INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Význam tzv. futureskills – dovedností budoucnosti – sílí ve všech oborech. Digitální gramotnost nebo schopnost sebeřízení jsou pro chod firmy zásadní. Učí se nejlépe přímo v praxi, většině nových pracovníků ale chybí.

Nedostatek měkkých dovedností, a tím i nižší výkon v prvním zaměstnání přiznává až 72 % lidí. „Mladí lidé se na trhu práce cítí zpočátku nejistí. Potřebují trénovat práci ve skupině, naučit se pracovat s různými zdroji a umět si je také nalézt, nebát se komunikovat a oslovit i cizího člověka s prosbou o radu nebo konzultaci. Mezery mají především v komunikačních dovednostech a v práci s technologiemi. Smartphone mají většinou na zábavu, ale dost často jim dělá problém ověřit si správnost informací, které na internetu konzumují, nebo pracovat v různých nástrojích pro spolupráci a efektivitu jako například tabulkové editory nebo sdílení dokumentů,“ poukázala realizátorka programu Samsung Tvoje šance #futureskills Lucie Mairychová.

V době turbulentních změn na trhu práce jsou to právě dovednosti budoucnosti, které spojuje kontinuita. Člověka budou provázet v každém odvětví celý profesní život. „Dynamika moderního trhu práce vytváří tlak na schopnost učit se novým věcem u všech pracovníků. Nikdo nemá jistotu, že současné pracovní postupy budou za pár let stejně funkční. Vzhledem k rychlé automatizaci společnosti nejspíš nebudou. Tvrdé dovednosti jako digitální gramotnost je proto třeba neustále posouvat a ‚aktualizovat‘. Oproti tomu měkké dovednosti, jako komunikaci s lidmi, práci v týmu, být empatický a uvědomovat si rozdílnosti každého jednotlivce, se nejspíš budou hodit stejně i v budoucnosti,“ uvedla Lucie Mairychová.

Ani zaměstnanci se neobejdou bez podnikavosti a schopnosti rychle se přizpůsobit novým podmínkám. „Požadavek na flexibilitu zní v inzerátech jako klišé, ale jde o jednu z nejžádanějších dovedností. Umět reagovat na nečekané situace, vymyslet řešení a přicházet s inovacemi, to jsou schopnosti, které dnes vedou k úspěchu každého pracovníka. Netýká se to jen podnikatelů, ale i zaměstnanců, zvlášť těch na částečný úvazek nebo externistů, kteří se na trhu práce musí umět prezentovat stejně jako osoby samostatně výdělečně činné,“ potvrdila kariérová koučka programu Samsung Tvoje šance #futureskills Petra Drahoňovská.

Vyvážený mix tvrdých a měkkých dovedností, futureskills, je základním vkladem úspěšného pracovníka. Zatímco tvrdé dovednosti člověk získá studiem, ty měkké piluje nevědomky už odmala, a to při společné hře, sportu nebo práci ve skupině. „Příležitostí, jak se učit měkké dovednosti, je dost a nezáleží na penězích. Spousta aktivit a rozvojových programů pro mladé lidi je v dnešní době zdarma, stojí jen čas a energii. Důležité je donutit se vystoupit ze své komfortní zóny a nebát se být aktivní. K rozvoji měkkých dovedností je skvělý sport, v němž se už malé děti učí vytrvalost, soustředění, zdravou soutěživost, chuť vymýšlet nová řešení nebo dotahovat úkoly do konce. Ve škole během týmových projektů si zase děti cvičí komunikaci, empatii nebo organizaci práce a času. Pro středoškoláky a studenty vysokých škol jsou skvělé výměnné studijní pobyty v zahraničí,“ vyjmenovala Lucie Mairychová.

Komunikace, práce v týmu, vnitřní motivace, hledání nových řešení, umění učit se nebo finanční gramotnost, to všechno zahrnují dovednosti budoucnosti. Jak si ale všímají kariéroví poradci, i tyto nároky na pracovníky během korony nabraly nový směr. „Futureskills se vyvíjejí v závislosti na technologickém pokroku a vývoji společnosti, proto je schopnost učit se celoživotní nutností. Covid-19 urychlil pružný přístup firem v řízení projektů na dálku, komunikaci na dálku a pomohl tyto trendy, které tady jsou už přes deset let, rychleji absorbovat i v jinak velmi konzervativních prostředích. Při online náborech, během schůzek s kolegy nebo při různých školeních je žádoucí profesionální přístup k online komunikaci a zvládání etikety online prezentace,“ upozornila Petra Drahoňovská. Pohled na komunikaci se podle ní mění také v rámci narůstající diverzity pracovních týmů. „Nejen genderově, ale i věkově, regionálně, zdravotně. Firmy potřebují nabírat různorodé skupiny lidí, s různým myšlením a nápady a pracovníci se musí naučit v nich fungovat,“ dodala poradkyně.

Možnosti uplatnění a způsoby spolupráce jsou na trhu práce větší než kdy dřív. Ten, kdo se dokáže zorientovat v pestrosti nabídek a osvojí si dovednosti budoucnosti, si z nich bude moct vždy vybírat. „Fenoménem současnosti je digitální nomádství, kdy lze pracovat odkudkoli pro kohokoli po světě jen díky připojení k internetu. Dlouhodobým trendem je pokles nabídky plných úvazků, a naopak nárůst v segmentu externích spoluprací. Firmy se tak chrání nejen z důvodů neočekávaných výkyvů na trhu, roli hraje také automatizace mnoha procesů a nabírání lidí pouze na určité specializované vstupy. Při takové práci, stejně jako v práci ‚na dálku‘, je nutné naučit se sebeřízení a sebemotivaci. Firmy stále častěji sázejí na neformální prostředí, které dává zaměstnanci svobodu v rozhodování, s tím na něj ale také přenáší velkou zodpovědnost,“ popsala Petra Drahoňovská.

(tz)

V tiskové zprávě byla použita data Central YMCA – Two Futures Report: The Lost or Found Generation (2015).

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3