pod záštitou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Výsledky vyhlásila společnost Top Expo CZ v rámci slavnostního galavečera 20. listopadu 2018 v Praze. Hyundai NEXO v Evropě nabral nevídaný směr úspěchu a sbírá jedno vítězství za druhým. Vůz s vodíkovým pohonem získal ocenění také na území České republiky, a to titul ČEEP (Český energetický a ekologický projekt) za rok 2017 v kategorii výrobků a inovací. Soutěž proběhla
Hyundai je ve výzkumu a aplikaci vodíkového pohonu ve vedoucím postavení a druhá generace vodíkového elektromobilu značky Hyundai, model NEXO, získává řadu prestižních ocenění po celé Evropě. Koncept modelu NEXO byl představen na autosalonu v Ženevě již v roce 2016 a za pouhé dva roky Hyundai na stejném místě prezentoval finální podobu vozu.
„Jde o výjimečný vůz a velice nás těší, že stejný názor sdílí i odborná porota soutěže ČEEP. Pro nás jsou moderní technologie, inovace, a především čistá mobilita dlouhodobé cíle, ke kterým směřujeme a jejichž výsledky můžete na silnicích potkávat již dnes. Proto nám bylo ctí převzít toto ocenění, jelikož potvrzuje správnost naší cesty,“ uvedl Jan Pohorský, specialista komunikace společnosti Hyundai Motor Czech.
Odborná porota ČEEP předání titulu komentovala slovy: „Hyundai NEXO nabízí nejvyspělejší techniku na trhu také díky funkcím autonomní jízdy, chytrým vyspělým asistenčním systémům a nejvýkonnějšímu poháněcímu ústrojí ve svém segmentu.“ Vůz NEXO je vybaven nejmodernějšími asistenčními systémy a prvky aktivní bezpečnosti SmartSense, aby splňoval nejvyšší evropské bezpečnostní standardy. Bezpečnost vodíkového elektromobilu NEXO potvrzuje také nedávno dosažený plný počet pěti hvězdiček v hodnocení nezávislé organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), která testuje bezpečnost vozidel. Hyundai NEXO se tak stal prvním vozem s pohonem na vodík, který takové ocenění obdržel.
Cílem soutěže je prezentovat projekty, stavby, technologie a inovace zaměřené na zvýšení energetické účinnosti a dosažení úspor energie ČR, podporu Iniciativy Průmysl 4.0 a programu SMART CITY, zvýšení konkurenceschopnosti a rozvoje průmyslu České republiky, zlepšení životního prostředí ve městech, obcích a aglomeracích České republiky a podporu zájmu o studium technických oborů na univerzitách v České republice.
Úspěchy značky právě v této soutěži byly podnětem k tomu, abychom Jana Pohorského opět pozvali na naše stránky:
Hyundai se stal světovou značkou, která v automobilové branži sbírá jeden bod za druhým. Nejen proto, že se jeho auta líbí, ale i z hlediska inovativních technických a technologických parametrů. Co v loňském roce vzbudilo velkou pozornost jak u široké, tak odborné veřejnosti?
Značka Hyundai ukázala v roce 2018 opravdu mnoho. Představila sedm nových modelů a verzí a současně posbírala více než padesát ocenění v celé Evropě. Hyundai přesvědčil renomovaná evropská média a odborníky na automobily novými modely i etablovanými bestsellery. Časopis BBC Top Gear dokonce ocenil značku Hyundai ve svém nedávném tematickém vydání, zaměřeném na ocenění, titulem Výrobce roku, a to za rychlý rozvoj v uplynulých letech. Značka byla zároveň jmenována Nejinovativnější značkou německým časopisem Auto Zeitung a Značkou roku porotou soutěže Red Dot. Jeden z nejvlivnějších motoristických časopisů v Evropě pochválil její rozmanitou a ambiciózní produktovou řadu, zejména „mega bombastický“
i30 N, „kapkovitý ekologický hatchback“ IONIQ a „svérázně vypadající, ale skvěle jezdící“ elektromobil KONA Electric. Bylo toho ale mnohem více.
Značka vítězila prakticky na každém kroku, a zejména v rámci bezpečnosti, kde získávala perfektní výsledky. Například nový Santa Fe získal plný počet pěti hvězdiček v bezpečnostním hodnocení Euro NCAP. Současně systém, který Santa Fe přivedl na trh, technologii upozorňování na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), byl oceněn titulem Safetybest 2018 za průkopnickou inovaci v oblasti bezpečnosti a její potenciál zachraňovat životy. Na poli bezpečnosti bodoval také vodíkový plně elektrický automobil NEXO, který získal od organizace Euro NCAP ocenění Best in Class, a stal se tak nejbezpečnějším vozem v kategorii velkých SUV, čímž zároveň dokázal bezpečnost vodíkové technologie. Rovněž bych nemohl opomenout jedinečný elektromobil KONA Electric, který vítězil po celé Evropě a pro svůj špičkový dojezd na jedno nabití prakticky smazal rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou. Kromě řady vítězství v Evropě obstál také na českém trhu, kde tento model zvítězil a získal titul Zelené auto roku. Určitě to není vše, co bych rád k vítězství Hyundai za rok 2018 řekl, ale rozumím, že každá odpověď má svůj limit.
