Loňský prosinec byl měsícem, kdy proběhlo nejvíc transakcí přes internet – celkem jich obchodníci pomocí platební brány GoPay přijali přes šest milionů. Základ je při online nákupech chránit svá osobní a karetní data. Bude i letos rekordní prosinec a nahraje opět předvánoční čas nákupům online?
Od prosince 2022 neproběhlo v žádném měsíci tolik nákupů na e-shopech, jako právě před minulými Vánocemi: Češi za minulý prosinec pomocí platební brány GoPay provedli přes 6 milionů transakcí. „Platby kartou v kamenných obchodech sice stále dlouhodobě vedou a v porovnání s online nákupy jich i v prosinci 2022 byl stále více než dvojnásobek. Ale, pokud se podíváme na podíl transakcí online, tak ten byl v porovnání s následujícími měsíci v prosinci 2022 zdaleka nejvyšší,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay.
Létu kralují platby kartou
Když porovnáme počet plateb kartou prostřednictvím terminálů KB SmartPay v obchodech vůči transakcím skrze online bránu GoPay, zjistíme, že chování zákazníků před Vánoci a v letních měsících se znatelně liší: „Nejvyšší poměr nákupů kartou v místě prodeje jsme zaznamenali v létě. Vůbec nejvíce jich pak bylo v srpnu, kdy proběhlo bezmála 15,5 milionu transakcí – přibližně třikrát více než nákupů online,“ pokračuje Jitka Palatová.
Poměr mezi platbami kartou na místě a transakcemi na internetu se však s blížící se zimou mění: „Naše data ukazují, že před Vánocemi bývá podíl online transakcí nejvyšší za celý rok. I letos tak očekáváme, že bude nákupů přes e-shopy s blížícími se svátky přibývat,“ předpovídá Jitka Palatová.
Nenechte se nachytat podvodníky!
Je to právě předvánoční čas, kdy kartoví podvodníci nezahálejí a připravují se k útoku. Druhů podvodů používají celou řadu: jak se proti nim bránit? „Tou nejzákladnější radou je chránit svá karetní a osobní data a sdělovat je opravdu jen v těch situacích, kdy provádíte ověřenou transakci. Při platbách je zásadní číst pozorně texty a nepotvrzovat jakékoliv příchozí transakce bez toho, aniž byste věděli, oč přesně jde. Pokud si nejste jisti, co potvrzujete, nebo jste údaje o kartě již zadal či zadala, ale něco se vám zdá podezřelé, musíte ihned kontaktovat svoji banku,“ radí Pavel Šašek, vedoucí oddělení karetních služeb a prevence podvodů Komerční banky.
(tz)