Polský trh byl pro Pražskou strojírnu v oblasti výhybkových systémů letos jednoznačně nejsilnější. Firmě ZUE má dodat 71 zařízení, z čehož je 47 automatických a 24 manuálních. Rekordní objem výhybkových přestavníků dosahuje 21 300 000 Kč a jde o nejvyšší tržby za vyvezenou produkci do Polska v historii společnosti. Větší část dodávek je již na místě, na zbývající počet polský odběratel ještě čeká. Výhybkový systém neboli přestavník je poměrně náročné technologické zařízení, které je umístěno na začátku tramvajové výhybky a slouží k přestavování jazyků u výměn do požadované polohy dle směru, jakým je potřeba tramvaj vést. Přestavníky mohou být automatické, tedy ovládané z kabiny tramvaje přes řídicí systém výhybek, nebo manuální.
Pražská strojírna je podnik s dlouholetou tradicí strojírenské výroby již od počátku třicátých let 19. století. Od roku 1912, kdy Správní rada elektrických podniků navrhla městské radě zakoupit továrnu Pražská akciová společnost, byla nedílnou součástí městské hromadné dopravy v Praze. A 1. dubna 1994 bylo rozhodnuto o transformaci Dopravního podniku hl. m. Prahy a byla založena akciová společnost pod obchodním názvem Pražská strojírna a. s. Tato společnost začala psát novou éru strojírenského závodu, ale zároveň plynule navazuje na padesátiletou zkušenost ve výrobě kolejových konstrukcí. Hlavním předmětem činnosti je vývoj a výroba kolejových konstrukcí a výhybkových systémů pro tramvajovou dopravu. Kompletní servis výhybkových systémů je doplněn o další komplementy, jako jsou tramvajové výměny s pružnými výměnnými jazyky v různých modifikacích podle požadavků zákazníka, vytápění výměn, odvodnění trati a ostatní strojírenská výroba.
Generálním ředitelem a předsedou představenstva je Robert Masarovič. Jeho profesní dráha je bohatá, vždy se uplatnil jako flexibilní špičkový manažer. Své dosavadní zkušenosti promítá také do vedení Pražské strojírenské. Pro letošek ví, že export není jediným úspěchem, jímž uzavírá tento rok:
Pražská strojírna je i v době, kdy se řada firem potýká s nejrůznějšími problémy, včetně exportu, podnikem, který si vede dobře. Čemu to přičítáte?
Strategický plán společnosti má základní cíl: zvýšení produktivity a kvality. Tomuto cíli podléhají všechny naše kroky. Od roku 2018 trvale zvedáme produktivitu, každým rokem jsme schopni vyrobit více kvalitní produkce a obsloužit více zákazníků na více trzích. Podařilo se nám výrazně zlepšit povědomí značky Pražská strojírna a.s. a vrací se nám to ve spokojenosti zákazníků a nových poptávkách či objednávkách. Rok 2020 bude ve všech ohledech
a parametrech rekordní: čekáme rekordní tržby i další ekonomické ukazatele, jež zrcadlí postavení naší firmy.Značný úspěch jste zaznamenali letos v Polsku. Jste zde dobře zavedeným dodavatelem?
Na polském trhu pracujeme systematicky a cílevědomě několik let. Lze říct, že od letoška již jsme zavedeným dodavatelem pro polské dopravní podniky. Strategické partnerství s polskou společností ZUE nám získalo zajímavé množství zakázek z výběrových řízení polských dopravních podniků.
Který trh je pro vás nejdůležitější? Je to Česká republika?
Jsme hrdá dcera Dopravního podniku Praha a práce pro něj jsou naši nejvyšší prioritou. Ale samozřejmě všechny trhy, na kterých působíme, jsou pro nás důležité. Každý má svá unikátní specifika a my se snažíme, jak nejlépe umíme, všechny tyto jedinečnosti reflektovat a řádně zpracovat. Dopravní podniky v České republice a na Slovensku jsou našimi vzácnými zákazníky. Důvěrně je známe, pečujeme o ně a jsme schopni velmi flexibilní reakce na všechny jejich požadavky.
