Když jsem přicházela k showroomu, kde jsem si měla vyzvednout naše další testovací auto značky Hyundai, doufala, jsem, že to bude malé SUV zahalené do žluto-zeleného metalického hávu a že bude tím, které má naší redakci trochu zvednout náladu. A byl to správný odhad. Už první emoce a první kontakt naznačily, že nám Hyundai Kona s benzinovým přeplňovaným litrovým motorem označeným T-GDI 120 udělá radost. A tak se také stalo.
Intuice ví někdy víc, než si chce člověk připustit. Jakmile jsem zaparkovala u naší kanceláře, abych vyzvedla šéfredaktorku, bylo to jasné. Jen co vykoukla ze dveří budovy, bylo evidentní, že přestala vnímat okolí. Kona se stala jejím středobodem světa. „To je nádhera, to nemá chybu! Auto pro ženský! Auto s duší!“ Dali jsme jí za pravdu. Kona je auto s vtipem, nadhledem, auto plné vzrušení a auto plné vášní. Nikoho z našeho týmu nenechala Kona chladným. Je prostě vymazlená. Designem se vymyká a zvláště v odstínu Acid Yellow na sebe strhává nebývalou pozornost, o čemž jsme se mohli přesvědčit několikrát během našeho teambuldingu, ať jsme zaparkovali kdekoli. Tento kůň ze stáje Hyundai prostě bodoval. Kona byla vždycky nejhezčí na každém parkovišti. Fakt.
Muži Konu obdivovali s náznaky zvědavosti, ženy se za ní dokonce otáčely. Bez rozdílu věku, a patrně i životního stylu. Evidentně design zafungoval jako vábnička. Což není vůbec od věci.
Dominantu exteriéru tvoří přední část karoserie, která s trochou představivosti připomíná komiksového hrdinu Iron Mana. Je to sympatická podobnost, protože Iron Man je excentrický hrdina s brilantními schopnostmi, sexy dávkou drzosti, ale málokdy se stane, že by se v jeho přítomnosti člověk necítil v bezpečí. Stejně jako on i toto vozidlo provokuje s patřičným šarmem. Na parkovišti u hotelu Port na břehu Máchova jezera, kde jsme redakční víkend s poradou uspořádali, dávala svým vzhledem na frak všem limuzínám. Kona prostě bourá stereotypní nudu a šeď bílé i černé českého vozového parku.
Pod kapotou testovaného modelu tepal tříválcový přeplňovaný litrový motor. Samozřejmě, že se najdou škarohlídi, kteří litru úspěch nepřejí, ale nás potěšilo, jak je Kona i v této motorizaci hbitá a živá. Reaguje okamžitě, těší se doslova na každý další ujetý kilometr a při sešlápnutí pedálu plynu vrní blahem. Auto se vznáší, jede samo, živě komunikuje s řidičem, rozumí si s ním. Kdo by si to neužíval! Pozorovali jsme samozřejmě jistou změnu v jejím temperamentu v různých situacích. Když jsme jeli pouze s jedním kolegou cosi zařizovat, měla tendence s námi letět jako vítr. Když ji ale osedlalo celé jádro našeho týmu i se zavazadly, které svým objemem připomínaly spíš výpravu na pustý ostrov, a nikoli na prodloužený víkend v civilizaci, trochu ji naše váhová kategorie zkrotila. Přesto bylo potěšení zdolávat s ní malá i větší firemní dobrodružství.
Co se nám velmi líbilo, bylo plynulé, precizní, hladké řazení. Převodovka a spojka tak sehrané, že měl chvílemi člověk dojem, jako by místo změny rychlostního stupně právě v baletních krůčcích plul po divadelních prknech. Ladnost, lehkost. Dvě slova, která celý proces vystihují. To je velmi dobrá zpráva vzhledem k motoru, který si prostě žádá častější řazení, aby člověk nejlépe využil jeho potenciál při rozmanitých situacích a cestovatelských záměrech. Díky tomu není jízda vůbec únavná.
Interiér překvapí hned, jakmile se člověk stane jeho součástí. I ten se vymyká běžné nabídce automobilového průmyslu. Je plný hravých barevně sladěných detailů v elegantní souhře, které oko každého labužníka designu potěší. Výdechy klimatizace, prošití čalounění, bezpečnostní pásy – v našem případě vše vyladěné do limetkové. V kombinaci s maximálně jednoduchým a přehledným zpracováním středového panelu hrají dokonalý song, třeba zrovna jako tomu je u spolupráce Imagine Dragons a Kyga na díle příhodně nazvaném Born To Be Yours. A Kona je skutečně zrozena k tomu, aby byla dokonalým společníkem svého majitele, spíše majitelky. Ať už jím je mladá podnikatelka, vynikající koučka, temperementní manažerka, investorka, avšak i grafik, kadeřník, básník, člověk, kterého baví užívat si z plna hrdla života i na silnicích, v autě. Kdekoli. Kdykoli. Vždy.
Za ocenění stojí, že interiér je konstruovaný tak, aby při nastupování nikdo nemusel mít lektorské zkoušky jogína první třídy. Díky dostatku prostoru se v Koně dokonce i na zadních sedadlech uvelebí pohodlně i kolega s výškou basketbalisty ve váhové kategorii nad devadesát kilo. Akustika a odhlučnění vozu při jízdě dělají také své. Rozhodně dokáží přispět k pohodě, i když do vozu nasedáte pořádně naštvaní z předchozího obchodního jednání. V Koně jsme se všichni cítili báječně a ihned bychom ji pro redakční účely dokázali adoptovat. V litrové verzi tento model splní mnohá přání, toužit ho proměnit ve sportovní roadster nebo speciál na rallye by bylo ale bláhové a uzmulo by mu to jeho jedinečný charakter. Kona má prostě jiné klady. Například ve městě člověk ocení její kompaktní rozměry. Přestože se na první pohled jeví poměrně mohutně, poradí si s každým centimetrem prostoru, což se hodí zejména u parkování. Díky své mrštnosti nezklame ve velkoměstské džungli, ale spolehnout se na ni lze i při delších cestách, při nichž posádka ocení její komfort a výbavu.
Kateřina Šimková