INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

OCE Zastupci viteznych firem pro rok 2022Dvanáct tuzemských vývozců si v prosinci rozdělilo ceny v soutěži Ocenění Českých Exportérů. Projekt podporuje úspěšné české firmy, u kterých export tvoří minimálně 20 % jejich tržeb. Porota vybírala vítěze ze 144 firem, kritéria jich splnilo 82. Finalisté OCE, kteří zaměstnávají více než 14 000 lidí, loni vyvezli zboží a služby za 28,8 miliardy korun.

Zástupci vítězných firem - Ocenění českých podnikatelů 2022

Podle zakladatelky projektu Ocenění Českých Exportérů a podnikatelské platformy Helas Heleny Kohoutové mohou být inspirací pro všechny tuzemské podniky, které řeší současnou složitou situaci v zahraničním obchodu.

Ocenění Českých Exportérů je otevřeno všem bez rozdílu, zúčastňují se ho malé, střední i velké podniky. Porota letos vybírala ze 144 společností (74 rodinných podniků), 82 firem splnilo všechna kritéria soutěže. Téměř sedm desítek subjektů se klání zúčastnilo vůbec po­prvé. Pořadatelé navíc letos představili tři nové kategorie: Cenu za největší potenciál pod patronací Enterprise Investors, Cenu odpovědného podnikání pod patronací CRIF – Czech Credit Bureau a E-Commerce.

V kategorii Malá společnost se o prvenství tradičně utkaly firmy s ročním obratem do 100 miliónů korun, v kategorii Střední společnost vybírala porota z podniků, jejichž obrat je mezi 100–500 milióny korun. Společnosti s ročním obratem převyšujícím 500 miliónů korun si rozdělily ceny v kategorii Velká společnost.

Krize firmy neodradila

V předloňském roce dopadla na exportéry negativně covidová krize. Loni se tuzemský export opět nadechl k růstu, letos se ale vývozci potýkají s nedostatkem zdrojů a ohrožuje je také růst cen komodit, a především energií.
„Projekt OCE má v sobě nejvyšší podíl výrobních firem v rámci celé naší platformy. Tyto firmy vyrábějí a vyvážejí do celého světa. V současnosti sice v naprosté většině řeší zejména výpadky v dodavatelských řetězcích a abnormálně zvýšené energetické náklady, ale ukazuje se, že Češi jsou dobrými hospodáři a v souvislosti s tím platí české pořekadlo o zdravém selském rozumu,“ řekla Helena Kohoutová.
„Mnoho námi oslovených podniků se totiž již několik let bez vlivu okolností i zásahu politiky snaží šetřit náklady na energie, a to ať už s ohledem na úsporu financí, nebo díky svému ohleduplnému přístupu k životnímu prostředí. Tento trend je nutné vyzdvihnout jako výjimečný, mimořádně významný a silný. Je potěšující, že firmy nemusí být motivovány zvenku ani okolnostmi nebo politiky k tomu, aby byly dobrým hospodářem a rychle se orientovaly,“ dodala Helena Kohoutová.
Firmy, které se dostaly do situace, že musí cenu energií řešit a realizovat energetické úspory, jsou podle zakladatelky projektu schopné reagovat rychle, protože je to nutné kvůli zachování jejich konkurenceschopnosti. „Což bude v budoucnosti další faktor, který přijde ze strany odběratelů. Firmy tak budou čelit tlaku na to, aby byly zcela v souladu s novými směry v oblasti ekologie a úspor,“ upozornila Helena Kohoutová.
Důležitým aspektem je také vzájemné spojení těchto firem – účastníků Ocenění Českých Podnikatelek, Ocenění Českých Lídrů či Ocenění Českých Exportérů – jež jsou do soutěží obvykle nominováni odborným garantem, mezinárodní ratingovou společností CRIF Czech Credit Bureau, a členů klubů Helas New Encounters Club a Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club, sdružené v Podnikatelské platformě Helas.

Platforma propojuje tisíce subjektů z ČR

Helena Kohoutová připomněla, že je účast v soutěži bezplatná, ale firmy mají následně možnost zapojit se do komunity, která vytváří mimořádné místo pro rozvoj businessu, vztahů a inspiraci. „To, co je specifické pro naši Podnikatelskou platformu Helas, jejíž součástí jsou již zmíněné projekty a kluby, je to, že je tvořena důvěryhodnými klienty, a vytváří tak bezpečné místo pro podnikání a nové vztahy,“ informovala Helena Kohoutová. V roce 2022 byla Helas v přímém kontaktu s 362 společnostmi, což představuje téměř 122 miliard korun kumulovaného obratu a více než 36 000 zaměstnanců. Dvě třetiny firem exportují a 50 % z nich jsou firmy rodinné. Vedle ryze českých společností jsou součástí platformy i významné české a zahraniční korporace, odborníci a osobnosti dnešní doby.

