INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

987 ruceFirmy a podnikatelé si v roce 2020 prostřednictvím leasingových a úvěrových produktů členů České leasingové a finanční asociace pořídili 13 637 strojů a zařízení, o 22,7 % méně než v předchozím roce. Členské společnosti ČLFA jim na ně půjčily 25,63 miliardy korun, což v porovnání s rokem 2019 představuje pokles o 15,3 %.

Největší meziroční úbytek nově uzavřených smluv, a to o 45 %, asociace zaznamenala v kategorii financování manipulační a skladovací techniky. Kontraktů na financování kovoobráběcích a dalších obráběcích strojů ubylo o třetinu, počet profinancovaných zemědělských nebo lesnických strojů se snížil téměř o 9 %.

„Kategorie financování strojů a zařízení je velmi dobrým indikátorem celkového vývoje ekonomiky. Výsledky za rok 2020 ukazují, že pandemie utlumila investiční aktivitu napříč sektory. Tento negativní efekt se tedy zdaleka neomezil pouze na odvětví, která jsou přímo dotčena vládními restriktivními opatřeními,“ řekl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA, která sdružuje přední leasingové a úvěrové firmy.

Podle asociace je takový trend zapotřebí co nejrychleji otočit, protože oživení na poli firemních investic je nezbytnou podmínkou pro restart ekonomiky. „Myslíme si, že v tomto směru pomohou i proinvestiční nástroje, jejichž přijetí jsme prosazovali. Jde zejména o mimořádné zrychlení odpisů, které vstoupilo v platnost se začátkem letošního roku. Týká se nejen strojů a zařízení, ale třeba také automobilů,“ dodal Jaroslav Krutilek.

V přehledu komodit financovaných členy ČLFA v roce 2020 ve firemní sféře náleží strojům a zařízením 30% podíl. Nejvíce financí si podnikatelské subjekty loni půjčily na zemědělské a lesnické stroje (8,52 mld. Kč), na stroje pro těžbu, dobývání a stavebnictví (4,63 mld. Kč) a na kovoobráběcí a ostatní obráběcí stroje (4,27 mld. Kč). Tři čtvrtiny prostředků, které loni členské firmy ČLFA poskytly na financování strojů a zařízení, čerpají zákazníci formou podnikatelského úvěru. Na obdobně koncipovaný finanční leasing připadá téměř 17 % objemu obchodů a na operativní leasing necelých 8 %. Právě podíl finančního leasingu by letos mohl vzrůst v souvislosti se zrychlenými odpisy. Délka finančního leasingu je totiž ze zákona navázána na dobu odpisování, čímž je znevýhodněn v porovnání s úvěrovými produkty, na které se podobné omezení nevztahuje.

„Rychlejší odpisování v podstatě finanční leasing zrovnoprávnilo s účelovým podnikatelským úvěrem. Díky tomu mají teď firmy při financování strojů, automobilů i dalších komodit na výběr z více reálných variant,“ dodal Jaroslav Krutilek.

(tz)

 

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

   
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3