Skupina Konica Minolta vykázala za rok 2019 tržby ve výši 2,144 miliardy korun a zisk před zdaněním (EBIT) podle mezinárodních účetních standardů 138 miliónů korun. Přestože došlo k poklesu tržeb o 8 % a zisku o 21 %, navázala Konica Minolta na na mimořádný rok 2018 a dosáhla druhých nejlepších výsledků v historii českého zastoupení. Pomohlo jí k tomu především upevnění pozice v segmentu dodavatelů IT služeb, vývoj vlastních softwarových řešení a rozvoj nových technologií. Z 16 zemí střední a východní Evropy, kde Konica Minolta působí, jsou tržby na českém trhu druhé nejvyšší.
„Výsledky našeho hospodaření jsou dobrou zprávou zvlášť v době, kdy všichni hovoří o nastupující celosvětové recesi a propouštění. V České republice jsme primárně obchodní společnost a výkyvy v poptávce se nám logicky nevyhnou. Z dnešního úhlu pohledu hodnotím rok 2019 jako splněný domácí úkol, který nám pomůže zvládnout nadcházející období,“ uvedl Pavel Čurda, generální ředitel Konica Minolta Business Solutions Czech s tím, že rok 2018 byl rekordní mimo jiné díky konsolidaci výsledků se společností Webcom.
Konica Minolta je v ČR dlouhodobě lídrem mezi dodavateli kancelářských tiskových řešení i produkčních tiskáren. V posledních letech však již překonala maximální prodejní potenciál v těchto segmentech. „Vloni jsme proto výrazně investovali do nových technologií. Vyvíjíme vlastní softwarová řešení z oblasti digitalizace a správy dat, rozvíjíme služby pro takzvané Inteligentní kanceláře nebo technologie pro videoanalytiku,“ informoval P. Čurda. Například divize IT služeb se loni na výsledcích Konica Minolta podílela téměř z 30 %. Tržby v oblasti tzv. industriálního tisku se zvýšily čtyřnásobně a v segmentu kamerových systémů vzrostly na více než desetinásobek. Mezi nejvýznamnější zakázky roku 2019 patřila například řešení pro Českou spořitelnu, ČEZ, Raiffeisenbank, Letiště Praha nebo Unipetrol.
„Uzavření většiny kancelářských provozů v době nouzového stavu a navazující omezení se v budoucnu samozřejmě negativně projeví na našem hospodaření. Nicméně se ukazuje prozíravost transformace Konica Minolta z dodavatele tiskových řešení na poskytovatele IT služeb. Mateřský koncern změnil celofiremní strategii již před několika lety a investoval miliardy korun do akvizic a vývoje nových technologií. To je silný základ, z něhož budeme v příštích letech profitovat navzdory všem omezením,“ uzavřel Pavel Čurda.
V segmentu tiskových řešení drží Konica Minolta na českém trhu s výrazným odstupem první pozice. V loňském roce uvedla na trh celou novou řadu multifunkčních tiskových zařízení, což by ji mělo zajistit stabilní prodeje i v této tradiční oblasti. Model bizhub 250i se stal v roce 2019 podle společnosti Infosource vůbec nejúspěšnějším zařízením ve své kategorii.
Tržní podíly Konica Minolta v ČR dosáhly v případě černobílých produkčních strojů 66,7 % a v segmentu barevných digitálních produkčních strojů 61,8 %. Na trhu barevných kancelářských multifunkčních zařízení formátu A3 činil podíl společnosti 33 %. U černobílých multifunkčních přístrojů formátu A3 pak dosáhla Konica Minolta tržního podílu 41,4 %. Třiadvacetiprocentní podíl trhu pak Konica Minolta drží v segmentech kancelářských multifunkčních tiskáren formátu A4.
(tz)