Pro firmy businessový nástroj, pro zaměstnance příjemný bonus, který by někdy dali radši na charitu. Světový trh s firemními dárky přesahuje 300 miliard USD, ale čtyři pětiny jich skončí na skládce. Jaké dárky frčí v malých firmách a jaké v korporátech? A máte je správně zdaněné?
Advent se ve firmách po celém světě tradičně nese v duchu obdarovávání klientů i zaměstnanců. Zatímco dárky vlastním lidem jsou vnímány hlavně jako možnost udělat radost, dárky obchodním partnerům a zákazníkům představují důležitý nástroj obchodu a marketingu. „Vánoční dárky zaměstnancům jsou ze strany firem především hezkým gestem. Dávají jimi najevo, že jim na lidech záleží a že je nevnímají pouze jako nástroj zvyšování zisku. Zaměstnavatelé oceňují nasazení zaměstnanců, a zároveň se skrze dárky mohou přihlásit k určitým hodnotám, například tím, že podpoří dobročinné aktivity,“ vysvětlil expert na lidské zdroje Vladimír Kočí ze společnosti R4U. Firemní dárky jsou ale také obrovský, miliardový trh.
Na 80 % se vyhodí
Podle průzkumu společnosti GiftAFeeling, která se zabývá prodejem a distribucí firemních propagačních předmětů, měl celosvětový trh firemních dárků v roce 2023 hodnotu více než 300 miliard dolarů. Téměř 80 % těchto dárků, tedy čtyři z pěti, obdarovaní nakonec vyhodí. Znamená to tedy, že si lidé dárky nepřejí? Naopak, osm z deseti lidí si jich přeje více. Rozpočet na dárky se u malých a středních firem pohybuje mezi 10 a 50 dolary, u korporací je to 50–200 dolarů a u velkých podniků 100–500 dolarů. Mezi pěti nejžádanějšími dárky pro klienty byla loni dárková karta pro online nákupy, pochutiny a sladkosti, obědy do kanceláře, dárkové koše a drobná elektronika typu sluchátka a reproduktory. Firmy však nejčastěji plánují posílat dárkové koše (37 %), druhý nejčastější dárek bývají lahůdky a sladkosti (25 %). Víno a alkohol, které si obvykle spojujeme s firemními dárky v Česku, obsadily v amerických podmínkách až sedmé místo (17 %).
Budují image a vyjadřují vděčnost
Podle americko-německé společnosti ZipDo, která zkoumá fungování korporátů, utrácí celosvětově 30 % firem průměrně 50–150 dolarů na osobu a dárek. Průměrně pak firmy utratí za jeden dárek 79 dolarů. Kolem 68 % firem konstatuje, že hlavním cílem dárků je brand awareness čili zvýšení povědomí o jejich značce, a 57 % dává na dárek své logo. A 83 % seniorních manažerů věří, že firemní vánoční dárky pozitivně ovlivňují jejich business. Zhruba 94 % nejvyšších manažerů dává dárky svým zaměstnancům. A přibližně 85 % firem dává vánoční dárky s účelem vyjádřit vděčnost.
Radši na charitu
Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat společnost GlobalGiving UK, více než dvě třetiny (69 %) britských zaměstnanců uvádí, že jejich pracoviště vyčleňuje prostředky na vánoční aktivity, jako jsou večírky, výzdoba a dárky pro zaměstnance. Téměř polovina těchto zaměstnanců (49 %) je pro to, aby alespoň část těchto prostředků byla určena na charitativní účely podle jejich výběru. Z této skupiny navíc 60 % lidí požadovalo, aby podíl činil polovinu nebo více z vynaložené částky. Alex Ritchie, generální ředitel společnosti GlobalGiving UK, k tomu sdělil: „Tento průzkum nám říká, že charitativní činnost zaměstnavatele je pro mnoho zaměstnanců natolik důležitá, že jsou ochotni se za to vzdát některých vánočních dárků a oslav.“ Výměnu dárků za charitu preferují spíše mladší zaměstnanci.
Daně moc nepotěší
Z pohledu daní je pro firmy výhodnější volit nepeněžní benefity. Aktuální legislativa umožňuje dary pro zaměstnance za splnění určitých podmínek od daně osvobodit. „Od nového roku se v rámci konsolidačního balíčku plánují omezení těchto osvobození. Nově se také zavádí limit ve výši poloviny průměrné mzdy, tedy pro rok 2024 asi 22 000 Kč za celý rok, pro osvobození nepeněžních plnění poskytnutých zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi,“ vysvětlila Marcela Lonková ze společnosti This One, která pomáhá firmám s digitalizací účetnictví. „Jde například o možnosti používat zdravotnická, rekreační a vzdělávací zařízení, příspěvky na kulturní a sportovní akce, příspěvky na zájezdy, knihy a podobně. Částky nad tyto limity jsou pro zaměstnance předmětem daně z příjmů i platby pojistného,“ dodala. Pokud chce firma podarovat své obchodní partnery, a zároveň daňově uznat související náklady, musí dodržet podmínky stanovené v § 25 odst. 1 písm. t) zákona o dani z příjmů. „Daňově uznatelný dar musí naplňovat prvky reklamního nebo propagačního předmětu, což znamená, že musí být označen jménem nebo ochrannou známkou společnosti, jeho hodnota bez daně z přidané hodnoty nesmí přesahovat částku 500 Kč, a s výjimkou tichého vína nesmí být předmětem spotřební daně,“ doplnila Marcela Lonková. Zároveň připomněla, že aktuální konsolidační balíček plánuje zrušit výjimku u tichých vín.
(tz)