Vizionářský vztah k životnímu prostředí i legislativě, která s ochranou planety souvisí, se promítly například do vývoje jednotlivých modelů ve vztahu k emisním normám. Jak tuto otázku Hyundai řeší?
Ano, to je pravda. Naposledy se tak stalo u přechodu na novou emisní normu Euro 6C, která vstoupila v platnost 1. září 2018. Automobily Hyundai byly perfektně připraveny, a nemuseli jsme tak omezovat, nebo co by bylo horší, rušit nabídku motorizací jako jiné značky. Naopak jsme rozšířili nabídku elektrizovaných automobilů o další varianty s nižšími či nulovými emisemi. Všechny osobní modely jsou zároveň s předstihem nabízeny v provedení odpovídajícím požadavkům normy Euro 6d-TEMP, která vstoupí v platnost skoro až za rok, o čemž se zejména tuzemské konkurenci může jen zdát.
Charakterizoval byste stručně globální pohled na udržitelnost, čistou mobilitu ve strategii vaší značky?
Přístup k naší planetě nám není lhostejný a čistá mobilita je pro nás dlouhodobě důležitý cíl, ke kterému směřujeme a jehož výsledky jsou na silnicích vidět již dnes. Zde si troufám říct, že máme nejširší nabídku ekologicky šetrných produktů na českém trhu. V rámci strategie značky jsme si již v minulosti stanovili ambiciózní plán, který počítá s tím, že v roce 2021 bude k dispozici 60 % vozů nabízených v Evropě dostupných v ekologickém provedení, a pevně věřím, že v této iniciativě budeme pokračovat i nadále. Značka Hyundai je průkopníkem také na poli vodíkové technologie a již nyní máme 80% podíl na trhu osobních vozů s vodíkovým pohonem. V celé EU je nyní 500 těchto osobních aut, z čehož 200 jezdí jako taxíky v Paříži. Hyundai navíc do roku 2023 dodá 1000 nákladních vozů s vodíkovým pohonem do Švýcarska.
Myslíte si, že právě odpovědný přístup nejen k prosperitě vlastní firmy, ale v kontextu s budoucností planety, je cesta, kterou lidé, potažmo zákazníci, začínají silně emotivně vnímat?
Určitě ano, tento směr se jasně rýsuje. Má-li ho výrobce na paměti, pak jde nejlepší synergickou trajektorií pro všechny zúčastněné strany. Trend morální odpovědnosti za to, v jakých podmínkách budou žít následující generace, je stále silněji patrný, zejména u mladších věkových skupin. Udržitelnost, souvislosti cirkulární ekonomiky, odlišný pohled na užitečnost předmětů každodenní spotřeby se mění. Hyundai to vnímá velmi ostře. A s ohledem na to a vizí příštích desetiletí zákazníkům nabízí automobily, jejichž koupě člověku nebo firmě dává smysl s přesahem do jeho celkové životní filozofie. A v náklonnosti naší značce i stále rostoucí poptávce je to znát. Třeba náš elektromobil KONA celosvětově přímo zazářil a máme velké ambice ho velmi dobře uplatnit i mezi českými zákazníky. KONA či NEXO nám dávají zpětnou vazbu k názoru, že i morální hledisko, vztah k hodnotám s ohledem na životní prostředí a potřebu využívat moderní možnosti v dopravě také rozhodují o tom, co si člověk koupí.
Zmínil jste slovo morálka. Zaznělo i na vaší podzimní tiskové konferenci. Popsal byste nám blíže informace, jež zveřejnil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže k nedávnému zrušení tendru na policejní vozy? Jaké je pozadí této události?
Hyundai je silný domácí výrobce, který pro zákazníky a daňové poplatníky požaduje vždy maximální hodnotu. S touto politikou Hyundai poskytl nejlepší nabídku a v roce 2017 vyhrál tender vypsaný Ministerstvem vnitra ČR na nákup 616 policejních vozů. Od společnosti Hyundai bylo však nakonec objednáno celkem 95 aut, tedy pouze 15 % z původně vysoutěženého počtu, a to s odůvodněním, že Police ČR, pro niž byla vozidla primárně určena, nemá na další nákup finanční prostředky. Bezprostředně po tomto oznámení bylo vyhlášeno nové výběrové řízení, které upřednostňovalo modely Škoda Auto před ostatními výrobci automobilů. V nejlepším zájmu českých daňových poplatníků se naše společnost Hyundai Motor Czech rozhodla proti diskriminačnímu výběrovému řízení bránit u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který svým následným rozhodnutím potvrdil, že podmínky tendru skutečně nebyly stanoveny v souladu se zákonem.
ptala se Eva Brixi