Kdo může bojovat o vítězství

Soutěže se může zúčastnit společnost, která je výlučně v českém vlastnictví, dosahuje ročního obratu více než deset miliónů korun a export se na jejích tržbách podílí minimálně 20 %. Přihlásit se nemohou společnosti, které vyvážejí suroviny, paliva, starožitné předměty, zbraně pro válečné účely nebo se zabývají službami finanční povahy.
„Pětina společností, které se soutěže zúčastnily, má sídlo v Praze, 13 % v Jihomoravském kraji a 10 % v Plzeňském kraji. Na tyto tři regiony tak připadá 43 % společností,“ vysvětlil Pavel Finger, člen představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.
Naprosto převažují podniky založené koncem 90. let. Jde tudíž o zavedené společnosti, které již mají dostatek zkušeností s podnikáním a vývozem, a prokázaly, že jsou schopné se přizpůsobit měnícím se ekonomickým podmínkám doma i ve světě. „To je příslibem i do budoucna, protože právě v období probíhajících významných globálních změn mohou být zkušenosti exportérů důležité pro úspěšné překonání podnikatelských nástrah,“ dodal Pavel Finger.
V loňském roce vykázaly tyto společnosti v průměru roční tržby ve výši 238 miliónů korun. Počet jejich zaměstnanců se značně liší. Pohybuje se v rozmezí od 3 do 670 lidí, přičemž na jednu společnost připadá průměrně 122 zaměstnanců. Více než polovina soutěžících působí ve zpracovatelském průmyslu a s odstupem i ve službách, jako jsou informační technologie, inženýrské činnosti a související technické poradenství, či v přípravě tisku a digitálních dat.

