Po téměř patnácti letech, kdy se v tuzemsku začalo poprvé veřejně hovořit o problematice přetáčení tachometrů, Senát odsouhlasil novelu zákona, který obsahuje zákaz manipulace se stavem najetých kilometrů pod pokutou půl milionu korun.
Pokud novelu zákona 56/2001 Sb. podepíše prezident Miloš Zeman, bude v České republice stáčení tachometrů zákonem zakázáno už za necelé dva měsíce. Síť AAA AUTO vidí v této legislativní změně obrovský krok dopředu v boji s podvodnými prodejci zmanipulovaných ojetin, které pocházejí převážně z dovozu.
Společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, změnu vnímá zejména jako preventivní opatření. „Je to poprvé, kdy stát jasně stanoví, že s tachometrem se nesmí manipulovat. Dosavadní judikát Nejvyššího soudu, který považoval stáčení tachometru za trestný čin podvodu při škodě přes 5000 Kč, byl nedostatečný. Zákaz samozřejmě nebude znamenat úplné vymýcení tohoto nešvaru, ale bude mít významný preventivní dopad. Nebude už možné tvrdit, že na tachometru si každý může nastavit libovolnou hodnotu, jak to dnes slýcháme od firem, které tyto manipulace zcela beztrestně nabízejí,“ uvedla generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Zákaz manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti obsahuje § 36 odstavec 4 novely zákona 56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b).
„Stáčení tachometrů jednoznačně přispívá ke stárnutí vozového parku v České republice a má negativní vliv na bezpečnost silničního provozu a kvalitu životního prostředí. Západní Evropa se zbavuje vozů, které jsou kvůli prodejnosti podvodně vylepšovány a my věříme, že zákaz stáčení pomůže tento příliv nekvalitních aut na konci životnosti alespoň částečně omezit,“ uzavřela Topolová.
Kvůli dovozu zmanipulovaných ojetin do České republiky se v únoru tohoto roku obrátil na evropskou komisařku pro spravedlnost a spotřebitele Věru Jourovou zákaznický ombudsman AAA AUTO Milan Smutný. „Chtěl jsem vědět, jak hodlá komise proti stáčení vozů a s tím spojeným dovozem nekvalitních a přestárlých aut zakročit na celoevropské úrovni. Po šesti měsících jsem od úřednice o tři patra níže dostal nicneříkající odpověď. Podle ní už Evropská komise udělala co mohla a teď je to na národních státech. Mám se prý obrátit na Českou obchodní inspekci, aby problém prošetřila,“ uvedl Smutný. Podle názorů mnoha odborníků však nebude problematika stáčení tachometrů v Evropě vyřešena do té doby, dokud nebude existovat fungující celoevropská databáze. Ta by ideálně měla zahrnovat údaje o nájezdu vozidel po celou dobu jejich životního cyklu.
Předpokladem fungující evropské databáze by mělo ovšem být vytvoření systému evidence stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů v jednotlivých členských státech. „Dokud nebude historie každého vozu zmapovaná od výjezdu z továrny až po ekologickou likvidaci, stáčení tachometrů se pravděpodobně nikdy nepodaří zcela vymýtit. Je škoda, že se alespoň základy tohoto systému nepodařilo dostat již do právě schvalované novely zákona,“ dodala Topolová. Až po propojení evropských databází se snad podaří zabránit stáčení automobilů před jejich dovozem do jednotlivých států.
(tz)
Ilustrace Pixabay.com