Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, uvedl, že železniční odbory v České republice nezastupují zaměstnance, ale mluví za management Českých drah - proti zaměstnanosti, cestujícím a kvalitním službám.
"Odbory se postavily proti zaměstnanosti na železnici, v regionu i proti cestujícím a jejich nároku na lepší a levnější služby." prohlásil Jančura.
Do jasného střetu zájmu se dostaly železniční odbory (Odborové sdružení železničářů) svým prohlášením, kde se jasně vymezily proti tomu, aby RegioJet nahradil svými lepšími a levnějšími službami České dráhy na trase Olomouc – Krnov – Ostrava.
Odbory, které by měly zastupovat VŠECHNY zaměstnance (bez ohledu na to, pro kterou firmu pracují) a obecně podporovat zaměstnanost, sedí v řídících orgánech Českých drah. Díky tomu halasně prezentují názory managementu ČD tam, kde si to management nemůže dovolit. Nikde v Evropě odbory, které zastupují obecně zaměstnance si nedovolí mluvit za managemetn jedné firmy. Naopak by měly VŽDY podporovat řešení pro vyšší zaměstnanost, lepší a levnější služby.
Svým dnešním prohlášením se Odborové sdružení železničářů naopak postavilo proti:
· Proti vyšší zaměstnanosti na železnici a rozvoji pracovních míst
· Proti vyšší zaměstnanosti v regionu Bruntálska, Krnovska a dalších, kam nový dopravce přinese lepší služby umožňující větší mobilitu
· Proti cestujícím a daňovým poplatníkům a jejich právu na kvalitnější služby na železnici, za méně peněz z kapes daňových poplatníků
RegioJet má dostat tuto zakázku poté, co ve výběrovém řízení předložil objednateli – ministerstvu dopravy - výhodnější nabídku ve srovnání s tím, co dnes na trati provozují ČD. Ty se před časem zavázaly ve smlouvě se státem na 10 let provozovat vlaky na této trase za částku vyšší než 220 Kč na jeden vlakový kilometr (veškerá ostatní čísla jsou úmyslné manipulace vedení ČD). RegioJet na stejné trase nabídl služby za 188 Kč, a to bez nároku například na jakékoli dotace z evropských fondů při nesrovnatelně vyšší kvalitě služeb, které nabídne.
Příchod RegioJetu navíc bude znamenat vyšší zaměstnanost na železnici. RegioJet hodlá zachovat veškerá pracovní místa navíc například na jednom vlaku IC RegioJet je v průměru až 8 zaměstnanců (většina z ekonomicky citlivých regionů MS kraje) – oproti 3 zaměstnancům na vlacích ČD.
Příchod RegioJetu bude znamenat vyšší zaměstnanost v regionu a jeho ekonomické posílení. Zejména slabé Bruntálsko, ale také Krnovsko dostane příchodem kvalitního dopravce RegioJet výrazný ekonomický impusl – podporující dostupnost, zaměstnanost a ekonomický rozvoj.
Cestující dostanou kvalitnější služby – nová vozidla, řadu dalších služeb zdarma, čistotu a zákaznický servis, který je u RegioJetu standardem.
Proti tomu všemu se odbory dnes postavily: proti zaměstnanosti na železnici, v regionu, proti jeho rozvoji a proti kvalitním službám na liberalizované železnici. Podpořily naopak management Českých drah. Jedná se o střet zájmů, který nemá v dalších zemích obdoby.
(tz)