Správnou cestou jsou moderní technologie

Cesta, kterou by se měly české firmy vydat, aby překonaly současné složité období, je důraz na digitalizaci a inovace obecně. Patronem nové Ceny za největší potenciál je jedna z největších společností spravujících fondy soukromého kapitálu ve střední a východní Evropě Enterprise Investors. „Současná krize je jistě pro tuzemské firmy mnohem náročnější než ta covidová. Kromě narušených dodavatelských řetězců se aktuálně potýkají s extrémním nárůstem nákladů na výrobní zdroje a financování, klesající zahraniční poptávkou a výrazně vyšší makroekonomickou nejistotou, což je negativně ovlivní jak letos, tak ještě minimálně během příštího roku. Nejvíce současná situace dopadne na malé a slabší firmy, u kterých očekávám, že mnoho z nich tuto krizi nemusí přežít. Naopak pro dobře řízené firmy postavené na silných základech tu bude řada příležitostí vyplývajících z možnosti konsolidace jejich segmentů a získání většího tržního podílu. Pokud jim to současná situace dovolí, měly by české firmy i nadále investovat do zvýšení své efektivity a inovací, aby dokázaly udržet svou konkurenceschopnost v náročných podmínkách,“ sdělil Vjaceslav Lypko, investiční ředitel a ředitel pro Českou republiku Enterprise Investors.
„Aktuálně vidím největší potenciál u exportérů, kteří dokážou dodávat výrobky a služby s vysokou přidanou hodnotou a kteří si vybudovali silné postavení u svých zákazníků. Klesající zahraniční poptávka do jisté míry ovlivní většinu exportérů, nicméně tito lídři by měli současnou situaci zvládnout lépe. Z osobní zkušenosti vím, že jsou to firmy, které neustále investují do svých výrobních technologií a lidí, mají efektivní interní procesy a dokážou flexibilně reagovat na změny poptávky. Samozřejmě pokud tyto firmy vidí příležitosti pro expanzi a mají možnost je realizovat, měly by těchto příležitostí využít. U našich portfoliových společností také podporujeme jejich expanzní ambice, ať už v rámci existujících, nebo nových trhů,“ uvedl zástupce Enterprise Investors.
Český business se formou partnerství v projektu OCE rozhodla podpořit i JŠK, advokátní kancelář. Její zástupce byl i letos součástí poroty. „Přínos soutěže vnímám ve veřejném potvrzení úspěchu firem, uznání odměny za jejich úsilí a tvrdou práci, bez kterých by na takové ocenění jistě nedosáhly. Současně se stávají motivací a v poslední době tolik potřebným motorem pro ostatní. Dva roky pandemie, neutěšená geopolitická situace, energetická krize a vysoká inflace, to vše ovlivňuje trh a jednotlivé podnikatele. Úspěch, ale v mnoha případech i jen pouhé přežití, nyní vyžaduje daleko větší flexibilitu a schopnost improvizace managementu,“ vyjádřil názor při příležitosti vyhlášení výsledků Tomáš Doležil, partner advokátní kanceláře JŠK.
A co by doporučil ve složitém období tuzemským exportérům? „Říká se, že v těžkých chvílích je každá rada drahá. A jelikož mottem naší advokátní kanceláře je Neradíme – pomáháme řešit, vítězným exportérům bych doporučoval pouze to, aby při vší té flexibilitě a improvizaci nespoléhali na různé rady, ale raději na návrhy konkrétních řešení od odborníků.“
Hlavním partnerem projektu je i společnost Pelmi nabízející komplexní služby v dopravě a logistice. „Největší podíl tvoří námořní kontejnerová (FCL) a kusová přeprava (LCL), dále pak letecká přeprava a pozemní přeprava. Všechny druhy uvedených přeprav nabízíme v režimu
door to door, včetně celního odbavení zásilek, uskladnění a připojištění. Českým exportérům navrhujeme ideální řešení dopravy s ohledem na dobu přepravy a cenu,“ připomněl Josef Truhlář, jednatel společnosti PELMI, spol. s r.o.
Soutěž Ocenění Českých Exportérů připravila podle něj výjimečnou možnost, jak ocenit dlouhodobou práci jednotlivých společností. Většina těchto společností má velký regionální význam (společenský, zaměstnanecký, rozvojový atd.) a je na místě je zmínit před veřejností.
„V současné složité době, která v dopravě panuje, bych se osobně více zaměřil na včasné plánování dodávek, abych zamezil nepříjemnostem s případným přerušením výroby kvůli nedodanému zboží. A to platí nejen pro export ale i pro import,“ doplnil Josef Truhlář.
Patronem nové kategorie Cena e-commerce se stala česká společnost Inca Collagen s.r.o. A proč se firma rozhodla podpořit projekt pro české exportéry a stát se patronem právě této kategorie? „Jsme země s největším počtem
e-shopů na obyvatele, a protože máme v podstatě tendenci nabízet všichni stejné zboží, je opravdu velmi složité se odlišit. Firma musí odvádět nadstandardní až alchymistické služby, pokud chce uspět, protože samotný produkt a jeho cena již není tím jediným měřítkem úspěchu. Já sama považuji kategorii e-commerce i samotný business e-shopů za velmi tvrdý, ale také nabízející neuvěřitelné možnosti,“ řekla Romana Ljubasová, majitelka a jednatelka společnosti Inca Collagen s.r.o.
„Tato kategorie mi dává veliký smysl. Hodnotí totiž jakousi přidanou hodnotu, kterou je služba zákazníkovi a umění prosadit se nejen na domácím, ale i světovém trhu. Jsem ráda, že se tento segment projektem Ocenění Českých Exportérů zviditelní, neboť se v něm odvádí opravdu velmi těžká práce,“ připojila Romana Ljubasová.

(tz)
www.oceneniceskychexporteru.cz 

Vítězové Ocenění Českých Exportérů pro rok 2022:

Malá společnost

1. místo: Kv. Řezáč, s.r.o.
2. místo: Mouka Tišnov, s.r.o.
3. místo: Holek Production s.r.o.

Střední společnost

1. místo: Czech Games Edition s.r.o.
2. místo: Actum, s.r.o.
3. místo: Terezia Company s.r.o.

Velká společnost

1. místo: CIDEM Hranice, a.s.
2. místo: ASP Group s.r.o.
3. místo: ALBI Česká republika a.s.

Cena odpovědného podnikání pod patronací CRIF – Czech Credit Bureau

EBAS spol. s r.o.

Cena za největší potenciál pod patronací

Enterprise Investors
Hokami CZ, s.r.o.

Cena e-commerce pod patronací

Inca Collagen
Kaiser Company s.r.o.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3