Rok 2020 se na trhu s drogistickým zbožím nesl ve znamení řady změn. Snaha nakoupit vše na jednom místě, takzvaný one stop shopping, s cílem omezit kontakt s ostatními zákazníky přesunula prodeje do větších supermarketů a hypermarketů.
Více času stráveného doma se projevilo snížením spotřeby produktů péče o krásu. Prodejen v centrech měst a nákupních centrech se dotkla nižší návštěvnost a pokles frekvence dodávek ze strany některých dodavatelů vedl k dočasné nedostupnosti určitého zboží. I přes tyto nepříznivé důsledky pandemie covidu-19 se společnosti dm dařilo, což dokládá i nárůst obratu o 8,49 % na 11,483 miliardy CZK za obchodní rok 2019/2020 (1. října 2019 – 30. září 2020).
„Prodejci potravin a drogerie mohli na rozdíl od mnoha jiných obchodníků i během nejpřísnějších vládních opatření dál nabízet zboží každodenní potřeby. Agilita a velká soudržnost spolupracovníků naší společnosti umožnily velmi rychle prozákaznicky reagovat s ohledem na nové, neustále se měnící podmínky. K úspěšnému překonání tohoto nelehkého období přispělo i to, že jsme v průběhu krize mohli sáhnout na vytvořené rezervy a těžit z prozíravých investic, ať už do vybavení prodejen, výpočetní techniky, nebo do kvalifikace a samostatnosti spolupracovníků. Kromě toho nám pomohla také důvěra a loajalita našich zákazníků,“ ohlíží se Gerhard Fischer, jednatel společnosti dm, na uplynulý náročný rok.
Úspěch ve 13 zemích
Mateřské společnosti dm Rakousko a všem jejím dceřiným společnostem (mezi ně patří Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Rumunsko, Bulharsko, Severní Makedonie a Itálie) se i nadále daří: Při meziročním růstu +5,28 % dosáhl celkový obrat v loňském obchodním roce 2,977 miliardy EUR (kurzově neočištěno; kurzově očištěno: 2,936 miliardy EUR, +6,52 %). Toto ekonomické společenství přitom zahrnuje 22 170 spolupracovníků (+763) a provozuje 1 741 prodejen (+70) ve 12 zemích.
Celá skupina dm včetně dm Německo dosáhla obratu 11,519 miliardy EUR (+2,9 %), zaměstnává 62 606 spolupracovníků a provozuje 3 765 prodejen ve 13 zemích (+ 97 prodejen, +2,6 %).
Rostoucí zájem o online nakupování
Propojování nákupu a služeb mezi stacionárním a digitálním světem se razantně rozvíjí. Zákazníci zejména s ohledem na aktuální situaci více využívají možnost bezpečného a pohodlného nákupu přímo z domova. Za období od 1. října 2019 do 30. září 2020 vzrostl v porovnání s předchozím rokem obrat dm online shopu o více než 88 %. Stávající přepravní kapacity online shopu dosáhly svého vrcholu již na počátku pandemie. Jako alternativní řešení byla proto velmi rychle spuštěna expedice objednávek přímo z 27 vybraných prodejen. Tímto způsobem pracovníci prodejen zpracovali přibližně každou čtvrtou objednávku z online shopu.
Vynikající ocenění pro dm
Kromě vývoje obratu je důležitým kritériem pro měření úspěšnosti společností také zpětná vazba od spotřebitelů a získaná ocenění. Podle Store Equity Indexu renomované výzkumné agentury AC Nielsen má značka dm velký náskok před všemi ostatními obchodníky na trhu s potravinami a drogistickém trhu. Společnost dm boduje především v oblasti šíře sortimentu a kvality dm značek. Zisk vysokého indexu 3,8 dokládá vedoucí pozici společnosti dm na českém trhu maloobchodních drogistických řetězců (zdroj: Nielsen Shopper Trends Report 2020 – hodnotami indexu vyššími než 3 se vyznačují „velmi silné značky“).
Další pozitivní zpětnou vazbou je ocenění „Mastercard Obchodník roku 2019“ v oborové kategorii „Obchodník s drogerií a parfumerií“, kdy společnost dm obhájila vítězství z roku 2018. Podruhé za sebou se vybrané prodejny dm zapojily do soutěže „Diamantová liga kvality“, kterou pořádá Svaz obchodu a cestovního ruchu. Všech deset přihlášených prodejen bylo oceněno za kvalitní práci a zákaznický servis a dosáhlo vysokých hodnocení. Již popáté v řadě obhájila společnost dm důvěru ze strany českých spotřebitelů a může se těšit z ocenění „Nejdůvěryhodnější značka“ v kategorii „Drogerie“. Společnost dm zvítězila i v Czech Superbrands, kde byla oceněna poosmé v řadě. Zvláštní cenu „European Award for Ecological Gardening“ za projekt „Firemní zahrada společnosti dm drogerie markt v Českých Budějovicích“ obdržela společnost dm od rakouské iniciativy Natur im Garten.
