Pod organizátorskou taktovkou společnosti yourchance o.p.s. a s podporou společnosti Pioneer Investments a Nadace DRFG proběhl 9. listopadu 2016 v Brně další Kulatý stůl na téma Finančně gramotná a podnikavá škola. Akce proběhla ve spolupráci s odborem školství krajského úřadu Jihomoravského kraje.
O tom, jak vést žáky a studenty k podnikavosti a jak vyučovat finanční gramotnost ve školách, živě diskutovali jihomoravští zástupci odborných učilišť, středních škol, základních škol a krajských institucí. Program byl rozdělen do dvou bloků, první blok byl zacílený na systém výuky finanční gramotnosti a rozvoj učitelů a druhý na rozvoj podnikavosti žáků a podnikavého přístupu učitelů k výuce.
Dá se říct, že v diskusi bylo zapojeno celé spektrum škol, co se rozsahu zkušeností s využíváním interaktivních forem výuky týká. A to byl významný posun oproti kulatým stolům předešlým, kde byla většinově zastoupena skupina těch, které mají zkušeností spíš více a kultivaci výuky mají interně systémově nastavenou. Organizátorům se sem povedlo přizvat i ty školy, které s modernizací výuky jsou úplně na začátku, nebo mají jen prvotní zkušenosti. Mezi používanými nástroji, které se ve výčtu objevily, byly tradičně nejčastěji skupinová práce, projektové dny, JA firma a fiktivní firmy. Velmi kreativní byly příklady, kdy učitel zahrnul výuku finanční gramotnosti do českého jazyka formou různých literárních stylů, jinde žáci pracovali s reálnými účtenkami z hypermarketů a dělali analýzy potřebnosti. Asi nejkurióznějším příkladem bylo zařazení tématu do hudební výchovy. Přítomní se upřímně podivovali, kolik písniček typu „Měla babka čtyři jabka a dědoušek jen dvě“ existuje.
Jana Merunková s Kateřinou Lichtenberkovou zde v této souvislosti citovaly prof. Milana Zeleného, který na Letním podnikatelském kempu pro mládež z dětských domovů a pěstounských rodin při jedné ze svých přednášek hovořil o vlivu pohádek na vztah dětí k finanční gramotnosti. Vtipně glosoval, že díky tomu máme pak v dospělosti dost práce na změně některých našich představ o fungování světa peněz. „Není se čemu divit, když od dětství slýcháme pohádky Oslíčku, otřes se!, nebo Hrnečku, vař! Honza leží za pecí a máma mu nosí buchty… a pak se po nás chce podnikavost, pozitivní vztah k práci a zdravé finanční návyky,“ citovaly s úsměvem organizátorky kempu pana profesora.
Velmi inspirativní byla ve druhé části kulatého stolu diskuse nad rozvojem podnikavosti. Přítomní se shodli na tom, že v souvislosti s výukou se jedná formu práce učitele se žáky, nikoliv o obsah výuky. Podnikavý přístup proto lze aplikovat v libovolném předmětu. Dalším bodem, kde zavládla shoda, byl úkol školy představit podnikání jako relevantní způsob uplatnění se na trhu práce, a to bez pejorativ a jednostranného zdůrazňování rizik. Tady zazníval velmi silně požadavek učitelů na zvýšenou spolupráci s podnikatelskou veřejností. Musíme souhlasit s argumentem, že učitelé, jako osoby, které v drtivé většině nemají vlastní podnikatelskou zkušenost, nemohou žákům představit podnikání v daném oboru v širokých souvislostech, upozornit jak na rizika, tak uvést praktické výhody a přínosy, ať už na osobní, nebo společenské úrovni. Jednoznačně nejzářnějším příkladem dobré praxe vedení žáků k podnikavosti a zájmu o podnikání je Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci, jejíž zástupce na setkání uvedl, že se žáci, zejména gastro oborů, podílí na celé zakázce, od zpracování kalkulací, přes výrobu, po finální předání zákazníkovi. Obrat, který škola vlastní činností vytváří, není zanedbatelný.
Součástí programu v úvodu obou částí kulatého stolu byly krátké odborné vstupy Ing. Kateřiny Lichtenberkové a Mgr. Aleše Přichystala. Oba se věnovali klíčovým tématům z pohledu metodické podpory učitelů. V závěru akce proběhl monitoring potřeb přítomných zástupců škol. Jak uvedla moderátorka akce, Jana Merunková, společnost yourchance bude na tyto potřeby reagovat. Jako příklad takové reakce uvedla program Stáže pro učitele, který umožňuje několikadenní stáže učitelů ve firmách. V této souvislosti uvedla i možnost spolupráce s platformou Můžeš podnikat, kterou založili úspěšní podnikatelé s cílem navštěvovat školy a motivovat žáky k podnikatelské činnosti.
Na závěrečnou otázku: „Co si z dnešního setkání odnášíte?“ přítomní nejčastěji uváděli konkrétní materiály a podněty, které chtějí využít ve své pedagogické praxi. Polovina přítomných uvedla, že by rádi pro svou školu získali certifikát Finančně gramotná škola. Z tohoto přístupu se dá odvozovat, že reforma obsahu i forem výuky je dosažitelná a vzdělávání pro budoucnost lze posunout z kategorie fantazií mezi reálné cíle.
Ema Pellarová
Partneři yourchance: Nadace DRFG, Pioneer Investments, Mercedes-Benz Praha, Atollon