Největší technologický inkubátor v ČR
Díky brzkému startu jsou podpůrné aktivity v kraji ve srovnání s jinými regiony nadprůměrné. Innovation Park JIC v Brně je s plochou cca 6000 m2 největším technologickým inkubátorem a nejvyhledávanějším útočištěm pro začínající firmy v České republice. Smyslem Innovation Parku je poskytovat na jednom místě různé nástroje podpory začínajícím firmám s inovativními záměry.
Nyní jsou součástí Innovation parku JIC dva areály: INTECH a INBIT. V přípravě je třetí areál INMEC o ploše dalších 6000 m2, který bude prvním firmám k dispozici v průběhu roku 2014.
V biotechnologicky zaměřeném Innovation Parku INBIT mají klienti možnost využívat UV-VIS spektrometr, mikrodestičkový reader, elektroforetické vybavení pro agarózové, akrylamidové elektroforézy či ultrazvukový desintegrátor a další laboratorní vybavení. Budova je situovaná v novém kampusu Masarykovy univerzity v Brně – Bohunicích.
V Innovation parku INTECH jsou situovány zejména projekty z ICT a souvisejících oborů. Budova se nachází přímo v kampusu Vysokého učení technického v Brně a je součástí Technologického Parku Brno.
Připravovaná budova INMEC bude zaměřená na nano- a mikrotechnologie, nové materiály a komunikační a řídící technologie. Bude součástí komplexu laboratoří CEITEC.
Areály společně nabízejí jak plně zařízené kancelářské prostory, tak špičkové laboratoře vybavené nejmodernější laboratorní technikou včetně možnosti využívaní čistých prostor. Firmám je poskytován veškerý servis včetně recepce, ICT zařízení kanceláře či zasedacích místností. JIC dbá na to, aby všechny firmy v Innovation parku byly kvalitní, inovativní, vytvářely nová kvalifikovaná pracovní místa v regionu nebo jiným způsobem zapadaly do tvůrčího prostředí areálu. Nejedná se tedy o běžné komerční prostory. JIC pořádá pro firmy networkingové i vzdělávací akce, a snaží se tak podporovat jejich vzájemnou spolupráci.
Jak se dostat do Innovation Parku?
Firma může vstoupit do Innovation parku dvěma způsoby:
Jednak, jako firma čerpající podporu inkubačního programu, kdy firma získá zejména přístup ke špičkovým externím konzultantům, má možnost mirkopůjčky, může využívat networkingové aktivity, prostory, PR a marketingové aktivity aj.); takový žadatel musí splnit podmínky pro přijetí do inkubačního programu. Dále se může firma dosstat do Innovation Prku jako běžný nájemce, mimo inkubační program (i v tomto případě však musí splnit určité podmínky pro přijetí).
Na odborné garanci výběru firem se podílí Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Mendelova univerzita v Brně i Veterinární a farmaceutická univerzita Brno.
Podnikatelský záměr vhodný pro zařazení do inkubačního programu JIC musí stavět na inovaci a skýtat potenciál zhodnocení investic. Zájemce musí projít přijímacím procesem, během něhož se hodnotí inovativnost projektu, samotný business plán i potenciál dalšího rozvoje firmy. Do inkubačního programu je proto přijat průměrně pouze jeden uchazeč z deseti.
Ze startupu na mezinárodní trhy
Firmy mohou být v inkubačním programu JIC maximálně po dobu tří až pěti let, což je dostatečná doba na to, aby byla nadějná firma schopna „postavit se na vlastní nohy".
Nápady, které se realizují v Innovation Parku JIC, jsou často jedinečné. Zapojilo se do něj již více než 60 firem, z nichž 30 inkubační program již úspěšně ukončilo (např. Y-Soft Corporation, Westcom s projektem Webnode či ADM).
JIC pro inkubované firmy zajišťuje finance, prostory, poradenství, kontakty, propagaci i PR a pomoc při transferu technologií. 80 % firem, které prošly inkubačním programem JIC, nyní patří mezi úspěšné společnosti vytvářející kvalifikovaná pracovní místa a přinášející vysokou přidanou hodnotu regionu.
Nadějní studenti začínají podnikat již při studiu
Loni JIC rozšířil aktivity pro studenty a vytvořil tzv. „startup program". Jeho součástí je například čtyřměsíční vzdělávací program MIC Akcelerátor nově nazvaný „StarCube" zaměřený na studenty vysokých škol, kteří uvažují o dráze podnikatele. Učí studenty, jak založit vlastní firmu a jak ji vést, ale třeba také jak pracovat efektivněji nebo jak sladit práci s osobním životem.
Program MIC Akcelerátor získal v roce 2011 první místo v ocenění Dobrá rada nad zlato, které každoročně vyhlašuje Národní vzdělávací fond.
Programem prošel například tým GINA, který během jediného roku přeměnil téma diplomové práce v životaschopné podnikání. Jejich software pro komunikaci a navigaci záchranářů v terénu pomáhal zachraňovat lidské životy na Haiti či po zemětřesení v Japonsku. Tým založil společnost GINA Software, která je nyní v inkubačním programu JIC a dále pokračuje v rozvoji.
GINA Software na blogu Billa Gatese
Psal se únor 2010, kdy začal tehdy ještě tým tří studentů Vysokého učení technického v Brně rozvíjet nápad Zbyňka Poulíčka, studenta pátého ročníku Fakulty informačních technologií VUT. Začátky studentského projektu GINA byl úzce spjaty s programem MIC Akcelerátor a technologickou soutěží Imagine Cup.
Díky programu MIC Akcelerátor studenti získali od JIC cenné konzultace, zejména k tvorbě busines plánu a kontakty, které jim začali otvírat dveře do světa businessu. JIC se podílel na přípravě týmu na největší technologickou soutěž ImagineCup, což se vyplatilo, jelikož GINA vyhrála národní kolo a jela prezentovat Českou republiky na světové finále do Varšavy. Od této chvíle byla GINA mediálně hvězdou. Tým poskytoval rozhovory pro taková média jako je BBC. Toho si nemohl nevšimout i samotný „otec" Microsoftu Bill Gates, který GINA na svém blogu dával za příklad úspěšného startupu.
Po fenomenálním úspěchu na ImagioneCupu se tým rozhodl založit společnost GINA Software s.r.o., která na jaře 2011 byla přijata do inkubačního programu JIC. Od této doby firma čerpá podpory poskytované JIC . Každá firma v tomto programu má přiděleného konzultanta, se kterým řeší aktuální problémy a otázky dalšího směřování. JIC aktivně pomáhá při vyhledávání obchodních příležitostí, při zapojení firem do mezinárodních sítí, zprostředkovává kontakty na potenciální partnery či umožňuje firmám přístup ke špičkovým externím konzultantům např. z oblasti marketingu, prodeje či business development, kteří jsou financováni JIC a začínající firma by si je nemohla dovolit. Začínající firmy mají od JIC i podporu v oblasti PR.
Lucie Kanioková, manažerka marketingu JIC Brno, www.jic.cz