Doručování zásilek vrcholí každý rok na Vánoce. Koronavirus však způsobil, že další nápor nastal dopravcům hned na jaře loňského roku a dosud neustal. Pandemie mění pravidla i v tomto oboru. O tom jsme hovořili s Pavlem Vyoralem, výkonným ředitelem Pošty bez hranic, služby, již provozuje zlínská firma FROGMAN s.r.o.
Jak proměnil logistiku koronavirus? Na jaké silné stránky a rezervy ukázal?
V balíkové dopravě byla slabá místa zřetelná především v první vlně covidu loni na jaře. Potvrdilo se, že balíková doprava je založena na plánování a přípravách. V Poště bez hranic o to víc, protože jsme vázaní na ostatní evropské přepravce. Zavírání obchodů a přesun nakupujících do online světa ze dne na den způsobilo ohromný nárůst v době, kdy jsou objemy zásilek obecně nižší v porovnání se zbytkem roku. Objem na jaře 2020 byl podobný jako v předvánočním období. S tím rozdílem, že na vánoční sezónu se přepravci připravují měsíce dopředu. To se projevilo ve zdržení zásilek a z toho pramenících dotazů na zákaznickou linku a potřeby personálně posilovat. Spolupracujeme s dopravci napříč Evropou, a tak máme poměrně dobré srovnání mezi evropskými dopravci. Bylo zřetelné, že následné další vlny už překonávala většina evropských dopravců bez potíží. Tento stav trvá dodnes. Když situaci hodnotíme zpětně, je pozitivní, že covid vybičoval ke změnám a inovacím i náš obor.
Vidíme to jednoznačně také u nás. Po jaru 2020 jsme si vytvořili jasný plán, jak postupovat příště v rámci provozu, zákaznického servisu, komunikace nebo personálních kapacit. To se vyplatilo hned ve vánoční sezóně, kterou jsme zvládli velmi dobře.
Známe letošní hlavní trendy? Co nabízí poskytovatel a co poptává zákazník?
Letošní trendy určitě do značné míry ovlivnila pandemie koronaviru, kdy se většina zákazníků přesunula do online prostředí. A na takovou změnu museli rychle reagovat jak e-shopy, tak i my, dopravci. Ze strany zákazníků cítíme velkou potřebu reverzní logistiky. Tedy doručení zásilky od adresáta zpět v případě vrácení zboží nebo reklamace. Důvod je jednoduchý, kvůli zavřeným obchodům si lidé nakupují i zboží, které si běžně potřebují vyzkoušet, nakoukat, nahmatat. Společným cílem e-shopů i dopravců je zákazníkovi tento proces maximálně zjednodušit. Významně roste i zájem o doplňkové služby spojené s doručováním. Dnes už nestačí zajistit doručení zásilky jako takové, ale zákazník si rád připlatí za nadstandardní služby jako doručení na přesný čas, doručení o víkendu, výnos nadrozměrných zásilek do patra, platba kartou u kurýra. U způsobu doručování dlouhodobě evidujeme vyšší zájem o výdejní místa ve formě boxů a skříněk, které jsou vhodné především pro menší zásilky. V Česku tento trend teprve začíná, ale v sousedním Německu nebo Polsku jde o velmi rozšířený trend a boxy se počítají na desetitisíce.
Mezi trendy patří i nové destinace doručování. Od minulého roku evidujeme vyšší zájem o balkánské země, nejvíce Chorvatsko, Bulharsko, Řecko, Itálie a Slovinsko. Na trend reagujeme dalším posilováním spoluprací s dopravci v těchto zemích. Očekáváme, že zvýšenému zájmu se nevyhne ani trojice baltských států Estonsko, Lotyšsko, Litva, kde plánujeme posílit naše spoje v tomto roce. Vše se odvíjí od zájmu e-shopů.
Mohou nové formy logistiky ulevit firmám, zejména těm nejmenším, aby se mohly soustředit na svou hlavní činnost?
Určitě ano. Zastáváme názor, že především pro zaměstnance e-shopů může být velkou úlevou přenechání logistické části odborníkům a oni mohou věnovat více energie ke zlepšování svých služeb, péči o zákazníky a podobně. I proto jsme se rozhodli spojit uživatelské rozhraní Pošty bez hranic a Fulfillmentonu, díky čemuž má e-shop možnost mít pod palcem celou logistiku e-shopu v jednom uživatelském prostředí. Právě spojením servisu dopravce a fulfillmentu do jednoho prostředí jsme jedineční na českém i slovenském trhu.
V čem je Pošta bez hranic jedinečná, proč vznikla a do jaké míry plní své poslání?
Jak vyplývá z našeho názvu www.postabezhranic.cz, našim zákazníkům se snažíme maximálně zjednodušit přepravu do zahraničí, a to za co nejnižší náklady. Zároveň jsme schopní vyřešit reklamace a vratky, postarat se o obalový materiál. A jedineční jsme právě službou Fulfillmentu. Za našeho zákazníka zařídíme skladování jeho zboží od malých balíčků po celé palety, zároveň i příjem a naskladnění od jeho dodavatelů, včetně zavedení do systému. Samozřejmostí je vychystání zboží dle přijatých objednávek a odeslání zákazníkovi po celé EU. Právě tímto komplexním logistickým servisem jsme jedineční na trhu českém, ale i slovenském.
Kam se bude dál vyvíjet logistika? Co zůstane a co se trvale změní?
Určitě musí reagovat na neustálý vývoj technologií, automatizaci a digitalizaci procesů. Těšíme se i na vývoj a posun v oblasti elektrifikace a snižování emisní limitů. V rámci měst a krátkých vzdálenosti mají elektroauta nebo hybridní pohony smysl. Budeme jedině rádi, až se vývoj v této oblasti posune do té míry, kdy bude dávat smysl i na dlouhé trasy bez zastávky, což je náš případ.
Přestože vidíme v doručování různé pokusy, kde stroj nahrazuje člověka (výdejní boxy, drony), člověk bude trvale hrát v doručování roli, minimálně ještě několik desítek let. Stále více ale bude stroj/robot nahrazovat člověka v části provozu, třídění, balení a pohybu zásilek mezi depy. Lidé budou mít na starosti především péči o klienta/adresáta, kde jsou často lidský přístup a porozumění žádané.
S rozvojem logistiky a e-commerce je přímo spojené i prolínání a mizení hranic online a offline nákupního světa. V budoucnu lidé pravděpodobně nebudou rozlišovat mezi dvěma světy, ale bude to pro ně jediné nákupní prostředí a tyto hranice nebudou vnímat.
připravil Pavel Kačer