INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Česká republika eviduje 70 až 80 tisíc neziskových organizací, přičemž většina z nich je standardními bankovními klienty pouze v rovině běžných spotřebitelských účtů. Současný systém hodnocení bonity nedokáže zohlednit jejich potřebu investic do projektů či vlastního rozvoje, pokud nevlastní majetek, který pokryje rizika spojená s půjčkami a úvěry. Situaci se již třetím rokem snaží měnit Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) ve spolupráci s Poštovní spořitelnou prostřednictvím Programu překlenovací pomoci (3P), který během své pilotní fáze umožnil realizovat evropské i národní projekty již 41 neziskovkám, a v podobě návratných nadačních příspěvků rozdělil takřka 16,5 milionu korun.

„Důvod pro odlišné postavení neziskovek na bankovním trhu spočívá ve způsobu hodnocení jejich finanční kondice. V drtivé většině případů totiž spadají do kategorie vysoce rizikových úvěrů, a proto nemají možnost – s výjimkou kontokorentu – využívat žádné další bankovní produkty. Mimořádně proto oceňujeme ochotu Poštovní spořitelny vzít na sebe odpovědnost spojenou s tímto jedinečným modelem poskytování peněz. Poštovní spořitelna také přistoupila na zcela výjimečné podmínky úročení, které se pohybují pod hranicí 3 procent, což je ve středoevropském prostoru velmi neobvyklé," řekla Alena Beránková, finanční ředitelka NROS. „Například v sousedním Polsku, kde je tradice poskytování úvěrů neziskovkám o mnoho let delší, neexistuje podobný model spolupráce neziskového sektoru a banky, navíc za takových cenových podmínek," dodala Alena Beránková. „Vždy se jedná o soukromou agenturu přímo napojenou na banku, která půjčky poskytuje za tržní ceny, anebo o spolupráci dvou neziskových organizací – například fondu a zahraničního trustu. Ani tam cenové podmínky nejsou nijak odlišné od těch, které platí pro malé firmy nebo živnostníky."

Hlavním cílem programu 3P však není přímá finanční podpora organizacím, ale především vývoj kritérií pro hodnocení úvěrových rizik neziskovek a tvorba standardů pro hodnocení jejich bonity. Spolupráce obou subjektů propojuje pohled finančních specialistů na straně Poštovní spořitelny se znalostí neziskového trhu v České republice na straně NROS. Ta také celý program garantuje. „K naší velké radosti české neziskovky své půjčky spolehlivě vracejí. Doposud mezi nimi evidujeme nulovou delinkvenci, a pokud vše půjde stejně jako doposud, první, tříletá fáze 3P by s tímto skóre měla také skončit," řekla Beránková z NROS. „Statistické hodnocení budeme mít k dispozici počátkem měsíce října," uzavřela.

Poštovní spořitelna, bankovní partner projektu, který se jako jeden z mála v ČR specializuje na produkty pro české neziskovky, za první půlrok 2011 zaznamenala sedmiprocentní nárůst zájmu o běžné účty pro neziskové organizace. Také vývoj průměrného zůstatku na klienta se posunul o 13 procent. „Spořicí účty založené neziskovkami povyrostly o 8 procent, průměrný zůstatek se pak zvýšil o 7 procentních bodů," doplnila Lenka Machovcová, manažerka segmentu SME Poštovní spořitelny.

Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS)

NROS je jednou z největších tuzemských nadací s téměř dvacetiletou tradicí, která pomáhá rozvíjet občanskou společnost a neziskový sektor. Od svého počátku podpořila téměř 4500 projektů částkou překračující 1,5 miliardy korun. NROS poskytuje nadační příspěvky v rámci grantových programů ze zdrojů Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru, ale i ze zdrojů soukromých či firemních. NROS je jedinou nestátní organizací v ČR, která vlastní certifikaci EDIS na správu a rozdělování zdrojů z EU. Nejznámější česká sbírka Pomozte dětem! je výsledkem spolupráce NROS a České televize.

Poštovní spořitelna

Poštovní spořitelna je součástí Československé obchodní banky, a. s. Obsluhuje více než 2 miliony zákazníků, kteří si mohou vybrat z nejhustší sítě obchodních míst i moderních přímých obslužných kanálů. Její nová produktová značka ERA přináší jednoduché, srozumitelné a univerzálně dostupné bankovní služby nejširšímu okruhu zákazníků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3