Výčet získaných ocenění pro dm v uplynulém období uzavírá zisk pečeti Green Brands pro dm značky dmBio a alverde. Touto certifikací mohou být označené pouze produkty, které přispívají k trvale udržitelnému rozvoji, ochraně přírody a klimatu.
Ocenění mimořádných výkonů spolupracovníků dm
Obvyklý pracovní den byl v dm od března 2020 výrazně ovlivněn důsledky krize covid-19. Hygiena rukou, dezinfekce povrchů a ochrana úst a nosu, zajištění dodržování odstupu a upřednostnění bezhotovostních plateb, instalace ochranných plexiskel na pokladnách, zástup za spolupracovníky, kteří nemohli kvůli svému zařazení do rizikových skupin, kvůli těhotenství nebo kvůli ošetřování člena rodiny pracovat, to vše představovalo mnoho změn a vyžadovalo mimořádné pracovní výkony.
Díky vysoké flexibilitě, loajalitě a nasazení spolupracovníků se společnosti dm podařilo v této krizi obstát a vyvarovat se ztrát. I proto se dm rozhodla ocenit tento výkon spolupracovníků mimořádnou odměnou v celkové výši 25,1 milionu CZK. Spolupracovníci prodejen a centrální logistiky, kteří se aktivně podíleli na zásobování obyvatelstva během první fáze pandemie, obdrželi tuto odměnu již za březen 2020. V září 2020 předala společnost dm všem spolupracovníkům, bez ohledu na pracovní pozici, výši úvazku či příjmu, mimořádnou odměnu „Zůstaň zdráv“ ve výši 3 000 CZK, která byla nahrána na elektronickou Multi Pass kartu. Jejím účelem je podpora zdraví, pohody a fyzické kondice podle individuálního výběru jednotlivých spolupracovníků.
Společnost dm byla na změnu podmínek dobře připravená také technicky. Spolupracovníci centrální správy a administrativních pozic centrálního skladu měli již před počátkem krize k dispozici potřebné vybavení, aby mohli podávat plnohodnotný pracovní výkon i při práci na dálku. Speciálně pro ochranu duševního zdraví všech spolupracovníků dm byly zřízeny dvě telefonní linky psychologické pomoci. Poradenské služby profesionálních psychologů mohou spolupracovníci touto formou využívat i v současné době.
Přetrvávající důraz na společenskou odpovědnost
Aktivity v rámci iniciativy dm {SPOLEČNĚ} mají za cíl upozornit na situaci znevýhodněných lidí ve společnosti, zprostředkovat pomoc potřebným a zapojit do ní zákazníky i spolupracovníky. Dne 23. listopadu 2019 se společnost dm zapojila do celostátní Sbírky potravin. V jejích prodejnách se projevila výrazná mezilidská solidarita, kdy zákazníci darovali více než 14 tun zboží, což je výtěžek, který opět překonal minulé ročníky. Jako reakci na slevové šílenství veřejnosti známé pod názvem „Black Friday“ spustila dm druhý ročník „Giving Friday“: I 29. listopadu 2019 šlo o procenta, ale tentokrát ve formě daru ve výši 5 % denního obratu. Tato částka byla dm navýšena na celkem 2 miliony CZK a směřovala na aktivity posilující vazby mezi dětmi a seniory. Celkový výtěžek byl na základě hlasování veřejnosti rozdělen mezi 70 vybraných domovů nebo institucí pro seniory. Na každý projekt tak společnost dm věnovala 28 600 CZK. Získané peníze mohly domovy nebo instituce využít na nejrůznější společné aktivity s dětmi, například malování, hraní divadla, zpívání, vzájemné předčítání nebo třeba společné výlety či učení se od sebe navzájem.
S cílem pomoci tam, kde je potřeba, se společnost dm rozhodla symbolicky poděkovat i zdravotníkům za jejich obětavost, odvahu a nasazení. Zapojením do projektu „Pomoc nemocnicím“ předala společnost dm přímo na speciální covid pracoviště nezbytné drogistické produkty dm značek. Do deseti podpořených nemocnic tak směřovalo 11 566 výrobků osobní hygieny v hodnotě bezmála 280 000 CZK.
Sociální akcenty v sortimentu
Společnost dm podporuje také české start-upové projekty. Zájemci z řad podnikatelů a malých firem vyvíjejících a vyrábějících inovativní produkty se tak mohli od 26. září 2019 do 31. ledna 2020 zapojit do aktivity dmSTART. Přihlásilo se přes 100 projektů, z nichž odborná porota dm vybrala tři nejzajímavější. Vítěznými projekty se staly tablety Potty Tabs, díky nimž se děti snáze učí chodit na nočník, bylinkový čaj Rozkvět indiánky pro podporu hormonální rovnováhy u žen a lak na nehty Franail s nanotechnologií pro léčbu mykózy. Vítězné produkty představila společnost dm exkluzivně ve svých prodejnách a na online shopu dm.cz již v srpnu 2020.
V červnu 2020 vstoupila exkluzivně na českém trhu do prodejen dm značka share, která jednoduchým a transparentním způsobem pomáhá těm, jež to potřebují. Za každý zakoupený produkt značky share poskytne společnost spolu se svými partnery odpovídající produkt nebo službu člověku v nouzi. Odpovídající pomoc přitom spočívá v darování produktu, který pomůže uspokojit stejnou základní životní potřebu jako produkt značky share.
