ČSOB získala stoprocentní podíl ve fintechu Mallpay, největším poskytovateli odložených plateb v Česku. Doposud byl Mallpay společným podnikem ČSOB a skupiny Mall Group, ve kterém měli oba partneři poloviční podíl. Mallpay nebyla součástí nedávno uzavřené transakce, kdy skupina Allegro převzala stoprocentní podíl ve společnostech Mall Group a WE|DO od prodávajících akcionářů PPF, EC Investments a Rockaway Capital.
„Obliba odložených plateb v České republice i ve světě dynamicky roste, a potvrzuje tak správnost naší investice do Mallpay před téměř třemi lety. Využíváme proto možnost získat stoprocentní kontrolu nad společností a vytvořit dodatečnou přidanou hodnotu pro naše klienty i akcionáře. Další příležitosti vidíme také v oblasti akceptace platebních karet, v níž patříme mezi lídry na českém trhu,“ řekla Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB zodpovědná za Inovace a Digital.
„Partnerství mezi ČSOB a Mall Group bylo pro rozjezd tak inovativního projektu, jakým je Mallpay, klíčové, a přínosu obou stran do společného podniku si velmi vážíme. Spolupráce s ČSOB pomohla Mallpay v zásadní fázi získávání licence od ČNB a budování systémů řízení rizik, spolupráce s Mall Group pomohla vytvořit zákaznicky atraktivní produkt a přivést první velké zákazníky,“ dodala Andrea Lauren, investiční partnerka Rockaway Capital.
Odložené platby, nazývané BNPL (z anglického Buy now, pay later), patří v e-commerce k těm nejrychleji rostoucím. Zákazník platí až poté, kdy zboží dostane a zkontroluje. Běžná lhůta je 14 dnů, na zaplacení nákupů lze ale uplatnit až 50denní lhůtu. Vedle toho může klient Mallpay získat i prodloužení záruky nebo pojištění zboží proti krádeži. BNPL je výhodné i pro samotné obchodníky, prokazatelně totiž pomáhá zvýšit frekvenci a výši nákupů.
Mallpay lze využít k nakupování v několika tisících e-shopů, včetně značek, jako jsou Košík.cz, Ekolo.cz, CZC.cz, Slevomat.cz nebo Tescoma.cz. MallPay vedle odložené platby nabízí slevy a odměny, ale i vlastní platební kartu a aplikaci. „Služby pro zákazníky budeme ještě intenzivněji rozvíjet a pro naše klienty i e-commerce partnery dále zlepšovat,“ doplnila Michaela Lhotková.
Mallpay ukázal, jak vypadá platba jako služba. Hlavním produktem Mallpay jsou tzv. chytré karty, které fungují jako alternativa ke kreditním kartám a mají téměř 10 000 uživatelů. K jejich zřízení není třeba vlastnit bankovní účet a zažádat o ně je možné plně online. Samozřejmostí je možnost nakupovat online i v kamenných obchodech nebo vybírat z bankomatů. Chytrá Mallpay karta je provázaná s mobilní aplikací, kde je možné ji jednoduše ovládat. Kromě toho Mallpay zajišťuje jednoduché odložené platby až o 14 dní. Tuto možnost je v současné době možné využít na více než 9000 místech – kromě e-shopů i v restauracích, využívajících systém Querko.
(tz)