Vyvážíte také například do Austrálie nebo Tuniska, kam ještě? Kolik procent z objemu výroby to představuje?
Celkový objem exportu je 30 %. Významnými trhy jsou pro nás Slovensko, Německá spolková republika nebo Švýcarsko, od letoška nově i Belgie. Dodáváme také do pobaltských zemí.
A chystáte se dál expandovat? Třeba na východ?
Velmi perspektivní trh je bezesporu Společenství nezávislých států, do Petrohradu jsme dodali první vozovnu s výhybkami evropského typu, naše výhybky jsou také v Samaře nebo Permu, věříme v obnovu hospodářství na Ukrajině, máme rozjednané další trhy. Pandemie covid-19 naše aktivity zatím nepřibrzdila a věřím, že ani nepřibrzdí.
Máte svůj vlastní vývoj. Jakým novinkám jste v poslední době pomohli na svět?
V tomto roce jsme získali patent na produkt Kolejová výměna s okem, pracujeme na dalších inovacích a novinkách. Dva vývojové projekty realizujeme s ČVÚT Praha a Univerzitou Pardubice. Vývojových směrů, které sledujeme, je několik.
Tedy své know-how průmyslovými vzory nebo patenty chráníte...
Chráníme své novinky patenty. Jsou natolik unikátní a odvětví, ve kterém působíme, je natolik turbulentní, že patentová ochrana je namístě.
Oč opíráte své manažerské zkušenosti, řízení, rozhodování?
O zdravý rozum, vzdělání, zkušenosti a pravidlo fair play.
Čemu vás naučily měsíce, které jsme začali nazývat dobou koronavirovou?
Výrazně jsme zvýšili úsilí v péči o zdraví spolupracovníků. Finanční a další zdraví našich dodavatelů a zákazníků sledujeme systematicky, trvale
a dlouhodobě.Ostatně – jak jste se dosud vyrovnávali s nástrahami pandemie? Ovlivnila vaše výsledky či zakázky?
Musím konstatovat, že naše velmi rychlá reakce, kdy jsme již v březnu začali ve fabrice dezinfikovat všechny společné prostory, u nás zamezila šíření infekce covid-19. Na defenzivním scénáři uvnitř společnosti jsme začali pracovat ihned poté, co proběhla médii informace o infekci covid-19 v Itálii.
Vytvořený připravený plán jsme následně odehráli. Obsahoval dezinfekci ozonem všech společných prostor, dezinfekce lihem v případě klik, frekventovaných ploch a nástrojů a zacílený home office. Scénář jsme nikdy neukončili, ani v létě, a na podzim jsme přidali vitamínové balíčky. Zakázky ve výrobě jsme byli schopni všechny zrealizovat bez prodlení a ve sjednané kvalitě. Díky Bohu nám nevypadl žádný dodavatel.
Dokázal byste definovat, co je dnes pro české exportéry nejdůležitější?
Dobrý produkt, ale ten je důležitý pro každého výrobce. Spoléhání se na sebe sama, nespoléhat na pomoc zvenčí a na dotace. Fabrika musí umět dodávat své produkty včas a ve sjednané kvalitě. Plníme strategii firmy, pečlivě sledujeme vnější prostředí a všechny změny, které v něm vzniknou. Pak jsme na ně připraveni, nebo aspoň lépe připraveni. Vše, co jsme ve společnosti učinili v minulých letech, a tím myslím organizační a další změny, investice, opravy a péče o kvalitu pracovního prostředí a zdraví našich zaměstnanců, se nám letos vrátilo v dobrém. Věřím, že i dál budeme pokračovat v přijaté rozvojové strategii, ať už bude doba pokoronavirová, nebo budeme s covid-19 nějak žít dál.
otázky připravila Eva Brixi