INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Podle aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Jak uspět v měnícím se světě se má v nejbližší budoucnosti zcela změnit role tradičních výrobců automobilů. Myslí si to 59 procent oslovených vedoucích představitelů firem automobilového průmyslu z celého světa. Z průzkumu dále vyplývá, že výraznějšího rozšíření elektromobilů ani v této dekádě svědky nejspíše nebudeme.

Pro téměř polovinu automobilek v Evropě a na Blízkém východě (48 procent) je podle průzkumu stále prioritou oblast snižování nákladů. „To, že se firmy soustředí na efektivitu nákladů, rozhodně není žádným překvapením," komentuje výsledky průzkumu Jan Linhart, Partner společnosti KPMG Česká republika a pokračuje: „Pro řadu pozorovatelů naopak může být překvapením, že pouze 27 procent vedoucích pracovníků automobilového průmyslu uvádí jako svou prioritu expanzi na nové trhy Dálného východu, zejména pak Číny." Podle většiny respondentů (63 procent) totiž bude čínský automobilový trh v nejbližších letech již zcela přesycen. „To je do určité míry pravda. Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech. Pouze poptávka neporoste tak rychle jako doposud a rozhodně už neplatí klišé předchozích let, že jakákoliv výrobní kapacita má v Číně předem zajištěný odbyt." konstatoval Jan Linhart.

Významnější rozšíření elektromobilů? Ne v tomto desetiletí.

Je to pak podle Jana Linharta opět Čína, která se stala určitým prubířským kamenem pro investice do elektromobilů. Přesto se 76 procent respondentů průzkumu domnívá, že se elektromotory hlavním alternativním pohonem nejbližší budoucnosti nestanou. „Největšími brzdami dalšího rozvoje elektromobilů nadále zůstávají zejména cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení," řekl Jan Linhart: „Pokud nebudou vyřešeny tyto klíčové problémy, elektromobily budou v této dekádě nadále tvořit nepatrný zlomek celkové produkce automobilů."

Co s tradičními výrobci aut? Budou poskytovat komplexní služby mobility, nebo jen vyrábět součástky?

Většina oslovených (59 procent) souhlasí s hypotézou, že v automobilovém průmyslu vznikne zcela nový obchodní model, jenž bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů, čímž nejspíš dojde k zásadní změně role, kterou v současnosti zastávají tradiční výrobci automobilů. Tento model však nebude omezen pouze na firmy působící v oblasti výroby a prodeje samotných automobilů, jeho nezbytnou součástí totiž budou i poskytovatelé služeb – od finančních institucí, přes servisní společnosti až po poskytovatele infrastruktury. „Automobilky budou muset vymezit své postavení na trhu a stanou se buď poskytovateli takzvaných mobilních služeb, nebo čistě jen výrobci komponent," uvedl Jan Linhart.

Auta městům na míru

Zatímco v minulosti se plánování obcí a měst do značné míry přizpůsobovalo automobilům, nyní se začíná prosazovat zcela opačný trend – rozšiřují se tzv. nízkoemisní zóny, významně klesá počet parkovacích míst, přibývá čtvrtí a ulic, kam je automobilům zcela vjezd zakázán. Podle drtivé většiny respondentů (80 procent) všechny uvedené faktory povedou k tomu, že městské plánování a nové urbanistické trendy budou do značné míry ovlivňovat konstrukci i design automobilů budoucnosti. Výrobci automobilů tak budou nuceni přizpůsobit své produkty dopravnímu plánování a zcela novým potřebám moderního města.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3