní flotila. Dokáže totiž uspokojit požadavky všech zaměstnanců a jejich produktivitu dovést na novou úroveň. Šéfka, obchodní zástupce nebo řadový zaměstnanec. Každý v něm najde oporu, kterou ocení na dlouhých i kratších cestách, aniž by musel oželet určité aspekty své pracovní výkonnosti. A ještě k tomu se za nimi díky tomuto vozidlu budou ostatní dlouho uznale ohlížet. Řeč je o nové i30 kombi z dílny automobilky Hyundai. Jak si vedl v našem redakčním testu model s výbavou Style, paketem Ultimate a motorizaci T-GDI 140?
Křivky exteriéru jsou odladěné k dokonalosti. Investice do designu se výrobci vyplatila. V dnešní době oko bere. Mimo to se ladné tvary podílejí na skvělé aerodynamice vozidla, které si proráží cestu vzduchem s nevšední lehkostí. Tvary vozidla dokáží každého zvědavce s okem labužníka potěšit. Čelní pohled na vozidlo vyvolává silné a emotivní dojmy. Kaskádovitá maska i30 se nám v redakci líbila. V kombinaci s tvarováním předních světlometů a víka kapoty vytváří dojem robustního a spíše sportovně odladěného vozu. Prostě to není nudný kombík, který zapadne, na který zapomenete, jakmile vás mine.
Boční linie vozu směrem k zádi klesá. To umocňuje dojem propracovanosti. Ale skýtá to i jednu drobnou nevýhodu, na níž má podíl i jinak velmi příjemný doplněk v podobě panoramatického střešního okna. Máte-li vést kolegu, který měří víc než dva metry a váží přes metrák, nenuťte ho sedět vzadu. Pravděpodobně mu bude jeho výška mírnou překážkou požitku z jízdy. Ale kdokoli průměrného vzrůstu si i na zadních sedadlech vychutná pohodové svezení.
V kombinaci s příplatkovou modrou metalízou, která decentně modeluje a zvýrazňuje designové detaily, tvoří všechny prvky provokativní harmonii. Po vizuální stránce se nám nová generace vozu líbí a nemáme jí co vytknout. Spíše o Hyundai i30 otevřeně uvažujeme jako o reprezentativním automobilu, který by flotilu malé, střední i velké firmy esteticky osvěžil.
V srdci námi testovaného krasavce pumpoval zážehový motor T-GDI 140 s maximálním výkonem 140 koní a maximálním točivým momentem 242 newtonmetrů. Překvapilo nás, jak svižně reaguje na požadavky řidiče. Stačilo polechtat pedál akcelerátoru a motor prakticky ihned splnil naše přání, přestože se určité míře váhání automobil nevyhnul. Předjíždění cyklistů i loudalů kochajících se krajinou s i30 prostě není žádný stres. Vše má člověk pod kontrolou, je plně ve spojení s vozidlem. Co nás trošinku mrzí, je spotřeba, jíž během našeho testování palubní počítač v průměru spočítal na 7,6 litrů na sto kilometrů. Na druhou stranu popojíždění v kolonách, kterých jsme se nabažili vrchovatě, lepšímu výsledku nepomohlo.
Sedmistupňová dvouspojková převodovka DCT se nám také velmi líbila. Konečně ocenění jí patří jak za příjemné popojíždění v kolonách na městském okruhu i dálnicích, tak za perfektní svezení, když jsme si chtěli vyzkoušet trochu dynamičtější jízdu. Ten, kdo rád i řazení striktně podle svého vkusu, ocení možnosti, jež mu tento typ převodovky nabízí. Vybrat si můžete ze dvou jízdních režimů, je-li tedy libo ten sportovní, je řidič limitován jen svými schopnostmi. Tuto dvouspojkovou převodovku uvítají jistě všichni ti, kteří si přejí jízdu užívat bez zbytečných starostí.
Jestli dokáže produktivitu v rámci pracovního dne něco ovlivnit, jak udávají výzkumy z poslední doby, pak je to ergonomie. Perfektní uzpůsobení interiéru a jízdní komfort jsou klíčovými nástroji, kterými Hyundai i30 přibližuje svého majitele či řidiče k úspěchu. Interiér je zpracován z kvalitních materiálů, je přehledný a výborně rozvržený. Zvláštní pozornost jsme věnovali v redakci koženým sedadlům, která mají perfektní boční vedení, poskytují skvělou oporu zádům. Málo co dokáže znepříjemnit pracovní den jako to, když před důležitým jednáním vystoupíte z auta úplně rozlámaní. V Hyundai i30 jsme se ale cítili jako v bavlnce. A to i na nejdelším českém tankodromu. Za to může zadní víceprvková náprava.
