Záliba nakupovat přes e-shopy nadále roste. Potvrzuje to analýza mBank provedená na 36 milionech platbách kartou. Do listopadu tohoto roku Češi nakupovali přes internet více než za celý loňský rok. Nejvíce navštěvují čínský e-shop AliExpress, za kterým následuje Alza.cz. Mezi oblíbené nákupy u Čechů patří elektronika a počítače.
Transakce přes platební terminál tvoří absolutní většinu ze všech plateb. Průměrný počet transakcí za měsíc je přitom více než 3 miliony a v posledním čtvrtletí nakupující platili zhruba o 5 procent častěji. S počtem plateb rostl i celkový objem transakcí. Zatímco v prvních devíti měsících letošního roku přes platební terminály prošlo v průměru 1,55 mld. Kč měsíčně, aktuální čtvrtletí již dosahuje hranici 1,6 mld. Kč, a to máme Vánoce teprve před sebou.
Loni byla situace podobná, ale Češi utratili měsíčně méně. V průměru provedli měsíčně 2,6 milionu transakcí. Nicméně radost obchodníků, jako obvykle, narostla koncem roku, kdy lidi ovládl vánoční shon a sahali hlouběji do peněženky.
V posledním čtvrtletí roku 2016 již počet měsíčních plateb dosahoval v průměru hranici 2,9 mil. Kč a vyšší byl i objem plateb než v prvních třech kvartálech. Zatímco do září se průměrný měsíční objem transakcí pohyboval kolem 1,4 mld. Kč, v posledním čtvrtletí už šlo o 1,6 mld. Kč.
Nákupy přes internet jsou stále běžnější
Češi stále více navštěvují internetové obchody. Potvrzuje to i platební chování klientů mBank. Zatímco v minulém roce nakupovali na e-shopu 3 389 233krát,
do listopadu tohoto roku již proběhlo 3 619 015 transakcí. I při nákupech přes internet platí, že nejštědřejší jsou před obdobím adventu.
Zatímco do září Češi nakupovali měsíčně v průměru 322 tisíckrát, vánoční šílenství zvýšilo počet plateb v posledním čtvrtletí v průměru na 394 tisíc měsíčně.
S množstvím plateb se také zvýšil jejich objem, a to o 12 %. Během roku až do září šlo totiž v průměru o částku 256 mil. Kč, v říjnu a listopadu už ale Češi utratili
v průměru téměř 289 mil. Kč měsíčně.
Dominuje čínský AliExpress
Zatímco loni dominovala mezi nakupujícími domácí Alza, letos je to poprvé čínský e-shop AliExpress. Do listopadu už zde lidé stihli provést 589 043 plateb v celkovém objemu 146 494 135 tis. Kč. Počet plateb je dokonce vyšší než součet úhrad přes platební brány PayPal a GoPay, které slouží k placení na internetu. Průměrná platba však byla jen 248,69 Kč, což značí, že se i nadále drží trend, že Češi tu nakupují zejména po malých částkách.
Co se však týče objemu transakcí, nejvíce peněz, až 28 %, prošlo právě přes platební brány PayPal a GoPay. Následují stránky s počítači a elektronikou, kam mířilo necelých 11 % z celkového objemu plateb. Další oblíbenou stránkou byly stránky spojené se zábavou a sázením, kam šlo až 5,5 % z celkového objemu plateb.
Z mbank analýzy také vyplývá, že značný objem nákupu směřoval ke koupi elektroniky. Klienti do ní investovali více než 152 mil. Kč. Top desítku společností s největším objemem plateb kartou na internetu uzavírá Google, kterému v tomto roce klienti mBank zaplatili více než 35 584 851 tis. Kč.
Je však třeba připomenout, že mBank je lídrem v internetovém bankovnictví, proto její klienti provádějí elektronické transakce ve zvýšené míře oproti ostatním.
O mBank
mBank je inovátorem v oblasti internetového a mobilního bankovnictví v České republice a během deseti let se pro její služby rozhodlo již více než 650 000 klientů. V roce 2017 mBank získala 7 ocenění v soutěži Zlatá koruna, přičemž si odnesla také vítězství pro mKonto a mKonto Business v obou hlavních kategoriích, v Ceně veřejnosti a v Ceně podnikatelů. Mezi produkty mBank patří kromě osobních a spořicích účtů také kreditní karty, spotřebitelské půjčky a hypoteční úvěry. V České republice působí mBank jako organizační složka mBank S.A., která je členem skupiny Commerzbank.
(tz)