INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
jic_czEkonomický růst dnes stále více souvisí se schopností regionálních ekonomik přizpůsobovat se a inovovat. Jižní Morava spolu s městem Brnem se proto snaží vytvářet vhodné prostředí pro rozvoj vědy, výzkumu a inovací. Vytyčili si společný cíl: aby do roku 2020 bylo v Jihomoravském kraji každé desáté pracovní místo v high-tech oboru. Dosažení tohoto cíle je také misí Jihomoravského inovačního centra (JIC) v Brně.

Největší technologický inkubátor v ČR

Díky brzkému startu jsou podpůrné aktivity v kraji ve srovnání s jinými regiony nadprůměrné. Innovation Park JIC v Brně je s plochou cca 6000 m2 největším technologickým inkubátorem a nejvyhledávanějším útočištěm pro začínající firmy v České republice. Smyslem Innovation Parku je poskytovat na jednom místě různé nástroje podpory začínajícím firmám s inovativními záměry.

Nyní jsou součástí Innovation parku JIC dva areály: INTECH a INBIT. V přípravě je třetí areál INMEC o ploše dalších 6000 m2, který bude prvním firmám k dispozici v průběhu roku 2014.

V biotechnologicky zaměřeném Innovation Parku INBIT mají klienti možnost využívat UV-VIS spektrometr, mikrodestičkový reader, elektroforetické vybavení pro agarózové, akrylamidové elektroforézy či ultrazvukový desintegrátor a další laboratorní vybavení. Budova je situovaná v novém kampusu Masarykovy univerzity v Brně – Bohunicích.

V Innovation parku INTECH jsou situovány zejména projekty z ICT a souvisejících oborů. Budova se nachází přímo v kampusu Vysokého učení technického v Brně a je součástí Technologického Parku Brno.

Připravovaná budova INMEC bude zaměřená na nano- a mikrotechnologie, nové materiály a komunikační a řídící technologie. Bude součástí komplexu laboratoří CEITEC.

Areály společně nabízejí jak plně zařízené kancelářské prostory, tak špičkové laboratoře vybavené nejmodernější laboratorní technikou včetně možnosti využívaní čistých prostor. Firmám je poskytován veškerý servis včetně recepce, ICT zařízení kanceláře či zasedacích místností. JIC dbá na to, aby všechny firmy v Innovation parku byly kvalitní, inovativní, vytvářely nová kvalifikovaná pracovní místa v regionu nebo jiným způsobem zapadaly do tvůrčího prostředí areálu. Nejedná se tedy o běžné komerční prostory. JIC pořádá pro firmy networkingové i vzdělávací akce, a snaží se tak podporovat jejich vzájemnou spolupráci.

Jak se dostat do Innovation Parku?

Firma může vstoupit do Innovation parku dvěma způsoby:

Jednak, jako firma čerpající podporu inkubačního programu, kdy firma získá zejména přístup ke špičkovým externím konzultantům, má možnost mirkopůjčky, může využívat networkingové aktivity, prostory, PR a marketingové aktivity aj.); takový žadatel musí splnit podmínky pro přijetí do inkubačního programu. Dále se může firma dosstat do Innovation Prku jako běžný nájemce, mimo inkubační program (i v tomto případě však musí splnit určité podmínky pro přijetí).

Na odborné garanci výběru firem se podílí Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Mendelova univerzita v Brně i Veterinární a farmaceutická univerzita Brno.

Podnikatelský záměr vhodný pro zařazení do inkubačního programu JIC musí stavět na inovaci a skýtat potenciál zhodnocení investic. Zájemce musí projít přijímacím procesem, během něhož se hodnotí inovativnost projektu, samotný business plán i potenciál dalšího rozvoje firmy. Do inkubačního programu je proto přijat průměrně pouze jeden uchazeč z deseti.

Ze startupu na mezinárodní trhy

Firmy mohou být v inkubačním programu JIC maximálně po dobu tří až pěti let, což je dostatečná doba na to, aby byla nadějná firma schopna „postavit se na vlastní nohy".

Nápady, které se realizují v Innovation Parku JIC, jsou často jedinečné. Zapojilo se do něj již více než 60 firem, z nichž 30 inkubační program již úspěšně ukončilo (např. Y-Soft Corporation, Westcom s projektem Webnode či ADM).

JIC pro inkubované firmy zajišťuje finance, prostory, poradenství, kontakty, propagaci i PR a pomoc při transferu technologií. 80 % firem, které prošly inkubačním programem JIC, nyní patří mezi úspěšné společnosti vytvářející kvalifikovaná pracovní místa a přinášející vysokou přidanou hodnotu regionu.

Nadějní studenti začínají podnikat již při studiu

Loni JIC rozšířil aktivity pro studenty a vytvořil tzv. „startup program". Jeho součástí je například čtyřměsíční vzdělávací program MIC Akcelerátor nově nazvaný „StarCube" zaměřený na studenty vysokých škol, kteří uvažují o dráze podnikatele. Učí studenty, jak založit vlastní firmu a jak ji vést, ale třeba také jak pracovat efektivněji nebo jak sladit práci s osobním životem.

Program MIC Akcelerátor získal v roce 2011 první místo v ocenění Dobrá rada nad zlato, které každoročně vyhlašuje Národní vzdělávací fond.

Programem prošel například tým GINA, který během jediného roku přeměnil téma diplomové práce v životaschopné podnikání. Jejich software pro komunikaci a navigaci záchranářů v terénu pomáhal zachraňovat lidské životy na Haiti či po zemětřesení v Japonsku. Tým založil společnost GINA Software, která je nyní v inkubačním programu JIC a dále pokračuje v rozvoji.

GINA Software na blogu Billa Gatese

Psal se únor 2010, kdy začal tehdy ještě tým tří studentů Vysokého učení technického v Brně rozvíjet nápad Zbyňka Poulíčka, studenta pátého ročníku Fakulty informačních technologií VUT. Začátky studentského projektu GINA byl úzce spjaty s programem MIC Akcelerátor a technologickou soutěží Imagine Cup.

Díky programu MIC Akcelerátor studenti získali od JIC cenné konzultace, zejména k tvorbě busines plánu a kontakty, které jim začali otvírat dveře do světa businessu. JIC se podílel na přípravě týmu na největší technologickou soutěž ImagineCup, což se vyplatilo, jelikož GINA vyhrála národní kolo a jela prezentovat Českou republiky na světové finále do Varšavy. Od této chvíle byla GINA mediálně hvězdou. Tým poskytoval rozhovory pro taková média jako je BBC. Toho si nemohl nevšimout i samotný „otec" Microsoftu Bill Gates, který GINA na svém blogu dával za příklad úspěšného startupu.

Po fenomenálním úspěchu na ImagioneCupu se tým rozhodl založit společnost GINA Software s.r.o., která na jaře 2011 byla přijata do inkubačního programu JIC. Od této doby firma čerpá podpory poskytované JIC . Každá firma v tomto programu má přiděleného konzultanta, se kterým řeší aktuální problémy a otázky dalšího směřování. JIC aktivně pomáhá při vyhledávání obchodních příležitostí, při zapojení firem do mezinárodních sítí, zprostředkovává kontakty na potenciální partnery či umožňuje firmám přístup ke špičkovým externím konzultantům např. z oblasti marketingu, prodeje či business development, kteří jsou financováni JIC a začínající firma by si je nemohla dovolit. Začínající firmy mají od JIC i podporu v oblasti PR.

Lucie Kanioková, manažerka marketingu JIC Brno, www.jic.cz

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3