Volant je přiměřeně velký, příjemně se ovládá, ale není určen majitelům malých rukou. O teplotní pohodu cestujících se stará duální automatická klimatizace, kterou už bychom za nic na světě nevyměnili. Víme totiž, že hladkého pracovního provozu jsme schopni ideálně do 23 °C. Radost při parkování nám dělala také parkovací kamera a parkovací senzory, tedy do chvíle, než jejich zvuk začal připomínat exitus hlásící nemocniční přístroje. Ale jinak fungují skvěle a v kombinaci s automatickým nastavením zrcátek při parkování, kdy jsme perfektně viděli na obrubníky, lemy květinových záhonů i malovaná stání podzemních garáží, jsme si couvání a zajíždění do nejrůznějších krkolomných míst vlastně docela vychutnávali. Je pozoruhodné, jak dokáží skvěle sladěné technologie změnit pohled na řidičsky méně oblíbené úkony, při nichž se z kabiny vozu jinak občas ozve i peprnější výraz.
V Hyundai na bezpečí velmi dbají, a tak v testované i30 nemohla chybět celá řada dalších vychytávek. Asistenta sledování pozornosti řidiče, který analyzuje styl jízdy a jeho změny, jsme naštěstí využít nemuseli. Řídit tento vůz je prostě příjemné natolik, že únava nastupuje až po nočním týmovém brainstormingu mimo silnice. Rozpoznávání dopravních značek nám průběžně pomáhalo držet se v rychlostních limitech předepsaných pro daný úsek trasy. Někoho nebaví, nám pomohl zachovat si dekorum gentlemanů na silnicích. Neocenitelným pomocníkem nám byl systém sledování mrtvého úhlu. Potěší zejména při předjíždění a zipování.
Ústřední prvek kabiny tvoří palubní desce vévodící citlivý dotykový display. Nabídne prostor pro zábavu, kterou jsme si v podobě saxofonového koncertu uvnitř vozidla užívali v kolonách, i praktickou navigaci, která funguje, jak má. Jen škoda, že to není Waze, který dokáže člověka provést dopravním peklem českých silnic s co nejmenšími šrámy na dobré náladě. Tak třeba časem. Mimo to se nám hodilo bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, možnost je propojit s vozem.
Třešničkou na pomyslném dortu je zavazadlový prostor dosahující objemu 602 litrů, při sklopení zadních sedaček až 1650 litrů. Vyzkoušeli jsme ho při přepravě většího počtu výtisků pro partnerskou akci. Ten, kdo v ruce držel někdy víc než deset výtisků Prosperity ví, že se pronesou. A co teprve, když s sebou potřebujete vzít pětistovku, roll-up, garderobu, techniku atd. Při nakládání a vykládání rozměrných či těžkých předmětů jsme si vychvalovali zvýšenou podlahu kufru. Pod ní se pak nachází celá řada „kastlíků“ na drobnosti, a troufneme si říci, že i občerstvení v podobě dezertů nebo chlebíčků tu nedojde úhoně. Pod nimi je pak prostor na dojezdovou rezervu, kterou lze běžně dokoupit za drobný příplatek. Co ještě nás nadchlo, je velice šikovný kolejnicový systém, který udrží zavazadlový prostor zorganizovaný přesně tak, jak je zrovna potřeba.
Celkově je Hyundai i30 opravdu zdařilé vozidlo, které nabídne líbivý reprezentativní design, ve své kategorii výborné jízdní vlastnosti, skvělou ovladatelnost, promyšlenou ergonomii i pohodlí, život i práci usnadňující technologie. Společně s možnostmi financování pro firmy, které je mimořádně příznivé. Ať už jde o přímou koupi, nebo operativní leasing. Tyto možnosti doporučujeme prozkoumat přímo u prodejců nebo předběžně na webu Hyundai. Na každý pád je i30 modelem, který na sebe oprávněně strhává pozornost. Věříme, že bude úspěšně rozšiřovat firemní flotily českých společností.
Kateřina Šimková