INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Před IX. Fórem Zlaté koruny, které se koná zítra na téma „Finanční produkty v krizi, nebo krize produktů?“, proběhl výzkum agentury Ipsos Tambor zaměřený na finanční chování lidí a jejich vztah k finančním produktům a poskytování finančních služeb. Otázky byly zaměřeny na srozumitelnost produktů, způsob jejich výběru, přístup finančních společností ke klientům, ale také například na funkci rodinných rozpočtů a ochranu spotřebitele.

„Pokud jde o přístup k finančním společnostem a nabízeným produktům, výsledky nás překvapily tím, že lidé se dnes chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech. Není to obecně jen proto, že jsou obezřetnější při nakládání s penězi, ale o svých krocích více přemýšlejí a více zvažují alternativy a co jim přinesou. Na druhé straně převažuje stále malá ochota peníze investovat. Přitom například k zajištění na stáří, jak se o tom dnes tolik mluví, je pravidelné investování i menších částek jedním z nejvhodnějších nástrojů,“ řekl Pavel Doležal, ředitel Zlaté koruny.

Výzkum realizovala agentura Ipsos Tambor koncem února na reprezentativním vzorku 1006 respondentů. Pokud měli dotazovaní zhodnotit svou celkovou finanční situaci a své finanční chování v letošním roce, pak celkem 85 % uvedlo, že plánují v roce 2011 šetřit. 44 % bude šetřit stejně jako v minulém roce, 36 % si myslí, že bude muset šetřit ještě více než loni. Dalších 5 % těch, kteří dosud nešetřili, se k tomu již letos chystá. 17% dotázaných chce více využívat produkty přinášející výnos.

Hlavní okruh otázek byl zaměřen na výběr a využívání finančních produktů. Odpovědi ukázaly, že pro klienty není při rozhodování hlavním kritériem cena produktu nebo výše úrokových sazeb. Pro 75 % dotázaných je tím rozhodujícím účel, pro nějž je produkt určen. Teprve na druhém místě, s 62 % odpovědí, je to výše poplatků a cena za produkt, a na třetím místě, jak bylo uvedeno v 54 % odpovědí, je to výše úrokových sazeb. Pro 40 % dotazovaných hraje roli jméno a pověst finanční instituce.

Osobní jednání v bance či v pojišťovně preferuje při pořizování finančních produktů 64 % populace, zatímco Internet preferuje pouze 6 % populace. Jednou tolik lidí (12 %) spoléhá na finančního poradce nebo zprostředkovatele. Poměrně velká (18 %) je skupina lidí, kteří kombinují předchozí dvě možnosti – internet a zprostředkovatele.

Většina lidí je s finančními produkty, které v současné době využívá, spokojena. Kladně odpovědělo 87 % dotázaných, 13 % lidí má k produktům, které si pořídili, výhrady. Překvapivě dobrý vztah mají Češi k nabídce finančních produktů formou tzv. balíčků. Téměř dvěma třetinám lidí (61 %) tato forma vyhovuje.

Uplatňují se zde však poměrně velké rozdíly z hlediska vzdělání. Nejvíce tento způsob nabídky vyhovuje lidem se základním vzděláním (70 %), nejméně pozitivně na balíčky reagují lidé s vysokoškolským vzděláním – preferovala by je necelá polovina (45 %).

Zatímco nejsrozumitelnějšími produkty jsou běžné účty a stavební spoření (nerozumí jim pouze 5 % lidí), nejméně srozumitelným produktem jsou podílové fondy, a to pro více než dvě třetiny lidí (67 %). Přibližně třetina lidí přiznává, že nerozumí leasingovým (31 %) a úvěrovým produktům (28 %). Zhruba pětina lidí (19 %) má potíže porozumět hypotékám. Životnímu pojištění nerozumí 11 % lidí a kreditním kartám 9 %. Pokud jde o vztah k investování, pouze jedna čtvrtina lidí (24 %) investuje větší či menší částky. Nejvíce investují lidé s vysokoškolským vzděláním, uvádí to 38 %. 41 % lidí z celé populace přiznává, že nemá prostředky, které by mohli investovat.

„Je zřejmé, že muži jsou ve srovnání s ženami aktivnější při vyhledávání finančních produktů s možnostmi konkrétních výnosů, rovněž je patrné, že jsou muži méně šetřiví než ženy,“ dodal k výzkumu Tomáš Macků z agentury Ipsos.

95 % dotazovaných se shoduje na tom, že je nutné vést rodinný rozpočet.

Z hlediska zlepšení přístupu finančních ústavů ke klientům by nejvíce dotazovaných (32 %) uvítalo lepší přehlednost a jednoduchost sazebníků, podmínek a smluv, 25 % lepší srozumitelnost nabídek, 16 % lepší komunikaci a vstřícnost, 14 % individuální přístup a pouze 12 % uvedlo cenovou politiku. Pokud jde o ochranu spotřebitele na finančním trhu, nejvíce podle dotazovaných může ke zvýšení této ochrany přispět stát a legislativa (uvádí to 61 %). Hned na druhém místě je zlepšení finanční gramotnosti obyvatel (45 %). Dále je to etické chování poskytovatelů finančních služeb (39 %) a státní dozor nad finančním trhem (38 %).

