INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

entrepreneur 1103722 1280Obchod s firmami se ani loni nevrátil na úroveň před covidem. Zahraniční podnikatelé v roce 2022 koupili celkem 2 554 českých firem, což je srovnatelný počet jako v letech 2020 a 2021, nicméně o čtvrtinu méně, než v předpandemickém roce 2019. Nejvíc firem u nás kupují dlouhodobě Ukrajinci a Slováci, za nimi s velkým odstupem následovali Maďaři a Poláci.

Největší objem kapitálu ale připadl Lucembursku, Francii, Švédsku a Maďarsku. Informace dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet, která firmám pomáhá růst a prosperovat díky síle dat, analytiky a řešeních založených na umělé inteligenci.

„Uplynulý rok, stejně jako předchozí dva, podnikatele provází turbulentní období a obtížné podmínky, se kterými se musí vyrovnávat. K loňskému „poprvé“ patří rusko-ukrajinský konflikt a také nebývale vysoká inflace provázená zpomalováním ekonomiky a propadem maloobchodních tržeb,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová s tím, že to byl zřejmě hlavní důvod, proč zahraniční investoři kupovali výrazně méně firem než do roku 2019.

I v loňském roce své podnikání v ČR, co do počtu koupených firem, nejvíc posilovali Ukrajinci, stejně jako v předchozích čtyřech letech. Loni ovládli 676 firem s celkovým kapitálem 61 milionů korun. Objem ovládnutého kapitálu je ale 6x nižší než v případě 499 firem, které přešly do slovenských rukou. „Dlouhodobě platí, že Ukrajinci kupují spíše mikro firmy,“ dodala Petra Štěpánová z Dun & Bradstreet. S výrazným odstupem za Ukrajinci a Slováky v nákupech českých firem loni následovaly subjekty z bývalého komunistického bloku – Maďaři (191), Poláci (169) a Rumuni (124).

Největší objem kapitálu v základním jmění koupených firem loni ovládli vlastníci z Lucemburska (7 miliard korun). Řádově nižší akvizice připadly na Francii (4,3 miliardy korun), Švédsko (1,5 miliardy korun) a Maďarsko (1 miliarda korun).

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3