Komunikace dm dlouhodobých cen
I přes rozsáhlé investice do ochrany zdraví zákazníků a spolupracovníků zůstala společnost dm věrná své strategii dlouhodobých cen. Na podzim roku 2020 byla zahájena nová kampaň na podporu dm dlouhodobých cen, která má zákazníkům připomenout, že každé snížení ceny v dm platí po dobu nejméně 4 měsíců. Zákazníci se nemusejí štvát za krátkodobými akčními slevami, aby pořídili svůj nákup výhodně. Při nákupech v dm šetří svým časem a také penězi. Dlouhodobé ceny dm platí na celý sortiment, jak v prodejnách, tak online na dm.cz.
Pokračující investice do modernizace prodejní sítě
Do pokračující expanze a modernizace vzhledu svých prodejen investovala společnost dm 152,2 milionu CZK, díky kterým prošlo regenerací či refreshingem 20 prodejen a 7 prodejen bylo nově otevřeno. Počet prodejen tak vzrostl na celkových 239. Rozšířením prodejní sítě bylo za uplynulý obchodní rok vytvořeno 141 nových pracovních míst, počet spolupracovníků vzrostl z původních 3 393 na konečných 3 534 spolupracovníků.
Vzhledem k rostoucímu obratu investovala společnost dm i do navýšení logistických kapacit. Nový sklad na velkoobjemové zboží, který v říjnu 2019 zahájil svůj provoz v Divišově, představoval investici v hodnotě 6,513 milionu CZK.
Prodejny dm v novém
S cílem nabídnout zákazníkům co nejpříjemnější nákupní zážitek prošly prodejny dm na začátku roku 2020 velkou layoutovou přestavbou. Jejím cílem bylo vytvořit atraktivní, přehlednou a aktuální nabídku sortimentu, ve které se bude zákazník snadno orientovat a která může přispět k zušlechtění jeho potřeb. Klíčovým bylo rozšíření sortimentní nabídky v profilujících sortimentních kategoriích.
V rámci layoutové přestavby došlo i k rozšíření sítě plnicích stanic na stáčenou ekodrogerii české značky Yellow & Blue. Plnicí stanice byly instalovány v pilotním provozu na dvou pražských prodejnách již v dubnu 2019. Díky pozitivnímu ohlasu ze strany zákazníků i výsledkům testování jsou po layoutové přestavbě plnicí stanice dostupné již v 16 prodejnách dm, tedy v každém krajském městě.
Více malých kroků činí dm zelenější
Při výběru sortimentu klade společnost dm důraz na udržitelné receptury a balení, které šetří přírodní zdroje. Privátní dm značky jdou příkladem: dm značka Balea používá v nových pečujících řadách přísady přírodního původu, produkty jsou bez mikroplastů a ve vodě rozpustných syntetických polymerů, parabenů a silikonů. Nádoby na šampony a sprchové gely jsou postupně vyráběny ze 100 % z recyklovaného materiálu. Další alternativu představují produkty vyrobené bez použití plastů, například pevné sprchové mýdlo nebo tuhý šampon. Také recyklovatelnost je zásadní při vývoji produktu: Snímatelná „sleeve“ fólie u některých produktů Balea usnadňuje zákazníkům recyklaci, protože pak mohou jednotlivé části obalu oddělit a dát do směsi recyklovaného odpadu, což následně zvyšuje míru recyklace.
V souladu s principy trvalé udržitelnosti preferuje společnost dm již 15. rokem paletový pooling, tedy pronájem palet, který šetří kapitálové investice do palet a náklady spojené s jejich přepravou, skladováním, údržbou a recyklací. Udržitelný poolingový systém palet CHEP totiž generuje nulový odpad a snižuje emise CO₂ i množství dřeva potřebného na výrobu nových palet. Z celkového množství přijatých palet již 47 % zboží proudí na paletách firmy CHEP.
Inovace věrnostního programu dm active beauty
O oblíbenosti společnosti dm mezi zákazníky svědčí v obchodním roce 2019/2020 nejen zvyšující se obrat a podíl na trhu, ale také počet jejích věrných zákazníků. Výhody věrnostního programu dm active beauty využívá již více než 1,9 milionu zákazníků a jejich počet neustále roste. Od ledna 2020 mají zákazníci možnost sbírat body i při nákupu na dm online shopu. Za každých 25 Kč nákupu získá zákazník 1 bod.
O tom, že být členem věrnostního programu společnosti dm se opravdu vyplácí, se mohli zákazníci přesvědčit i v lednu 2020, kdy dm připravila pro své zákazníky soutěž o 1 000 000 bodů. Účast v soutěži byla podmíněna aktivací jakéhokoliv eKuponu v online zákaznickém kontě a jeho následným uplatněním. Vylosovaný výherce se mohl radovat ze slevy na nákupy ve výši 250 000 Kč. Přesně takovou částku totiž představuje 1 000 000 získaných bodů.