INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 4075Ondřej ŠťastnýStaronové téma: nedostatek bytů v naší metropoli. Trvá, co pamatuji, tedy mnoho desetiletí. Lidé bydlet lépe potřebují stále, ale v současné době hledají také příležitosti k investování. Byt se ukazuje jako vhodná cesta. O tom, jak se dnes právě byty v Praze prodávají, jsem hovořila s Ing. Ondřejem Šťastným, hlavním analytikem společnosti CENTRAL GROUP a.s.:

Jakým způsobem se podepsaly měsíce pandemie na prodeji bytů? Co se změnilo, a co vůbec ne?

Prodeje nových bytů v Praze v posledních měsících trhají rekordy. Jen od října do března se prodalo přes 4000 nových bytů, což je suverénně nejvíc za posledních nejméně deset let. Hodně k tomu přispívá to, že nemovitosti jsou po právu vnímány jako jedno z nejbezpečnějších a nejvýhodnějších aktiv, do kterých se dají uložit prostředky ve snaze je zhodnotit či minimálně ochránit před inflací. V situaci, která tu už déle než rok panuje, to platí dvojnásob. Změnila se také struktura poptávky. Téměř vymizely koupě za účelem krátkodobého pronájmu a obecně klesl počet cizinců, kteří byty kupují. Na druhou stranu ale narostl podíl českých kupujících, kteří tento pokles více než vykompenzovali. Díky velmi výhodným podmínkám rovněž narostl podíl kupujících, kteří byt financují hypotékou. Na trhu se dá pozorovat větší zájem investorů, kteří byty kupují s cílem je dlouhodobě pronajímat. Co se bohužel nezměnilo, je rychlost povolování. V loňském roce se v Praze povolilo postavit o 40 % méně bytů než v roce 2019. Kvůli tomu nabídka dlouhodobě nestíhá pokrývat silnou poptávku, a ceny proto nadále rostou.

Ekonomové tvrdí, že je mezi lidmi hodně peněz, obdobný názor mají banky, úspory obyvatel jsou obrovské. Na druhé straně se mluví o tom, že mnoho jednotlivců i firem kvůli koronavirové krizi zchudlo a zchudne, česká ekonomika si nevede úplně nejlépe. Jak situaci hodnotíte s ohledem na prodej bytů vy?

Odpověď je zčásti obsažena v té předešlé. Lidé s úsporami se je nyní snaží nějak uchránit a nemovitosti jsou dlouhodobě bezpečná investice. Kdo tedy měl našetřené peníze, ukládal je velmi často do koupi bytů.

Když se zájemce o nové bydlení rozhodne koupit byt od CENTRAL GROUP a nemá hotovost, co všechno mu můžete nabídnout, aby se svého záměru nevzdal?

Našim klientům nabízíme nejširší možnosti financování na trhu, včetně zvýhodněné hypotéky až na 90 % kupní ceny. Po uzavření smlouvy na vybraný byt stačí uhradit jen 10 % ceny a zbytek až rok po dokončení a nastěhování. Jako jediný rezidenční stavitel na trhu umožňujeme klientům užívání dokončených bytů před zaplacením celé ceny.

Roste počet těch, kteří kupují byt jako investici?

Ano, roste. Na investice se podle našich odhadů dlouhodobě kupuje okolo 30 % bytů. V posledním roce ale z důvodu obavy lidí před inflací a dopady ekonomické krize narostl počet lidí, kteří do nemovitostí ukládají naspořené peníze, tudíž tento podíl může být nyní i vyšší. Stále ale vysoce převažuje vlastnické bydlení a na tom se ještě dlouho nic nezmění.

V jakých lokalitách dnes stavíte a o jaká místa projevují klienti největší zájem?

Nové projekty máme po celé Praze. Na začátku května jsme spustili prodej našeho zatím největšího projektu Parková čtvrť v Praze 3 na místě bývalého nákladového nádraží. Jde o celou novou lokalitu, která kromě luxusních bytů s klimatizací nabídne i množství prostor pro obchody, služby, restaurace, kavárny apod. Přímo na místě vybudujeme velký 1,5ha park a mateřskou školku se zahradou. Po měsíci prodeje máme více než polovinu bytů první etapy prodanou či rezervovanou. Podobně velký zájem pak registrujeme i u našich ostatních projektů – Park Zličín a Rezidence Radlické výhledy v Praze 5, Viladomy Roudnická a Libeňský park v Praze 8, Výhledy Chodovec a Park Zahradní Město II v Praze 10.

2A s jakým komfortem, vybaveností, přidanou hodnotou mohou zájemci počítat? S ozeleněným balkónem, výhledem do parku, s „pražským dvorkem“, který nabídne posezení u grilu, vodotrysk v létě, umělý kopec k bobování v zimě? Recepci v bytovém domě, kam se nastěhuje prodejce občerstvení, zmrzlinář, pekař?

Každý projekt je specifický a nabízí něco jiného. Záleží nejen na velikosti projektu, ale i na lokalitě. Standardem jsou dětská hřiště, veřejný prostor, včetně zeleně, parků, pěších zón se stromy či vodními prvky, ve větších lokalitách pak i školky. V přízemí domů pak téměř vždy počítáme s prostory pro drobné obchody, služby nebo restaurace a kavárny. Tam může být třeba i ten zmrzlinář nebo pekař.

Budete se více věnovat brownfieldům, rekonstruovat je na byty podle přání zákazníků?

Dohromady máme v přípravě projekty pro více než 30 000 bytů, většinu z nich právě na brownfieldech. Již jsem zmiňoval přeměnu dřívějšího nákladového nádraží na Parkovou čtvrť v Praze 3, na podzim bychom chtěli zahájit další velký projekt v areálu Tesly Hloubětín. Do budoucna pak plánujeme velké projekty mimo jiné například na pomezí Ruzyně a Liboce, na Kavčích horách či na Zličíně.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3