INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Podle aktuálního průzkumu platební morálky, který zveřejnila pojišťovna Atradius, došlo od podzimu 2011 k výraznému zkrácení průměrné lhůty splatnosti faktur z 50 na 44 dní od data vystavení faktury. Přesto však toto číslo výrazně přesahuje průměrnou lhůtu splatnosti v zemích východní (32 dní) i západní (38 dní) Evropy. Ve srovnání s obchodníky z jiných zemí jsou Češi stále benevolentní.

Hlavní zjištění

• Předepsaná splatnost je v průměru 44 dnů

• 32 % faktur uhrazeno po splatnosti

• 81 % podniků uvádí jako důvod zpoždění plateb nedostatečnou likviditu

• Jen 21 % českých firem poskytuje slevu za předčasné splacení faktur

• 31 % všech zakázek bylo fakturováno s odloženou splatností

• V následujícím půlroce se očekává nárůst aktivní správy pohledávek

„Za zkrácením lhůty splatnosti stojí fakt, že si firmy uvědomují vyšší pravděpodobnost zpoždění platby. V průměru je totiž 32 % českých faktur zaplaceno se zpožděním, nejčastěji však do 15 dnů po uplynutí lhůty splatnosti. Zkrácením této lhůty tak firmy dosahují dřívějších plateb, a to v průměru o 6 dnů," vysvětlila Markéta Stržínková, ředitelka pojišťovny Atradius pro střední a východní Evropu. Ve srovnání s ostatními zeměmi patříme k podprůměru, ve východní i západní Evropě je pozdě splaceno 29 % faktur. Přesto se české podniky nepatrně zlepšily, na podzim roku 2011 bylo pozdě splacených faktur 33 %.

Předepsaná doba splatnosti ve vybraných zemích (dnů)

1. Rakousko 21,3

2. Německo 22

3. Švédsko 24,6

4. Velká Británie 25,1 5. Nizozemsko 25,4

6. Švýcarsko 29,8

7. Francie 35,7

8. Česko 44,4 9. Itálie 52,8

10. Španělsko 67,8

11. Řecko 74,6

12. Turecko 84,7

Zdroj: Atradius – Platební morálka 2012

Pravděpodobnost, že bude faktura uhrazena po lhůtě splatnosti, je v České republice stejně vysoká u faktur vystavených tuzemským i zahraničním zákazníkům. Hlavním důvodem zpoždění plateb jsou problémy s likviditou (jako hlavní důvod zpoždění plateb uvedlo 81 % respondentů problémy s dostupností finančních prostředků).

Paradoxně se snížil i podíl firem, které poskytují slevu za předčasné splacení faktur. „Jedná se přitom o trend, který je v zahraničí stále hojněji využíván, zvyšuje platební morálku a vede k vylepšení firemního cashflow," řekla Markéta Stržínková. Slevu nabízí jen 21 % českých respondentů, ještě na podzim 2011 přitom tuto formu slevy poskytovalo 25 % firem. Ve východní Evropě slevu poskytuje 28 % firem, v západní dokonce 34 %.

Průzkum potvrdil, že čeští respondenti dávají přednost odloženým splatnostem především z důvodu navázání dlouhodobých obchodních vztahů. Týká se to jak obchodování s tuzemskými podniky, tak i se zahraničními subjekty. Právě zahraničním obchodníkům prodávají čeští respondenti na splatnost ochotněji, míří k nim 37 % zakázek, k tuzemským jen 24 %. Celkově v průměru se jedná o 31 % zakázek. Jde však o výrazně sestupný trend oproti loňským 46 % faktur s odloženou splatností, v roce 2010 jich dokonce bylo 84 %.

V následujících šesti měsících podle průzkumu vzroste u firem uplatňování aktivní správy pohledávek, jakožto nástroje sloužícího k ochraně firmy před riziky souvisejícími s pozdním hrazením pohledávek nebo jejich nedobytností. 10 % respondentů uvedlo, že v tomto období zintenzivní sledování finanční situace a schopnosti splácet zákazníka, což je plně v souladu s očekáváním.

O průzkumu

Společnost Atradius zpracovává pravidelné mezinárodní průzkumy platební morálky mezi podniky a výsledky průzkumu zveřejňuje v publikaci nazvané Barometr platební morálky (Atradius Payment Practices Barometer). Výsledky uvedené v této zprávě vycházejí z odpovědí respondentů z 820 firem ze čtyř zemí východní Evropy (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko). Pro lepší porozumění byly výsledky pro východní Evropu srovnávány s výsledky Barometru platební morálky 2012, který zahrnuje 2 886 firem ze 14 zemí západní Evropy (Belgie, Dánsko, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko a Velká Británie).

O společnosti Atradius Group:

Atradius Group je jednou z největších pojišťoven pohledávek na světě s více jak 80letou zkušeností. Její celkové tržby činí 1,5 miliardy EUR, což je 31 % celosvětového tržního podílu. Každoročně chrání světové obchody v hodnotě 465 miliard EUR proti riziku nezaplacení, zajišťuje souhrnnou nabídku transferu rizik, financování a pojištění pohledávek z obchodního styku. Prostřednictvím svých 160 kanceláří ve 45 zemích světa má Atradius Group přístup k úvěrovým informacím o 100 milionech společností na celém světě a denně učiní okolo 20.000 rozhodnutí o kreditních limitech.

Bližší informace na www.atradius.cz nebo www.atradius.com.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3