INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

entrepreneur 1103722 1280Obchod s firmami se ani loni nevrátil na úroveň před covidem. Zahraniční podnikatelé v roce 2022 koupili celkem 2 554 českých firem, což je srovnatelný počet jako v letech 2020 a 2021, nicméně o čtvrtinu méně, než v předpandemickém roce 2019. Nejvíc firem u nás kupují dlouhodobě Ukrajinci a Slováci, za nimi s velkým odstupem následovali Maďaři a Poláci.

Největší objem kapitálu ale připadl Lucembursku, Francii, Švédsku a Maďarsku. Informace dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet, která firmám pomáhá růst a prosperovat díky síle dat, analytiky a řešeních založených na umělé inteligenci.

„Uplynulý rok, stejně jako předchozí dva, podnikatele provází turbulentní období a obtížné podmínky, se kterými se musí vyrovnávat. K loňskému „poprvé“ patří rusko-ukrajinský konflikt a také nebývale vysoká inflace provázená zpomalováním ekonomiky a propadem maloobchodních tržeb,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová s tím, že to byl zřejmě hlavní důvod, proč zahraniční investoři kupovali výrazně méně firem než do roku 2019.

I v loňském roce své podnikání v ČR, co do počtu koupených firem, nejvíc posilovali Ukrajinci, stejně jako v předchozích čtyřech letech. Loni ovládli 676 firem s celkovým kapitálem 61 milionů korun. Objem ovládnutého kapitálu je ale 6x nižší než v případě 499 firem, které přešly do slovenských rukou. „Dlouhodobě platí, že Ukrajinci kupují spíše mikro firmy,“ dodala Petra Štěpánová z Dun & Bradstreet. S výrazným odstupem za Ukrajinci a Slováky v nákupech českých firem loni následovaly subjekty z bývalého komunistického bloku – Maďaři (191), Poláci (169) a Rumuni (124).

Největší objem kapitálu v základním jmění koupených firem loni ovládli vlastníci z Lucemburska (7 miliard korun). Řádově nižší akvizice připadly na Francii (4,3 miliardy korun), Švédsko (1,5 miliardy korun) a Maďarsko (1 miliarda korun).

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3