Generálním partnerem IX. Fóra Zlaté koruny je OVB Allfinanz, přední poradenská společnost v oblasti osobních a rodinných financí.

Hlavním partnerem fóra je Českomoravská stavební spořitelna.

K jednotlivým tématům IX. Fóra Zlaté koruny probíhá diskuse na Facebooku na adrese www.facebook.com/pages/PrahaCzechRepublic/ForumZlatekoruny/340828453283 (název stránky „Fórum Zlaté koruny“), odkud vzejdou dotazy k účastníkům fóra.

Průběh fóra bude možné 8. března od 9,30 hodin sledovat v on-line přenosu na www.idnes.cz a www.zlatakoruna.info. Česká televize bude v průběhu celého fóra uvádět živé vstupy na zpravodajském programu ČT24.

Více informací o programu fóra najdete na www.zlatakoruna.info/forum. Zde se mohou zájemci o účast na fóru zároveň přihlásit.

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Partneři IX. Fóra Zlaté koruny

Generální partner: OVB Allfinanz, a.s.

Hlavní partner: Českomoravská stavební spořitelna

Partneři: PricewaterhouseCoopers ČR, Raiffeisenbank, Pojišťovna České spořitelny, Czech Credit Bureau, TOP HOTELS GROUP, Ipsos Tambor, Česká televize, ČT24

Hlavní mediální partneři: MF DNES, iDNES, Český Rozhlas 1 – Radiožurnál, Český Rozhlas - Rádio Česko

Mediální partneři: Kurzy.cz, Finance.cz

Odborní partneři: Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR, Asociace malých a středních podniků ČR, Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR, Unie společností finančního zprostředkování a poradenství, CFO Club, Česká manažerská asociace, Vysoká škola finanční a správní, Asociace pro kapitálový trh ČR, Asociace českých pojišťovacích makléřů

Organizátor: pdMEDIA, s.r.o.

Generální partner, společnost OVB Allfinanz, a.s., je přední finančně poradenská společnost, působí na českém trhu od roku 1993 a je dceřinou společností německé OVB Holding AG. V současné době má v ČR téměř 900 tisíc klientů a spravuje více než 1,8 miliónu smluv. Klientům je k dispozici celorepubliková síť kvalifikovaných poradců - pojišťovacích a investičních zprostředkovatelů. Mateřská společnost OVB Holding z německého Kolína nad Rýnem vznikla v roce 1970 na základě myšlenky poskytovat soukromým klientům obsažné, individuální a komplexní majetkové a finanční poradenství. V současné době působí prostřednictvím dceřiných firem v dalších 13 zemích Evropy.

Koncern OVB se sídlem holdingu v Kolíně nad Rýnem je jedním z předních evropských poskytovatelů finančních služeb. Od založení OVB Vermögensberatung AG v roce 1970 v Německu zaměřuje OVB svou obchodní činnost na zákaznicky orientované poradenství pro soukromé domácnosti v oblasti ochrany majetku, vybudování a rozvoje majetku, starobního zaopatření a získávání nemovitostí. OVB v současnosti poskytuje poradenství v Evropě zhruba 2,8 mil. zákazníků a spolupracuje s více než 100 renomovanými produktovými partnery. OVB je v současné době aktivní celkem ve 14 zemích, přičemž pro koncern pracuje kolem 4 700 finančních poradců na plný úvazek. V roce 2009 dosáhla OVB Holding AG, která je od července 2006 kótována na Frankfurtské burze cenných papírů (Prime Standard, ISIN DE0006286560) se svými dceřinými společnostmi celkových provizních příjmů ve výši 201,6 mil. Euro a rovněž EBIT ve výši 9,6 mil. Euro.

Realizátor výzkumu: Ipsos Tambor
Výzkum byl realizován v únoru 2011 na populaci ČR ve věku 18 - 65 let, výstupy jsou reprezentativní dle regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání. Velikost souboru je 1009 respondentů.

Ipsos Tambor poskytuje komplexní služby v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění včetně konzultační činnosti. Má za sebou více než 19 let činnosti – v r. 1992 vznikla společnost Tambor, která se v r.v roce 2006 stala součástí sítě Ipsos - jedné z největších světových výzkumných sítí v oblasti výzkumu trhu. Ipsos Tambor spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 64 zemích světa a disponuje více než stovkou zkušených pracovníků v ČR. Ipsos Tambor se v roce 2009 stal největší agenturou výzkumu trhu a veřejného mínění v ČR z hlediska dosaženého obratu, v roce 2010 tuto pozici potvrdil.

Ipsos Tambor je členem profesních organizací ESOMAR a SIMAR, řídí se dle jejich etických principů a metodických pravidel.

Ipsos Tambor je dlouhodobým partnerem akcí Zlaté koruny.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3