Finanční gramotnost dopravních firem se zaměřením na podnikovou ekonomiku byla obsahem červnového setkání u kulatého stolu, u něhož se opět sešli představitelé dopravních firem, odborů a specialistů z řady oblastí v rámci projektu KZPS ČR a ČMKOS s názvem Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II.
Pohled na účastníky červnového kulatého stolu
O zařazení této problematiky finanční gramotnosti na pořad odborných seminářů se již delší dobu zasazovali představitelé dopravních firem vzhledem k nedostatečným znalostem zásad hospodaření s penězi u velké části profesionálních řidičů autobusů a kamionů, ale i u některých malých a středních dopravních firem. Proto bylo zařazení tohoto tématu na pořad minulého i tohoto semináře v rámci II. etapy již zmíněného projektu velmi vítanou skutečností.
Úvodem do oblasti podnikové ekonomiky byla prezentace Ing. Jana Tichého z Fakulty dopravy ČVUT Praha, ve které podrobněji rozebral ekonomické aspekty zajištění základních potřeb dopravní firmy, specifikaci nákladů a výnosů včetně účetních výkazů a objasnil také nezbytnost investic pro udržitelný rozvoj firem. V neposlední řadě byli účastníci semináře seznámeni s dopravním systémem státu z pohledu podnikového ekonoma.
V diskusi k tomuto tématu se hovořilo například o vicenákladech na zaměstnance třeba v podobě zvýšení mezd, které jsou pro většinu malých dopravců takřka likvidační, když příjmy z přepravy zůstávají stejné ačkoli náklady se trvale zvyšují. Probíralo se rovněž téma výhodnosti či nevýhodnosti operativního leasingu ve srovnání s klasickým, což je ve firmách stále diskutovanou záležitostí. V praxi se operativní leasing rentuje spíše větším firmám, i když v případě autobusů byla tato forma výhodná i pro malé dopravce.
Některé dotazy se týkaly také odpisů, neboť ve firmách není v tomto směru jasno, zvláště pokud mají velmi různorodý vozový park. Hovořilo se také o porovnání nákladovosti mezi silniční a železniční dopravou, pro něž často chybí důležité relevantní informace. Někdy by totiž bylo lepší zvážit, zda u určitého druhu zboží by nebyla změna typu přepravy z ekomonických hledisek nabíledni. Řada praktických otázek vyvstává ve firmách i z hlediska hodnocení ekonomiky podniku, kde je z důvodu značné šíře nejrůznějších ukazatelů a jejich specifikace nezbytná podrobná finanční analýza.
Ve druhé části semináře se Ing. Marcela Hrubošová z Akademie finančního vzdělávání Praha zaměřila na přiblížení základních pravidel hospodaření s penězi a řeč byla také o problematice zadlužování a exekucích. Z pohledu podnikové ekonomiky se přednášející podrobněji zmínila například o druhotné platební neschopnosti a v této souvislosti pak o efektivní správě a vymáhání pohledávek, což je zejména pro malé firmy a jednotlivé podnikající řidiče velmi žhavé téma.
Také v diskusi k tomuto tématu zazněly jak zkušenosti z praxe, tak i nejrůznější dotazy. Zmínka byla například o nezbytnosti dokonalého přehledu o toku peněz ve firmě, bez něhož se dnes žádná z firem nemůže obejít. Pokud jde o konkrétní vymáhání pohledávek, zde zazněla slova o tom, že nic nepřichází samovolně a o vše je třeba doslova bojovat. Ve firmách se při vymáhání úhrad faktur rozhodně vyplatí kvalitní, profesně zdatná, aktivní a až dalo by se říci „drzá“ účetní. Dobrou zkušeností je včasná komunikace s dodavateli či odběrateli s předstihem před datem splatnosti faktur, a zvláště s těmi, kdo běžně hradí své pohledávky se značným zpožděním. Osvědčuje se i systém mimosoudního vymáhání, kde dlužníkovi výrazně rostou náklady za penále a další náklady související s vymáháním, nicméně tato forma přináší větší efekt. Doprava, jak se v diskusi, nejednou potvrdilo, je obecně ve smyslu praktického fungování plateb zcela výjimečným odvětvím.
Přítomní dopravci si ztěžovali na fakt, že práce jejich účetních při zpracování informací pro exekutory je pro firmy velkou zátěží. Exekutoři od zaměstnavatelů dostávají podrobně zpracované informace, aniž by zde byla možnost požadovat za to určitou finanční náhradu. Mnohokrát se v minulosti tato otázka přetřásala na jednání tripartity i při jiných příležitostech, ale až dosud bez výsledku. A že to není zcela v pořádku, jak uvedli někteří majitelé firem, tam kde mají stovku či více řidičů z nichž se exekuce týká velké části z nich, zaměstnává to účetní na řadu dní, kdy nedělají nic jiného...
Také v tomto případě se na organizaci setkání u kulatého stolu v roli Specialisty I. podíleli Dr. Lubomír Ondroušek za KZPS ČR a SAČM spolu s Ing. Václavem Švarcem za OSD a ČKMOS. Právě jich jsme se na závěr akce zeptali, jaký bude další postup v realizaci II. etapy projektu, v jehož rámci se toto červnové setkání u kulatého stolu uskutečnilo.
Dr. L. Ondroušek:
Projekt se pomalu blíží ke konci, a proto budeme v srpnu a září pokračovat v dokončení třetího tématu, tj. profesní a finanční způsobilosti dopravních firem. Na kulatých stolech a seminářích budeme v těchto měsících hovořit o konkurzech, insolvencích, exekucích a otázkách ochrany a bezpečnosti zdraví při práci v dopravních firmách, jenž značným způsobem ovlivňují podmínky zaměstnanců i zaměstnavatelů v silniční dopravě. Rovněž dokončíme jazykovou pomůcku pro řidiče kamionů a autobusů v anglické, německé a francouzské mutaci.
Na říjnovém kulatém stole budeme analyzovat dosavadní poznatky získané různými metodami šetření ve třech základních oblastech p
rojektu, a to zdravotní, sociálně-psychologické a profesní, dále i poznatky z dalších setkání u kulatých stolů a seminářů .Tyto poznatky byly získávány ve 14ti dopravních firmách provozujících autobusovou i kamionovou dopravu, a to jak u vedení firem, tak u stovky řidičů autobusů a stovky řidičů mezinárodní kamiovoné dopravy, což se stalo za pomoci odborníků z různých profesí.
Ing. V. Švarc:
S využitím všech zíkaných poznatků připravíme podklady na závěrečnou odbornou konferenci, která se bude konat v listopadu 2018 na Fakultě dopravy ČVUT v Praze. Na ní se pokusíme odpovědět na otázku, co může udělat či ovlivnit zaměstnanec, zaměstnavatel nebo stát, aby řidiči v dopravních firmách mohli vykonávat svoji profesi kvalitně i ve vyšším věku nebo zda bude třeba stanovit věkový limit a řidiče rekvalifikavat.
Závěry a doporučení získané z celého projektu BP Doprava budou využity při připravě závěrečné odborné konference všech platforem v lednu 2019, které byly do projektu organizovaném KZPS ČR a ČMKOS zapojeny. Předpokládáme, že budou tlumočeny našimi zástupci jako reálné návrhy na zasedání tripartity ke zlepšení podmínek zaměstnanců i zaměstnavatelů v silniční dopravě.
připravil Jiří Novotný