INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

PenizeČeská bankovní asociace (ČBA) zaznamenala v nedávné době mediální informace o připravovaných programech zvýhodněných úvěrů, které by měly navázat na dosavadní podporu pomocí dotací a v budoucnosti i některé dotace zcela nahradit.

ČBA dlouhodobě nabízí sdílení zkušeností a odborné konzultace ze strany finančního sektoru působícího v České republice (ČR) všem relevantním orgánům státní správy.

Zvýhodněné úvěry patří do skupiny tzv. finančních nástrojů. Jedná se o typ veřejné podpory z evropských finančních zdrojů, který má již v současném programovacím období 2014-2020 doplňovat klasické nevratné dotace a v budoucnu je má v některých oblastech (například podpora podnikání) nahradit zcela. V současném programovacím období 2014-2020 se předpokládá, že zhruba 10 % celkové alokace ČR bude využito právě formou finančních nástrojů.

Hlavním cílem finančních nástrojů je doplňovat ze strany státu a EU klasické tržní financování (v podmínkách ČR tedy především bankovní financování) a pomáhat financovat ty projekty, které by na klasické financování nedosáhly. Dalším z cílů je tzv. multiplikační efekt, kdy by jedna koruna česká investovaná v rámci finančního nástroje měla mobilizovat minimálně několik dalších korun českých investovaných do stejného projektu ze soukromých zdrojů.

Zvýhodněné úvěry (tzn. například úvěry s nulovou nebo sníženou úrokovou sazbou, případně s odkladem splátek) nejsou jedinou možnou formou finančních nástrojů. Mezi další velmi frekventované formy patří např. záruky za úvěry, kapitálové vstupy nebo podřízené úvěry. Je třeba vždy správně volit ten typ, který nejlépe naplňuje hlavní cíl finančních nástrojů v aktuální tržní situaci.

Aktuální tržní situace v ČR je charakteristická velkým množstvím levné likvidity, což znamená především velmi nízké úrokové sazby pro konečné příjemce úvěrů. Správným nástrojem nabízeným v současné době ze strany státu by mohlo být především poskytování záruk, které umožní financovat i subjekty s horším rizikovým profilem. Zvýhodněné úvěry ve stávající podobě navíc nemají prakticky žádný (a pokud tak pouze minimální) multiplikační efekt na rozdíl od záruk.

Spuštěním úvěrových finančních nástrojů je sice účetním využitím prostředků z Evropských fondů pro tento účel, nemění však nic na pochybnostech o průchodnosti, o potenciálních přínosech a o výhodách jejich alokace konkrétním příjemcům v současné tržní situaci. Bankovní asociace je nadále, stejně jako v předchozích letech, připravena sdílet se státní správou bohaté zkušenosti a expertní názory na to, jak co nejefektivněji využít prostředky Evropských fondů tak, aby byl optimálně naplněn jejich účel a multiplikační potenciál.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3