V dobách, kdy se jako novinka zaváděla dálková kontrola pohybu vozidel, byli jejími největšími odpůrci řidiči. Nechtěli být neustále pod drobnohledem dispečera nebo zaměstnavatele. Dnes je situace jiná. Co se tedy změnilo? O tom jsme si popovídali s Martinem Šarochem, obchodním ředitelem společnosti SHERLOG.
Jaký je zájem o monitoring firemních vozidel?
Elektronická kniha jízd neboli monitoring vozidel, ať už to nazýváme jakkoli, je jedním ze základních nástrojů pro efektivní řízení a správu vozového parku a zájem o tuto službu stále roste. Firmy pochopily, že kniha jízd není jen o vypisování toho, kdo kde a kdy s vozem byl, ale lze tuto správu povýšit na komplexní řešení, které nejen eviduje jednotlivé jízdy, ale „hlídá“ výdaje za jednotlivé vozy, upozorní na blížící se servis, umožní vyhodnocení jízdních stylů, eviduje tankování a platby přes tankovací karty. A proč tedy vymýšlet vymyšlené, když už je vše pro takové řízení připravené a zabalené v jednom balíčku. Firmy dnes mají dost jiných starostí a my jim přinášíme jednoduché, ale i sofistikované řešení.
Co podporuje a co brání rozšíření služby?
Pokud se ptáte, zda je naše řešení nějakým způsobem technicky limitované, tak není. Z tohoto pohledu je lze aplikovat na jakýkoli vůz, pracovní stroj i loď, na vše, co má vlastní „autobaterii“, ale dokážeme zajistit monitoring například i kontejnerů, kde žádná autobaterie není. Ke každému klientovi přistupujeme individuálně a snažíme se najít pro každého optimální řešení. Pokud se ptáte, proč někteří klienti službu nakonec nevyužijí a toto řešení odmítají, tak to se týká převážně malých rodinných firem s několika málo vozy. V takových firmách toto řešení vnímají jako nástroj kontroly a potažmo nedůvěry. Elektronickou knihu jízd nepovažují za nezbytnou rovněž subjekty, které nejsou plátci DPH, a nemusí prokazovat užívání vozu k podnikání.
Kdo nejvíc ocení monitoring?
Tady je odpověď velmi jednoduchá, elektronickou knihu jízd ocení všichni ti, kdo ze zákona musí vést knihu jízd. Ať už je to menší firma, větší firma, nebo dopravci. Samozřejmě, čím větší vozový park, tím více administrativy s tím spojené, a tím větší úlevu přináší naše řešení. Dopravci např. ocení možnost napojení jednotky na digitální tachograf, možnost vzdáleného vyčítání dat z tachografu a mít tato data na jednom místě, a to v aplikaci SHERLOG Trace. Pro každou firmu je stěžejní něco jiného, někdo potřebuje kontrolní nástroj, někdo ocení rozsáhlý reporting a přehled o výdajích, jiní potřebují řešení pro kontrolu tankování a spotřeby PHM.
Nebrání se řidiči, respektive není problém sehnat profesionály za volant? Víme, jaká je situace na trhu práce...
Jak už jsem zmiňoval výše, nechuť zavádět toto řešení mají spíše rodinné firmy, kde pracují výhradně rodinní příslušníci, případně rodinní přátelé. U většiny firem o takovýchto systémových řešeních rozhodují majitelé, jednatelé nebo vyšší management dané společnosti. Setkáváme se s tím, že zavedení tohoto systému ovlivňuje hlavně finanční otázka. V dnešní době firmy velmi zvažují veškeré investice a jejich snaha je výdaje minimalizovat, takže cena a kvalita hraje hlavní roli v konečném rozhodnutí. Ve většině firem je již takové řešení standardem, rovněž je v interních pokynech zapracované a zaměstnanci jsou informováni o takovém řešení.
Nechuť zaměstnanců jsme vnímali v 90. letech, kdy se tato technologie „rodila“ a zaváděla. To jsme zaznamenali různé snahy ze strany řidičů, jak zneškodnit jednotky, a byli v tom opravdu vynalézaví. V dnešní době chytrých telefonů, digitálních tachografů, různých navigací si již řidiči na tyto systémy zvykli a nepovažují to za nic nestandardního a neobvyklého. Nakonec i samotní řidiči ocení tuto službu, protože nemusí sáhnout na tužku a papír, a každý den vypisovat a vyúčtovávat „cesťák“ a nemusí zapisovat každou jízdu, vše se děje automaticky.
Doporučíte i jiné způsoby zefektivnění provozu firemního vozového parku?
Nejsem si jist, zda nějaký jiný způsob pro efektivní řízení existuje – vždy to je o technologii GPS/GSM a k tomu sloužící webové nebo mobilní aplikaci, co pomáhá v administrativě vozového parku. Je to asi otázka budoucnosti, co přinese vývoj. A že něco přinese, to je jisté.
ptal se Pavel Kačer